Noen avsløringer..

12.06.13 at 23:35 Legg igjen en kommentar

Da var jeg tilbake etter nok noen dager på reise, og tenkte det kunne passe med noen avsløringer etter ukens møter. I dag har jeg vært på møte med Medietilsynets trygg bruk-nettverk – og møtet var i viet portalen digital dømmekraft som jeg har nevnt flere ganger tidligere fordi jeg har jobbet mye med den. Denne portalen vil nå, i likhet med iktplan.no, bli driftet og videreutviklet av Senter for IKT i utdanningen. Trygg Bruk-nettverket består av mange aktører som jobber med nettvett og nettikette, opphavsrett og kildekritikk – og tilbakemeldingene fra nettverket om portalens oppbygging og innhold var «dette er gull», og diskusjonen gikk på hvordan vi mest mulig effektivt sørger for spredning, opplæring og videreutvikling. Det som er hyggelig er at vi alle trekker i samme retning – nemlig å sørge for at digital dømmekraft blir satt på timeplanen til skoler i det ganske land – for det er ikke slik at de ulike ressursene er konkurrenter med hverandre, her vil vi jobbe sammen for å skape best mulig læring.

I samme møte fikk jeg også høre at det er på trappene en forsikringsordning som går på at man kan få juridisk hjelp dersom man blir utsatt for sjikane eller andre tilsvarende angrep på personvernet på nett, f.eks. om noen legger ut informasjon eller bilder som du ønsker å få slettet – og også hjelp hvis det skulle vise seg at husets barn kanskje har krenket andre….Forsikringen skal visstnok ikke bli dyr, uten at noen pris ble nevnt. Blir spennende å se hva som kommer i praksis, min bekymring er at tolkninger av hva som skal dekkes og ikke dekkes av en slik forsikring.

Jeg har som tidligere nevnt arbeidet med oppgavesamling rettet mot samfunnsfag, ungdomstrinn – i forbindelse med det nye hovedområdet utforskeren. Det ser ut til at denne vil bli lagt ut som en åpen ressurs hele neste skoleår, jeg kommer i så fall tilbake med info om hvor dere kan finne dette.

Det jobbes med noe som har arbeidstittel PLA (Personlig LæringsArena) som tar sikte på å samle både fagstoff og læringsressurser for grunnskolen. Jeg kan ikke si så mye mer akkurat nå, men har kontakt med primus motor i dette arbeidet og kommer med mer info når brikkene faller litt mer på plass.

Ellers ser jeg at flere leverandører nå har innledet nye typer samarbeid på tvers – så det blir spennende å se hva det kan resultere i.

Tirsdag kveld var det en hyggelig tweetup med noen av mine twitterbekjente – dette er noe jeg setter stor pris på🙂 Alltid mye nytt i lære og høre – og mye latter blir det ofte. Twitterfolk er trivelige mennesker – det er helt sikkert.

For øvrig var det et par nedturer denne gangen; jeg klarte å miste mobilen i asfalten så da ble det en heller dyr affære med å skifte dekselet som ble knust. Å bo i distriktet er heller ikke enkelt om sommeren, jeg har jo nevnt før at om vinteren er det litt bingo når det gjelder fly. Noen ganger letter det ikke, andre ganger lander det helt andre steder – og er det ikke tåke som er utfordringen har det vært streik. Jeg var derfor glad for at det ble bart slik at jeg kunne kjøre, men nå er det altså veiarbeid som er hindringene. Nå er Hemsedalsfjellet stengt så jeg må kjøre Filefjell – i seg selv ikke noe problem rent bortsett fra at det også arbeides på Filefjell slik at veien er stengt i perioder. På returen i dag hørte jeg først på radioen at veien jeg hadde tenkt til å kjøre ville være stengt i to timer pga sprengningsarbeid – og det ble derfor en liten omvei over Dokka for mitt vedkommende – og også her med mye veiarbeid og nedsatt hastighet. Der ble jeg selvfølgelig liggende bak et par vogntog som slet i oppoverbakke uten noen mulighet til å passere. Ferja kl 22.00 kunne jeg derfor glemme. God tid til ferje 22.40 – trodde jeg…foran meg var nemlig en bil som hadde med seg dynamitt. Det viser seg at da kan man visst ikke ta livet av mer enn 12 om gangen – så ferja reiste nesten tom, mens jeg og mange andre ble stående igjen for å vente på ferja 23.25! Kjedelig er ordet. Nå er jeg bare spent på hvilke utfordringer som venter meg når jeg igjen prøver meg østover om et par dager.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Kunnskap vs kompetanse [video] Søkehistorier og søkepoesi

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


