En dag i slutten av mai

Dagene flyr som vanlig avgårde, og jeg vet ikke hvor de blir av. Denne uka skal jeg til Bømlo vgs og snakke om flere ting, blant annet digital dømmekraft, digital deling, PLN, baklengs planlegging og oppgavelaging – i alle fall tror jeg at det omtrent blir temaene. Framover så skal jeg et par turer til Oslo, delvis med forlaget hvor jeg leverer bok i samfunnsfag for ungdomstrinn (oppgaveorientert) og med Medietilsynet – før turen går til Kristiansand og et nettbrettprosjekt. Samtidig er det min vanlige jobbing for TV2 Skole og noe for Microsoft – og deretter skal det bli ferie.

Imidlertid begynner det å fylle seg opp på høsten ser jeg, flere konferanser er på plass. Jeg har allerede bestillinger på foredrag fram til i slutten av november, og det er hyggelig. Stikkord for høsten ser ut til å bli iktplan (kjøres ut som nasjonal satsing fra IKT-senteret), digital dømmekraft, BYOD (Bring Your Own Device), MOOC (Massive Open Online Courses) – og jeg tror at kommune-Norge nå kommer for fullt, flere innser at de må integrere teknologi på en helt annen måte enn de har gjort til nå. Implementering og endring er vel to stikkord i den forbindelse, og det er et arbeid jeg er i gang med flere steder. Jeg ser også at det er et skifte mange plasser fra å tenke hva slags utstyr og programvare/apper skal vi kjøpe – for deretter å tenke på hva man skal bruke det til – til å tenke hva har man behov for og hvordan skal vi berike undervisningen og/eller øke produktivitet/effektivitet. Det tyder på at vi er på vei i riktig retning. Kommer vi til høsten til også å se kompetanseheving for lærere som MOOC’s – og ikke med fokus på tekniske ferdigheter, men mer på holdninger, pedagogisk berikelse av undervisning og som et verktøy for å være mer produktiv/effektiv i f.eks. planlegging og rutineoppgaver? Jeg tror det.

Der vi ikke er helt i mål er i forhold til styringsdokumenter for teknologibruk i skolen (les: rammeverk++), her synes jeg ikke at man får fram det som burde være hensikten med at dette skal være basiskompetanse. Jobber med saken og håper å kunne bidra til at dette kan endres slik at det blir mer funksjonelt (ikke veldig optimistisk egentlig, men har tenkt til å være ganske sta i forhold til dette). Ellers ser jeg at det globalt sett ser ut til at man får mer og mer fokus på problemløsning og samarbeid i læringsarbeidet, og det er bra. Flere peker i retning av praktisk-estetiske ferdigheter som viktige for framtiden.

Av andre ting den siste tiden kan jeg fortelle at jeg har fått en demo av et LMS/sosial samhandlingsplattform som ikke er i bruk i Norge (ennå?) som heter My Big Campus. Den minner om Facebook i design og funksjonalitet, og umiddelbart tenker jeg at den kan ha noe for seg. Det er et sterkt fokus på sosial samhandling, men jeg er litt spent på hvordan systemet vil samhandle med andre fagsystemer. Den er i alle fall tilpasset alle plattformer så vidt meg bekjent. Jeg har blitt lovet å få en demobruker, så jeg skal teste litt ut i tiden framover og komme tilbake til det hvis jeg synes dette virker fornuftig.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s