Den vanskelige balansegangen

På Edutopia leste jeg forleden om «Code Switching» og tenkte jeg skulle gjengi noen av punktene derifra – fordi jeg også synes det passer inn med gårsdagens innlegg om SMIL hvor det ble nevnt at kanskje pedagogikken må endres i teknologitette (alternativt teknologirike som jeg synes er et bedre begrep) klasserom.

balansegangI artikkelen peker man på at vi stadig beveger oss i ulike settinger; ulike kulturer og språk – og vi endrer oss i forhold til omgivelsene. For elevene betyr det at de f.eks. veksler mellom den digitale bruken de har hjemme og den de har på skolen. Klarer man ikke denne balansegangen kan det føre til at man blir utslitt, forvirret, trår feil og ikke minst at man blir distrahert.   

Reglene endres ut fra situasjon, og typisk i skolen er f.eks. at bruk av mobiltelefon er forbudt eller strengt regulert. Det øyeblikket de kommer utenfor skolen er det igang med mobilen igjen – de tekster og sender bilder – språket man kommuniserer med blir helt ulikt. I det øyeblikk en voksen kommer inn i bildet endrer språket seg igjen – fra det digitale til det verbale og ansikt-til-ansikt-kommunikasjonen.

Det er kanskje enklere å få med seg at reglene endres ut fra hvem man møter når det gjelder områder utenfor det digitale – kanskje bare fordi vi har lenger tradisjon her og normene er tydeligere? På det digitale området har man fått noen mønstre i bruk som er vanskelig å legge tilside – det ser vi jo også blant voksne, de sitter med mobil eller brett og sjekker ut meldinger, epost, oppdateringer, leser nyheter osv enten det er på buss, jobb eller kurs. Akkurat som de gjør mye av hjemme. Ungdommene gjør akkurat det samme på skolen som de gjør hjemme når de bruker teknologi – de sjekker oppdateringer, sender videolenker til hverandre, chatter – akkurat som normen er på fritiden. Spesielt vanskelig er det kanskje å se skillet når programvare man bruker hjemme plutselig også er i bruk i skoletiden.

Den digitale verden er ikke en lineær historie som andre forteller. Vi lager selv historien, og vi lager den på ulike måter. Vi ser videoer, vi remixer, vi finner informasjon fra multiple kilder.  På samme måte som jeg selv registrerer jeg gjør med digital lesing – jeg hopper mellom nettsider og plukker informasjonsbiter hist og her – men skal jeg lese en roman så begynner jeg på første side og leser lineært gjennom fortellingen. Derfor leser jeg gjerne romaner i analog form, mens mye av fagstoffet jeg leser finnes på nett – hvor jeg kan følge lenker til utdypende informasjon hvis jeg har behov for det. Så hvordan skal det være på skolen – er det eleven eller læreren som skal skrive «fortellingen».

Det er en balansegang å finne den riktige «koden» å oppføre seg etter, og ikke gjøre det som føles mest naturlig. På samme måte er det vanskelig å balansere mellom en digital verden utenfor skolen som er ikke-lineær og hvor man selv lager historien – og det å være i en lineær progresjon og tilnærming. Kanskje er det her det kommer inn det som jeg nevnte i begynnelsen; at man må endre tilnærmingen. Noen tips for å la elevene skrive deler av sin egen historie kan være å gi valg innenfor prosjekter. Kanskje en vil skrive, en annen lage video og en tredje vil lage tegneserie. Gi mulighet for å dele – også utenfor klasserommet gjennom blogg, bildedeling, fildeling, fellesdokumenter osv. En backchannel (eks TodaysMeet, Twitter, FB) gir mulighet for chat mellom elevene. Lag tydelige regler (også nevnt i SMIL-rapporten) om hvordan man bruker Internett og sosiale medier. Her kan elevene bidra med å lage en liste over hva som er akseptabelt og ikke, og hvorfor det er forskjeller mellom fritids- og skolebruk – selv om man bruker de samme programmene begge steder. Lag nivåer av læring og mestring på samme måte som man finner i spill; feiling, prøving og mulighet for «level up». Vær klar over at elevene ønsker å ha eierskap til sin egen historie – en åpen dialog om digitalt bruksmønster kan føre til at man kan dra fordeler av hva elevene liker å gjøre på fritiden – og se om det er mulig å bruke dette inn i skolesammenheng også.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s