Den vanskelige balansegangen

15.05.13 at 10:15 Legg igjen en kommentar

På Edutopia leste jeg forleden om «Code Switching» og tenkte jeg skulle gjengi noen av punktene derifra – fordi jeg også synes det passer inn med gårsdagens innlegg om SMIL hvor det ble nevnt at kanskje pedagogikken må endres i teknologitette (alternativt teknologirike som jeg synes er et bedre begrep) klasserom.

balansegangI artikkelen peker man på at vi stadig beveger oss i ulike settinger; ulike kulturer og språk – og vi endrer oss i forhold til omgivelsene. For elevene betyr det at de f.eks. veksler mellom den digitale bruken de har hjemme og den de har på skolen. Klarer man ikke denne balansegangen kan det føre til at man blir utslitt, forvirret, trår feil og ikke minst at man blir distrahert.   

Reglene endres ut fra situasjon, og typisk i skolen er f.eks. at bruk av mobiltelefon er forbudt eller strengt regulert. Det øyeblikket de kommer utenfor skolen er det igang med mobilen igjen – de tekster og sender bilder – språket man kommuniserer med blir helt ulikt. I det øyeblikk en voksen kommer inn i bildet endrer språket seg igjen – fra det digitale til det verbale og ansikt-til-ansikt-kommunikasjonen.

Det er kanskje enklere å få med seg at reglene endres ut fra hvem man møter når det gjelder områder utenfor det digitale – kanskje bare fordi vi har lenger tradisjon her og normene er tydeligere? På det digitale området har man fått noen mønstre i bruk som er vanskelig å legge tilside – det ser vi jo også blant voksne, de sitter med mobil eller brett og sjekker ut meldinger, epost, oppdateringer, leser nyheter osv enten det er på buss, jobb eller kurs. Akkurat som de gjør mye av hjemme. Ungdommene gjør akkurat det samme på skolen som de gjør hjemme når de bruker teknologi – de sjekker oppdateringer, sender videolenker til hverandre, chatter – akkurat som normen er på fritiden. Spesielt vanskelig er det kanskje å se skillet når programvare man bruker hjemme plutselig også er i bruk i skoletiden.

Den digitale verden er ikke en lineær historie som andre forteller. Vi lager selv historien, og vi lager den på ulike måter. Vi ser videoer, vi remixer, vi finner informasjon fra multiple kilder.  På samme måte som jeg selv registrerer jeg gjør med digital lesing – jeg hopper mellom nettsider og plukker informasjonsbiter hist og her – men skal jeg lese en roman så begynner jeg på første side og leser lineært gjennom fortellingen. Derfor leser jeg gjerne romaner i analog form, mens mye av fagstoffet jeg leser finnes på nett – hvor jeg kan følge lenker til utdypende informasjon hvis jeg har behov for det. Så hvordan skal det være på skolen – er det eleven eller læreren som skal skrive «fortellingen».

Det er en balansegang å finne den riktige «koden» å oppføre seg etter, og ikke gjøre det som føles mest naturlig. På samme måte er det vanskelig å balansere mellom en digital verden utenfor skolen som er ikke-lineær og hvor man selv lager historien – og det å være i en lineær progresjon og tilnærming. Kanskje er det her det kommer inn det som jeg nevnte i begynnelsen; at man må endre tilnærmingen. Noen tips for å la elevene skrive deler av sin egen historie kan være å gi valg innenfor prosjekter. Kanskje en vil skrive, en annen lage video og en tredje vil lage tegneserie. Gi mulighet for å dele – også utenfor klasserommet gjennom blogg, bildedeling, fildeling, fellesdokumenter osv. En backchannel (eks TodaysMeet, Twitter, FB) gir mulighet for chat mellom elevene. Lag tydelige regler (også nevnt i SMIL-rapporten) om hvordan man bruker Internett og sosiale medier. Her kan elevene bidra med å lage en liste over hva som er akseptabelt og ikke, og hvorfor det er forskjeller mellom fritids- og skolebruk – selv om man bruker de samme programmene begge steder. Lag nivåer av læring og mestring på samme måte som man finner i spill; feiling, prøving og mulighet for «level up». Vær klar over at elevene ønsker å ha eierskap til sin egen historie – en åpen dialog om digitalt bruksmønster kan føre til at man kan dra fordeler av hva elevene liker å gjøre på fritiden – og se om det er mulig å bruke dette inn i skolesammenheng også.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , .

Arr forsvinner ikke selv om man sier unnskyld [mobbing] Kommunikasjon er ikke alltid enkelt

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


