Liten oppsummering etter #NKUL

09.05.13 at 14:55 4 kommentarer

Til NTNU Videre; tusen takk for hyggelig konferanse og jeg vet dere har hatt en kjempejobb med å få i stand arrangementet. NKUL er over for denne gangen, og jeg er tilbake hjemme og prøver å samle tankene litt. Noe av det første jeg gjorde var å lage en ordsky basert på samskrivingsdokumentet fra konferansen. Jeg fikk en kommentar om at jeg hadde «tapt meg litt» i forhold til liveblogging, og et par etterlyste twitring fra meg – beklager dette, men en vond skulder må ta skylden for dette denne gangen. Jeg kommer sterkere tilbake. Det er flott å se hovedfokuset har vært elever, lærere, skole, ikt, bruk og vurdering. For meg personlig handler også NKUL mye om stikkordene under. Det er uvurderlig å møte så mange hyggelige, engasjerte mennesker og prate med disse, det er ofte mer verdifullt enn foredragene. Man utveksler erfaringer og hygger seg i sosialt samvær – og flere uttrykte at dette er nok noe av det som gjør konferansene aktuelle å være tilstede på. Mange benytter anledningen ved at det kommer folk fra hele landet til å ha møter av ulikt slag – siden alle er samlet likevel.

TeachMeeten på mandag kveld syntes jeg var en suksess – og med god stemning i salen. Her må jeg med en gang forklare en liten tweet som kom fra Magnus for de som ikke var tilstede. Jeg stod på scenen og sa at dette rådet som går på at dersom man er nervøs på scenen kunne man forestille seg folk nakne – ja, det var en myte. Man blir ikke roligere av å forestille seg dette – samtidig sa jeg at de tilstedeværende ikke hadde noe å skamme seg over slik jeg så dem. Så kom altså denne tweeten🙂 Da har dere i alle fall konteksten på plass.

En annen erfaring var at mange sa at de også hadde lyst til å prøve ut teachmeet – så jeg tror vi kommer til å se mye av dette i tiden framover. Selve konseptet handler om at man kan melde inn et miniforedrag på 2 eller 7 minutter, og deretter blir det trukket ut vilkårlig hvem som får opp på scenen å snakke av de som har sendt inn. «Oppskriften» og noen hjelpemidler du kan bruke finner du hos NPED – som var ansvarlig for arrangementet sammen med Moava og NKUL-folket. Svært hyggelig. Flere har spurt meg om de to innleggene jeg holdt; 2-minutteren om Dibrastan kan lastes ned som powerpoint her og bakgrunn for 7-minutteren om rammeverk for digitale ferdigheter ligger i dette tidligere blogginnlegget. Til leverandørene vil jeg komme med en liten oppfordring, for det var flere som ikke var tilstede her; det har litt betydning for dere at dere stiller på slike sosiale arrangementer også og viser at dere er interesserte – just sayin’.

Gulleplet er en pris som NPED deler ut på TeachMeet og årets hederspris gikk til Nina Bølgan for sitt arbeide med IKT i barnehage. Vel fortjent. Også gullepleprisen gikk til barnehage i år, og dere kan lese mer om dette her. Gratulerer til Cathrine og Myrertoppen barnehage.

Debatten mellom Kristin Halvorsen og Erna Solberg var for så vidt grei nok, og tidvis litt underholdende. Jeg blir litt matt når IKT-begreper blir brukt i feil kontekst – kanskje det bare er meg, men det senker troverdigheten rimelig mye for min del i alle fall. Det var vel ikke noe nytt for så vidt her fra disse to, men noen spreke utspill var det fra politikerne. Les mer i samskrivingsdokumentet som det er lenket til på toppen.

Kjell Atle Halvorsen hadde noen tanker som burde gjengis i den sammenheng; skal vi fortsette å bli ledet av partier som ikke har partiprogram som nevner IKT? I sitt innlegg snakket han også om at ledelse er farlig dersom vi ikke vet hvor vi skal. Så enig, så enig – i alle fall hvis vi legger som definisjon at ledelse er å påvirke andre til å handle slik at man når målene for sin kjernevirksomhet. Han stilte også spørsmål om det handler om ledelse eller undervisning; er undervisning og klasseledelse = sant, eller bør man snakke om læringsledelse – fordi mye læring skjer også utenfor klasserommet? Han peker også på at klasseledelse er et kollektivt, og ikke individuelt ansvar – vi må starte med å spørre om hva vi egentlig vil – deretter kan vi snakke om felles regler. Å endre begrepet teknologitette til teknologirike er kanskje også noe å tenke over? Han påpeker at selv om lærerne anser sin egen digitale kompetanse som høy, så anser også lærerne at elevenes digitale kompetanse er høyere – det burde vel gi alle noe å tenke over. I innlegget snakket han også om det at regelverk er forskjellig når det gjelder bruk – også blant lærere på samme skole. Det skaper forvirring og usikkerhet. Lærere som lykkes er nysgjerrig og utforskende, de viser faglig omsorg for elevene og har høye ambisjoner på vegne av dem.

Mark Treadwell har blitt spesielt sitert på følgende utsagn etter sitt innlegg;

«Before you engage the brain, you must engage the heart».

Han snakket også om læringsprosessen; promt – emotion- questioning – curiosity – inquiry – reflect/review/iterate – knowledge. Mer informasjon om hans arbeid finnes på denne siden. Mye lesverdig her, og i tillegg er han en veldig trivelig type – det oppdaget jeg etter å ha snakket med ham onsdagen etter foredraget.

Noe av det jeg ble veldig glad for under NKUL var at Senter for IKT i utdanningen fortalte at de overtar drift av iktplan.no – og vil kjøre den ut som en nasjonal satsing. Gleder meg til å se fortsettelsen her. I neste uke kommer noe annet jeg gleder meg til; 14. mai blir det streamet fra lansering av rapport om indikatorsett for teknologistøttet kunnskapsbygging – her bør det være mye interessant.

På sesjonen Erik og jeg hadde om Digital dømmekraft ble det Bore skole som fikk gratis foredrag – vi gleder oss.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Takk for servicen @wideroe [ironi] En digital oppdatering slik den ville sett ut i en fysisk verden

4 kommentarer Add your own

  • 1. Iselin Lothe  |  09.05.13, kl. 16:44

    God og dekkende oppsummering.🙂
    Veldig gode foredrag du hadde, både på teachmeeten og på onsdagen. Vi gleder oss til du kommer til Bore Ungdomsskule!🙂

  • 2. evabra  |  09.05.13, kl. 17:14

    Det skal bli veldig kjekt å komme – dere får bare finne noen alternative datoer, så skal vi gjøre det vi kan🙂

  • 3. NinaN  |  09.05.13, kl. 19:38

    Tusen takk for inspirerende foredrag på onsdagen!

  • 4. evabra  |  09.05.13, kl. 20:04

    Det var hyggelig å høre – selv takk🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


