Passert 250.000 besøk, og har samlet litt av det som er skrevet til nå

revolusjonEt lite jubileum, jeg har passert 250.000 besøk her på bloggen – og vil gjerne si takk til dere alle. I den forbindelse har jeg samlet en del av det jeg har skrevet, og som jeg bruker ofte ute – og håper at noen av dere kan ha glede av dette også. Jeg har forsøkt å begrense meg, men det er så mye mer jeg skulle tatt med. Denne «boka» har jeg kalt «Jeg ønsker meg bare en liten revolusjon» – og kan lastes ned som pdf (i underkant av 100 sider). Av innholdet er noe gammelt og noe nytt, blant annet har dere ikke sett disse innspillene fra meg tidligere:

Hva må lærere kunne i forhold til å undervise med teknologi?

Basiskunnskap om hvordan IKT-ressurser kan støtte læringsmål;

  • Gitt et læringsmål; identifisere passende IKT- ressurser og ferdigheter for å bruke dem
  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert ressurs for opplæing
  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert oppgave/aktivitet
  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert ressurs for opplæring

Integrere teknologi og pedagogikk;

  • Gitt et scenario; evaluere og velge en IKT-basert oppgave/aktivitet
  • Velge et passende digitalt verktøy for å overvåke og dele elevenes prestasjoner 
  • Integrere IKT i didaktisk læringsteori
  • Lage læringsaktiviteter som bruker IKT-ressurser for å støtte spesifikt læringsutbytte
  • Lage presentasjoner som integrerer IKT-ressurser på en passende måte
  • Bruke verktøy for å støtte læringsaktiviteter;
  • Gitt en spesifikk læringsaktivitet; identifisere hva slags maskinvare og annet utstyr som er nødvendig for å støtte aktiviteten
  • Bruke Internett og nettlesere for å støtte læringsaktiviteter
  • Identifisere og håndtere sikkerhetsspørsmål ved nettbruk
  • Bruke søkemotorer og søkestrategier for å utføre nøkkelordsøk
  • Lage og bruke en nettbasert epostkonto
  • Gitt et scenario; velge den mest passende applikasjonen
  • Bruke programvare for å styre elever og data om dem
  • Bruke vanlige kommunikasjons- og samarbeidsverktøy 

Organisere og styre et klasserom;

  • Integrere læringsaktiviteter i et datalabmiljø
  • Håndtere bruk av IKT-ressurser med enkeltelever, små grupper og store grupper i varierte omgivelser (BYOD) 

Bruke digital kompetanse for å styrke prestasjon;

  • Bruke IKT-ressurser for å bedre lærerens produktivitet
  • Bruke IKT-ressurser for å støtte lærerens undervisning

 

2 comments

Legg igjen en kommentar

