En etter en etter en, og av og til nytter det ikke

25.04.13 at 14:54 Legg igjen en kommentar

Da er jeg tilbake igjen @home etter nok noen dager på reise og noen hundre mil bak rattet. Det er digital dømmekraft som har vært hovedtema og den siste måneden har jeg faktisk hatt nesten 2000 personer foran meg – jeg prøver å omvende en etter en etter en, en dårlig måte å skalere på – men viktig arbeid.  Elever, lærere og foresatte. Hektisk, men moro – og noen ganger kommer noen kommentarer som er helt uventet. Et slik eksempel var i går når en gutt på mellomtrinnet kom bort til meg og spurte om hvor gammel jeg var. Ikke vet jeg hvorfor han lurte på det, men jeg svarte ham nå. Å, svarte han, jeg trodde du var mye eldre. Trodde du jeg var 70 år eller noe, spurte jeg da – og lurte nesten litt på om jeg burde hatt med stokk. Ej jente fra mellomtrinnet syntes nok det var litt ille så hun sa; jeg trodde du var mye yngre jeg, 30 år eller noe sånt. Jeg har ledd mye av dette i dag🙂

Stort sett går foredragene ganske greit, og det er mange som tar i bruk ressursene. Men ikke alle er like fornøyde. En far ønsket at jeg skulle være strengere, at jeg skulle si at det holdt med 1 eller 2 timer om dagen på PC’en. Han mente at det ungene holdt på med bare var vås. Han ønsket å innføre sanksjoner som å ta fra dem PC, iPad og mobil – og låse det inne. De kaster bort tiden mente han, de lærer ikke noe. Og jo, jeg kan forstå hva han mener – men jeg har ikke tro på at sanksjoner løser problemet. Sanksjoner kan begrense oppførsel, men endrer den ikke. Han likte ikke at jeg mente at kommunikasjon var bedre enn overvåking. Han mente at foreldre skulle se alt ungene gjorde, og at de ikke skulle få sitte på rommet sitt – de skulle sitte sammen med de voksne. Jeg er ikke i tvil om at han mener vel og vil ungene godt, men jeg er ikke enig i måten å gjøre det på. Samtidig mener jeg at de voksne faktisk må sette grenser, og noen ganger må man være tøff fordi enkelte ikke klarer å begrense seg selv. At ungene derimot må få lov til å ha noe privatliv er jeg klart for, men de trenger hjelp til å kunne ta gode beslutninger – der er de ikke modne nok selv om de behersker teknologien i seg selv.

Dessverre, synes jeg, er dette holdninger som enkelte voksne har og som jeg mener er med på å begrense mulighetene for ungene hvis man fratar dem måten å kommunisere med hverandre på som er naturlig for dem i dag. De må lære seg å håndtere mediet, og det er vanskelig uten tilgang. Denne faren mente også at det var mye annet som ikke var bra, f.eks. realityserier hvor man skjelte ut hverandre, festet og ellers viste dårlig oppførsel. Jeg er overhodet ikke uenig i at dette ikke bra, det gir ingen gode holdepunkter for hvordan man bør oppføre seg. Dessverre kan jeg ikke forby slike, men mener at det er foreldres jobb å hjelpe ungene med å skille mellom rett og galt, akseptabelt og uakseptabelt. Skape gode holdninger, men straff er neppe mest effektivt. Man kan herske en stund på frykt, men ikke evig – gode holdninger derimot, det er da vel en bedre ide?

 

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Lyst på foredrag?Gir bort! [#nkul13] RT gjerne Publisere bilder

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: