Rammeverk digitale ferdigheter

12.04.13 at 07:34 3 kommentarer

Jeg synes fortsatt at rammeverk for digitale ferdigheter ikke er så lett å tolke som jeg skulle ønske, og jeg har jobbet mye med dette. Når jeg er ute på skolene spør jeg alltid om innholdet er innlysende og klart for lærerne, om de vet hva de skal undervise i og hvordan de vet at de når målene. Det jeg opplever er at mange ikke kjenner til rammeverket, deretter er det ingen som har sagt at det enkelt å forstå. Snarere tvertimot.  Riktignok er det ment som et rammeverk for læreplangruppene for revidering av kompetansemålene i K06, men det er retningsgivende for hva man skal undervise elevene i når det gjelder digitale ferdigheter. Forøvrig ønsker jeg fortsatt at det skal hete digital kompetanse. Først het det bruke digitale verktøy, det synes jeg høres ut som «hva slags utstyr og programvare skal vi ha». Deretter digitale ferdigheter, men digital kompetanse er mer enn ferdigheter – dette høres mer ut som «lære touch, sette inn bilder». Det er ikke så naturlig å tenke seg at det handler om problemløsning og samarbeid – bare for å nevne to områder. Jeg har derfor laget et alternativt forslag – og det har nok sine svakheter dette også, men jeg har noen tanker som jeg prøver å uttrykke. Se også forrige blogginnlegg; implementering er forskjellig fra å peke på hvor ressursene ligger.

Først og fremst synes jeg området «tilegne og behandle» burde hete «søke, finne og gjenfinne». Jeg tolker nemlig dette området som det å kunne finne informasjon gjennom søk, og deretter ha noen strategier for å håndtere det man finner gjennom f.eks. bokmerking eller notatskriving. Filtrering handler både om å gjøre gode søk og ha søkestrategier, men også hvordan man kan få teknologien til å jobbe for seg – f.eks. gjennom at man abonnerer på nyheter (enten det er avisnyheter, blogginnlegg eller andre typer oppdateringer). I tillegg ligger det i dette området mye kildekritikk.

Det andre området «produsere og bearbeide» ønsker jeg å kalle «skape og formidle». Hensikten med dette området tolker jeg nemlig til at man skal skape noe – enten helt fra scratch eller gjennom å bearbeide hva en selv eller andre har laget tidligere, for så å bruke dette til å formidle noe til andre. Det handler ikke om å bli god til å lage presentasjoner rent teknisk, men å bruke ulike typer elementer til å få fram ting på en god måte. Reklamefilmer er her et godt eksempel på hva jeg mener. I dette området handler det også mye om opphavsrett.

Det tredje området «kommunisere» – ja, det ønsker jeg å kalle «samhandle og samarbeide». Det må vel være hensikten? Å kommunisere med andre i en hensikt, nemlig samarbeid. Jeg har valgt å lage progresjon fra asynkron og i hovedsak tekstlig kommunikasjon til synkron kommunikasjon i form av videosamtaler og samskriving.

Det siste området «digital dømmekraft» synes jeg er litt misvisende tatt i betraktning at jeg tolker «digital dømmekraft» til å omfatte personvern, opphavsrett og kildekritikk. Derfor ønsker jeg at dette området skal hete «nettvett og nettikette». Her handler det om sikkerhet i forhold til en selv, det handler om hvordan man kan presentere seg selv på en god måte (sette et godt digitalt fotavtrykk, ha en god sosial identitet). Dette er nettvett. Nettikette handler om hvordan man oppfører seg mot andre, både i form av hva man publiserer og hvordan man kommuniserer.

Her er i alle fall mitt forslag: 

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Implementering er forskjellig fra å peke på hvor ressursene ligger Hva snakker du egentlig om når du er ute?

3 kommentarer Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: