Implementering er forskjellig fra å peke på hvor ressursene ligger

11.04.13 at 12:36 1 kommentar

De siste dagene har jeg vært rundt og snakket om digitaldømmekraft.no og om iktplan.no – for ikke mindre enn representanter for 18 kommuner. Noe av det jeg har sagt er at det er viktig å ha en plan for implementering – at det ikke er noe som skal foregå en gang, og så er man takk og pris ferdig med det. Ikke bare si at; vær så god – her har dere ressursene…for så å håpe at alle selvfølgelig tar dette i bruk på en planmessig måte. Det blir det samme som jeg forklarte det for en entreprenør; du kan godt lage fine planer for HMS-arbeidet – f.eks. at man skal bruke vernesko. Dersom planen blir lagt i skuffen og de bare har på verneskoene 15. oktober – så kan man ikke si at man ivaretar kravene, at man følger hensikten med å ha et slikt regelverk. Slik er det også når man skal jobbe med teknologi i skolen, det er ikke noe man gjør en gang. Planene må være levende, og man må sørge for å ha fokus slik at dette blir noe man gjør naturlig og ikke bare en gang for så å krysse av på lista at dette er gjort. Å sørge for at kommunene/skolene kan få hjelp og støtte til å lage gode planer for implementering er noe av det jeg tenker mest på nå om dagen.

Så hva må til? Noe av det som kan være aktuelt å sjekke litt ut først er i hvilken grad lærerne føler de har kompetansen som er nødvendig og om man eventuelt har andre på skolen som kan bidra med opplæring på «svake» områder. Nå er det heller ikke slik at alle trenger å kunne alt, men enkelte ting bør alle kjenne til. En slik enkel kartlegging har vi forsøkt å sette opp, og i tabellen som kan lastes ned nederst så har vi delt inn i hovedområder – lærerne vurderer seg selv på en skala fra 1-5 (fra «hva betyr dette? dette kan jeg ingenting om» til «dette kan jeg så godt at jeg kan undervise andre»).  Hvis det er slik at du tenker «hæ, hva betyr dette» så ligger du på laveste nivå. Utsagnene er slik, fordelt på hovedområdene:

Søke og navigere

  • Jeg kjenner igjen og kan bruke en søkemotor i nettleser
  • Jeg kan bruke flere strategier for søk
  • Jeg kan bruke avanserte søkestrategier
  • Jeg kjenner til og bruker flere fagspesifikke nettsteder i min undervisning

Sortere og kategorisere

  • Jeg kan gjenfinne nettsider ved å legge dem inn i favoritter
  • Jeg kan navngi mapper og filer, og lagre dem på datamaskinen
  • Jeg kan lagre og gjenfinne filer både på harddisk og på skolens nettverk
  • Jeg kan organisere informasjon ved hjelp av sosiale bokmerker

Kritisk vurdering

  • Jeg har flere strategier for å finne ut hvem som eier et nettsted
  • Jeg kjenner til flere faktorer for hvordan man skal vurdere en forfatters troverdighet og objektivitet
  • Jeg kjenner til flere faktorer for å vurdere et nettsteds nøyaktighet og egnethet
  • Jeg kan fortelle hvorfor personalisering av søketreff er en utfordrding for kildekritikk

Sette sammen og produsere

  • Jeg kan sette inn bilder eller annen grafikk i dokumenter og presentasjoner på en slik måte at jeg ivaretar digitale formkrav
  • Jeg kan lage ulike multimodale produkter tilpasset faglig kontekst
  • Jeg kan lage visuelle presentasjoner av talldata slik at de understøtter læring
  • Jeg kan lage interaktive produkter

Gjenbruke, omforme og videreutvikle

  • Jeg kan redigere bilder
  • Jeg kan redigere video
  • Jeg kan redigere lydfiler
  • Jeg kan lage innholdsfortegnelse som genereres og oppdateres automatisk

Opphavsrett og kildehenvisning

  • Jeg vet hvordan materiale merket med Copyright skal behandles
  • Jeg vet hvordan materiale som ikke er merket med noen lisens skal behandles
  • Jeg vet hvordan materiale merket med ulike typer CC-lisens kan brukes
  • Jeg kan fortelle hvorfor det er viktig å ha en lov om opphavsrett for åndsverk
  • Jeg vet hvordan man, i enkleste form, skal referere til kilder

Asynkron kommunikasjon

  • Jeg vet hvordan jeg sender og mottar epost
  • Jeg kan sende epost både til enkeltpersoner og grupper
  • Jeg kan publisere statusmeldinger og laste opp filer til sosiale nettsamfunn

Synkron kommunikasjon

  • Jeg kan bruke et chatprogram
  • Jeg kan sette opp en videokonferanse

Publisering og samarbeid

  • Jeg kan opprette en blogg og/eller hjemmeside
  • Jeg kan laste opp og dele filer lovlig på fildelingssider
  • Jeg kan opprette og lagre et samarbeidsdokument hvor flere kan samarbeide
  • Jeg kan fortelle noen mulige konsekvenser av ulovlig opp/nedlasting av filer

Personvern

  • Jeg vet hvordan man lager sikre passord og har noen strategier for å huske dem
  • Jeg kjenner til lov om personnvern
  • Jeg kan fortelle noen strategier for å håndtere ubehagelige opplevelser på nett
  • Jeg kan fortelle hva begrepet «digitalt forspor» eller «sosial identitet» innebærer
  • Jeg kan fortelle hva som menes med sensitive opplysninger og hvilke personopplysninger man bør gi om seg selv på nett

Nettvett og nettikette

  • Jeg kan fortelle noen måter spam og virus sprer seg på via epost og/eller i nettleser
  • Jeg vet hvilke typer ytringer man ikke har lov til å komme med på nett
  • Jeg vet hva jeg har anledning til å publisere av opplysninger om og bilder av andre
  • Jeg har noen strategier for hvordan man arbeider forebyggende med digital mobbing

Deretter et forslag på å tenke hva som er nødvendig å kunne på ulike årstrinn. Det i rødt er slike ting man må kunne på disse trinnene, gult er bør mens grønt tilsier at på dette trinnet er det greit at man ikke behersker dette. Utsagnene er de samme som ligger til grunn i kartlegging lærer i iktplan – så man kan få en gratis tilgang til denne for å få ut aggregert oversikt som styringsverktøy. Pdf med denne oversikten kan lastes ned her: fargekoding. Det jeg ønsker å jobbe videre med her er å lage en tiltaksplan – hva er fornuftig å gjøre, hvor finner jeg hjelp hvis vi må styrke noen av disse områdene. Dette er egentlig mest et spørsmål om tid og penger (altså at jeg må ha tid og noen til å betale for å fortsette med et slikt arbeid, jeg kan ikke leve av luft og kjærlighet jeg heller..)

Entry filed under: IKT i skolen, Organisasjonskunnskap. Tags: , , , .

Er det du som er proppen? Rammeverk digitale ferdigheter

1 kommentar Add your own

  • 1. Rammeverk digitale ferdigheter | Eva 2.0  |  12.04.13, kl. 07:38

    […] Jeg synes fortsatt at rammeverk for digitale ferdigheter ikke er så lett å tolke som jeg skulle ønske, og jeg har jobbet mye med dette. Når jeg er ute på skolene spør jeg alltid om innholdet er innlysende og klart for lærerne, om de vet hva de skal undervise i og hvordan de vet at de når målene. Det jeg opplever er at mange ikke kjenner til rammeverket, deretter er det ingen som har sagt at det enkelt å forstå. Snarere tvertimot.  Riktignok er det ment som et rammeverk for læreplangruppene for revidering av kompetansemålene i K06, men det er retningsgivende for hva man skal undervise elevene i når det gjelder digitale ferdigheter. Forøvrig ønsker jeg fortsatt at det skal hete digital kompetanse. Først het det bruke digitale verktøy, det synes jeg høres ut som “hva slags utstyr og programvare skal vi ha”. Deretter digitale ferdigheter, men digital kompetanse er mer enn ferdigheter – dette høres mer ut som “lære touch, sette inn bilder”. Det er ikke så naturlig å tenke seg at det handler om problemløsning og samarbeid – bare for å nevne to områder. Jeg har derfor laget et alternativt forslag – og det har nok sine svakheter dette også, men jeg har noen tanker som jeg prøver å uttrykke. Se også forrige blogginnlegg; implementering er forskjellig fra å peke på hvor ressursene ligger. […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: