Er det du som er proppen?

07.04.13 at 11:10 3 kommentarer

Utsagnet i overskriften har jeg hentet fra en historie som har blitt fortalt meg av Erik Westrum/Drammen kommune, hvor en av hans elever fortalte dette til skoleledere og lærere i forbindelse med at de presenterte hvordan de jobbet med teknologi i hans klasse. De var tidlig i gang med å prøve ut OneNote, faktisk fra den tiden hvor dette måtte kjøpes utenom Officepakka. Jeg synes det er et godt utsagn – og har tenkt mye over akkurat dette. Hvem er det som hindrer utvikling, hvor er proppen? Er proppen i hovedsak økonomisk, teknologisk eller handler det om personer? Det siste er i så fall det verste, de andre tingene er mye lettere å løse (tror jeg).

Forleden dag snakket jeg med en rektor som ønsket å utfordre foreldre og næringsliv rundt seg for å se om det var noen som rett og slett kunne sponse skolen med teknologi. Mange synes nok det er litt uryddig, men jeg synes det er fint at man har guts til å prøve. Rektoren lurte på om jeg kanskje kunne komme på et møte med en gruppe foreldre og være med og diskutere hva de egentlig hadde behov for, så hvis dette blir aktuelt skal jeg komme tilbake med erfaringer fra dette.

Planer er fine å ha, men de må være brukbare – i den forstand at de er mulige å gjennomføre i praksis. Nå om dagen sitter jeg og prøver å tenke ut hvordan vi skal få til skalering av det jeg er mye ute med om dagen – nemlig digital dømmekraft – uten at jeg tar livet av meg i reisevirksomhet. Noen foreslår video, og jeg ser hva de mener. Utfordringen med det er at skoler/kommuner som ikke har klare planer for hvordan man skal sørge for at disse blir sett og hvorfor skolene skal gjøre dette – de vil ikke bruke dem likevel. Det å være ute er en slags kickoff for bruk, og så kanskje man kan bruke videoer i etterkant – det ser ut til at det er slik det fungerer i praksis. Jeg har kommet til at selv om det finnes mye god informasjon på nett, både som tekst og som audiovisuelt materiale – ja, så er det et fåtall av den totale mengde lærere i Norge som bruker dette regelmessig. Hvor er proppen?

Som nevnt, planer er gode å ha – men de må være brukbare. Det kan ikke sies for ofte. Enkelte er veldig flinke, men mange har ikke ideer for implementering – selv om de har ambisjoner om og tilgang til ressurser. Det ender aldri (eventuelt sjeldent) godt. Som jeg har nevnt tidligere; selv om målet er klart vil det ende med kaos og forvirring om det ikke er forankret i ledelsen. Er forankringen på plass, men målet/visjonen utydelig får vi ofte mye aktivitet – men med lite resultat. Gode planer for implementering av endringer må derfor på plass – hvor er proppen?

Når det gjelder siste avsnitt så mener jeg at rammeverket er litt der; forankret ja, men hva som skal være målet – hva man skal gjøre, det er utydelig (i alle fall synes jeg det er slik). Konkretiseringen i disse to portalene jeg har vært med å jobbe fram er nok derfor det som «treffer» lærerne når de ser det. Ikke at disse portalene er den ultimate løsningen, men det er det beste vi klarte å lage så langt. Siden jeg mener at utgangspunktet, eller arbeidsinstruksen, er såpass uklar har jeg lyst til å snakke om dette under TeachMeet på NKUL. Min foreløpige headline er for øyeblikket; «Svovelpredikant, djevelens advokat eller bare satire – uansett er det rammeverk for digitale ferdigheter som skal få gjennomgå». Deretter håper jeg at jeg finner proppen som hindrer dette i å bli bedre.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , .

Før og nå? Implementering er forskjellig fra å peke på hvor ressursene ligger

3 kommentarer Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: