Fra å lære bort – til å lære og lære

laeringTrykk på bildet for å få det opp i lesbar utgave. Basert på en «gammel» artikkel hos Forbes (den beste måten å endre grunnutdanningen på). Dette er mye likt ting jeg har skrevet før, men jeg syntes den var grei som en skjematisk oversikt. Det som er utfordringen er hvordan man gjør dette i praksis – og i norsk skole har vi kommet et stykke på vei. Fokuset på vurdering for læring og synlige vurderingskriterier er noe av dette arbeidet. På «ansvarlighet» så er nok K06 tenkt å være noe i denne retningen gjennom at hver skole må bryte ned og tolke (operasjonalisere) kompetansemålene til egen læreplan. Det som kanskje er den største hindringen i dag er resultat; det er ofte ferdighetene som måles og ikke kompetansen.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s