Motstandsdyktighet på nett

24.03.13 at 17:19 Legg igjen en kommentar

I dag har jeg lest gjennom en av rapportene til Eukidsonline. Rapporten handler om strategier for å møte uønskede hendelser på nett. Det er viktig å ha slike strategier, og det er kanskje noe av det barn og unge mangler i dag?  Så hva skal man gjøre for å gjeninnhente seg eller utvikle motstandsdyktighet når man blir utsatt for slike hendelser? Hvilke faktorer gjør at barn har en tendens til å bruke strategier som hjelper dem å løse problemet og/eller gir emosjonell støtte? Reaktiv eller proaktiv?

Hva slags farer er det man har sett på i denne undersøkelsen? Pornografiske bilder, mobbing, sexting (meldinger med seksuelt innhold) og å møte nye kontakter. Strategiene man vurderer forstås som tanker og oppførsel i forhold til stressfylte eller forstyrrende situasjoner, med hensikt å beskytte en selv mot videre psykologisk skade. Det er tre hovedkategorier;

  • fatalistisk/passiv (håpe problemet går over av seg selv, slutte å bruke Internett i en periode
  • kommuniserende (snakke med noen om problemet) og
  • proaktiv/problemløsende (prøve å fikse problemet, slette uønskede meldinger, blokkere avsender).

Gjeninnhentingsevne eller motstandsdyktighet (resilience) er egenskapen å håndtere negative erfaringer både online og offline. Barn med høy grad av motstandsdyktighet kan takle ulike situasjoner på en problemløsende måte – og klarer å overføre negative følelser til positive eller nøytrale følelser. Risiko og motstandsdyktighet går hånd i hånd, siden man bare kan tilegne seg motstandsdyktighet gjennom å være eksponert for risikoer eller stressende situasjoner.

Så hva slags strategi brukte barna for hver type risiko? Hva mente de hjalp? Brukte de en kombinasjon av ulike strategier? Den mest populære strategien er å snakke med noen. De var mest tilbøyelige til å slette meldinger og blokkere avsender når det var snakk om mobbing og sexting. Avhengig av type risiko (18% sexting, 25% seksuelt innhold) stoppet noen å bruke Internett på grunn av online-erfaringer. Dette var stort sett midlertidig, og ofte i kombinasjon med andre strategier.

Mest hjelp var å slette melding når det ble sendt seksuelt innhold, blokkere avsender for mobbing og for sexting anså man både sletting og blokkering som noe som hjalp.

De fleste brukte en kombinasjon av strategier, men de som hadde håp om at problemet skulle gå over av seg selv brukte ingen andre strategier – de oppførte seg mer passivt enn andre.

Forslagene i rapporten er;

  • Oppmuntre til åpen kommunikasjon, både hjemme og på skolen. Å snakke om problemet kan gi følelsesmessig lindring, og er ofte første trinn i det å finne en løsning.
  • Vise barn hvordan man bruker proaktive strategier på nett (f.eks. slette meldinger, blokkere kontakter, rapportere tilbydere) fra ung alder. Proaktive strategier kan bli lært både formelt og uformelt. Barn som vet hvordan de bruker slike strategier vil lettere tilegne seg tilsvarende strategier senere.
  • Hjelp barn med å håndtere psykologiske problemer og bygge selvtillit. Barn som møter utfordringer og problemer offline møter gjerne de samme erfaringer på nett. Utsatte barn offline tenderer til å bli mindre motstandsdyktige mot uønskede hendelser på nett.
  • Voksne må bruke Internett regelmessig for å føle seg tryggere på mediet, og på den måten kunne guide egne barn online.
  • Formidle positiv holdning til sikkerhet på nett og proaktive strategier i barnas nettverk. Holdningene til gruppa har innflytelse på hvordan barna håndterer risikoer på nett.
  • Støtte fra lærer må ikke avgrenses til teknisk hjelp eller å sette regler. Lærerne må stimulere elevene til å bruke problemløsningsstrategier, og å vise hvordan verktøy og applikasjoner fungerer. Tilfredsstillende digitale ferdigheter blant lærerne er derfor kritisk.
  • Foreldre bør være forsiktige med å avgrense barnas nettbruk fordi dette ikke forhindrer at barn opplever negative ting eller ikke blir utsatt for fare.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , .

BYOD i skolen Fra å lære bort – til å lære og lære

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: