Bøker, bøker – analogt og digitalt

18.03.13 at 22:50 Legg igjen en kommentar

Da var jeg hjemme igjen etter nok noen dager på reise, denne gangen har jeg blant annet vært på NFFs årsmøte (Norsk faglitterær forfatter og oversetterforening) – hvor det var ca 300 forfattere og oversettere til stede.  Hyggelig å også treffe noen gamle twitterkjente for første gang IRL. Det jeg i alle fall kan si etter helgen er at det skrives mye bøker om ganske forskjellige emner i Norge.  Jeg satt i et panel i læremiddelgruppa, og da er det selvfølgelig noen temaer som er naturlige å tenke seg. Det gjelder f.eks. dette med digitale læremidler – og jeg er fortsatt av den oppfatning at veldig få håndterer dette godt, man må utnytte styrkene i mediet gjennom å sørge for at den digitale tilretteleggingen gir merverdi (ref forrige blogginnlegg).

Dessverre blir diskusjonen ofte om det skal være digitalt eller analogt, og mange har sine kjepphester å ri. Jeg er egentlig mest opptatt av at det skal være god læring – og jeg synes nok at det fokuset faller litt vekk i diskusjonene. En tanke som dukket opp i en telefonsamtale i dag handler kanskje litt om dette; når elevene begynner i første klasse er de svært motiverte og gleder seg over alt de skal lære. I løpet av et par år har motivasjonen sunket betraktlig hos ganske mange. Kan det ha noe med hvordan man presenterer stoffet som skal læres? Blir gløden borte hvis man kun jobber på et lavt kognitivt nivå – der hvor man skal huske og gjengi – framfor å jobbe med det jeg vil kalle funksjonell kunnskap. Et eksempel; pugging av engelske gloser vs å bruke språket. Nå vil nok flere si at man trenger å gjøre det første først for så å gjøre det andre. Jeg forstår den type argumentasjon, men er ikke nødvendigvis enig i alle tilfeller. Ta et eksempel som musikk – mange jeg kjenner kan spille uten å kunne en note. Kanskje man må begynne i litt andre ender i blant – få dem til å stille spørsmål selv og finne mønster og forklaringer, framfor å overbringe svarene?

Men under middagen fikk jeg plutselig en helt annen type spørsmål; nemlig om hva jeg mente den store forskjellen på å lese digitalt og analogt, og om jeg hadde noen ting jeg foretrakk å gjøre på den ene måten framfor den andre. Det fikk meg til å tenke meg litt om. For det er forskjeller, det kan vi bare slå fast som fakta med en gang. For meg er det slik at hvis jeg skal lese en roman så liker jeg å ha den som papirbok (hvis ikke jeg er på ferie, da er kofferten tung nok som den er uten å ha med minst 5-8 bøker med seg). Grunnen er at handlingen er lineær, og da kan jeg godt lese lineært. Man starter på toppen på side 1 og så leser man til man kommer til slutten. Hvis jeg skal lese den digitalt (les: på ferie) så vil jeg helst ha den på lesebrett, da blir kontrasten mindre fordi skjermen ikke har så mye bakgrunnslys og passer også bedre å lese utendørs enn å lese den på nettbrett eller PC. Problemet med lesebrett er at jeg må «bla» så innmari mye fordi jeg leser så fort – så det er egentlig en nødløsning for meg. Enkelte jeg har snakket med sier også at de synes det er forskjell på bøker med stive permer og paperback – bøker med stive permer står i bokhylla mens paperbacken tar man med seg på tur. Konteksten for lesingen blir derfor forskjellig, og skaper andre typer opplevelser.

Hvis jeg derimot skal lese fagstoff liker jeg godt å få det digitalt. Dette er ikke like lineært som en roman, og hyperlenker gjør at jeg kan fordype meg i visse områder om jeg finner noe som er spesielt interessant – og kanskje disse sidene fører meg igjen videre ut på nye nettsteder. Ting jeg ikke trenger fordypning eller forklaring på går jeg ganske enkelt forbi uten å trykke lenkene. Ofte er, eller i alle fall burde være, nettsidene også utstyrt med videoer, animasjoner eller andre audiovisuelle uttrykk som gjør at teksten blir mer forståelig eller for å markere poenger. Det trenger jeg ikke når jeg leser en roman – da kan jeg jo like gjerne se filmen. Digital informasjon er det også enkelt å lagre – jeg tar ut de bitene som jeg synes er spesielt interessante og setter sammen med andre biter slik at det passer mitt behov – enten det er til en ny tekst, et blogginnlegg, til bruk i en presentasjon eller lagres for senere læring eller oppslag.

Imidlertid krever det å lese digitalt at man har ferdigheten på plass. Mange synes at kunnskapen blir overfladisk fordi man hopper rundt omkring, men jeg tror ikke nødvendigvis at dette er hele sannheten. Problemet her er informasjonskompetansen, eller mangel på sådan for å være helt korrekt. Når jeg gikk i grunnskolen hadde vi ikke informasjonsmengdene på Internett tilgjengelig. Vi slo opp i leksikon, og da var det egentlig ikke noe å være i tvil om – vi trenge ikke være kildekritiske og vurdere hvilken kilde vi anså for å være mest troverdig. Det var på en måte et fasitsvar – og det fant vi i leksikonet. Vi trengte ikke bruke mye tid – det holdt å kunne alfabetet, og så finne riktig bind og slå opp det vi lurte på. I dag får man opp mange treff, og det er kanskje her overflatekunnskapen kommer til syne gjennom at man mer eller mindre tilfeldig velger en lettvint løsning – nemlig det øverste søketreffet. Personaliseringen utgjør også en dimensjon her – at vi først og fremst får opp de søketreffene som søkemotoren tror vi er på jakt etter, basert på vår profil. Å lete etter egnet informasjon tar tid hvis man ikke har informasjonskompetansen «inne». Det kan kanskje sammenlignes med bibliotekene; det er ikke slik at bøkene står hulter til bulter i et bibliotek, de er organisert etter et system – og så har man alltids bibliotekaren man kan spørre om hjelp (en ressurs som burde brukes mye mer). Begynner du derimot å lete litt formålsløst etter informasjon på Internett er det som å gå inn i et kjempebibliotek hvor bøkene står helt vilkårlig plassert – og så begynne et tilfeldig sted og håpe at man har flaks. I beste fall tar det bare tid, i verste fall finner man uegnet informasjon og bruker i tillegg masse tid som kunne vært brukt mye mer produktivt.

Entry filed under: læring. Tags: , .

Leser dårligere på skjerm Takler disse læreryrket? [video]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


