Leser dårligere på skjerm

I dagens VG kan man lese at man skjønner mindre og leser dårligere når man skal lese tekst på skjerm. Dette kommer jeg nok til å få høre fra lærere og foreldre som mener at det å bruke teknologi i skolen er bortkastet. Mange vil nok direkte tiljuble forskningen, som jeg i seg selv ikke har noen grunn til å betvile. Jeg er helt sikker på at Lesesenteret ved UiS har sitt på det tørre når det gjelder de kalde fakta i denne saken.

Men, det er ingen grunn til å trekke konklusjonen om at bruk av teknologi er bortkastet i undervisningen ut fra dette. Det jeg først og fremst tenker er at meningen med basiskompetansen digitale ferdigheter ikke handler om å lese fagstoff på skjerm, i alle fall ikke i form av ren tekst hvis den er i form av ren digitalisert tekst på skjerm. Der er jeg helt enig i at det er tyngre å lese den på skjem enn i bok. Dersom man imidlertid tenker på noen av de fordelene digitalisering av fagstoff kan ha ser jeg ikke det står noe om ting som; endre skriftstørrelse for de som har behov for det (jeg er en av de som nå kjører opp skriftstørrelsen både når jeg skriver og leser), høytlesing av tekst – og ikke minst; koble tekst med audiovisuelt materiale som videoer, animasjoner, simuleringer og bilder. Hvis ikke det audiovisuelle var et så sterkt medium hadde vi ikke hatt TV i dag, det er jeg helt sikker på.

Det andre jeg tenker på er at det å kunne lese en digital tekst er annerledes enn å lese en analog tekst blant annet fordi den er oppbygd med lenker, og den ferdigheten ser jeg ikke er omtalt mye i rammeverket på skolen – i alle fall ikke under basisferdigheten «lese», i beste fall kan vi si den er noe omtalt under «digitale ferdigheter». Så kanskje det å lære å lese en digital tekst er stedet å starte, og så må læremiddelprodusentene ta inn over seg at å lese pdf på skjerm ikke er en god tilnærming til fagstoff og prosa.

Digitale ferdigheter i skolen handler ikke om å lese bøkene på skjerm, det handler om veldig mange andre ting, f.eks:

  • Det handler om å kunne finne informasjon raskt og effektivt, og kunne organisere den på måter som gjør at man drar nytte av det (tilegne og behandle) – både for egen læring og for å delta som likeverdig innbygger av et digitalisert samfunn.
  • Det handler om å vurdere om det man finner er troverdig (tilegne og behandle, produsere og bearbeide) – å stille spørsmål ved hva som står, hvem som har skrevet og hva som er hensikt – begynn med å lese VG-artikkelen og se hvordan den kan bli brukt, kanskje utover det de kalde fakta sier. Finn nettsider som fremmer skadelig slanking eller selvskading, eller finn en blogger som kommer med råd om helsekost, trening og slanking – og spør hvorfor de er eksperter på dette.
  • Det handler om å forstå hvordan tekst og grafikk kan settes sammen på måter som gjør at man kan understreke og forsterke budskap (produsere og bearbeide) – se en reklamefilm og vurder hvilke virkemidler man bruker for å få fram budskapet.
  • Det handler om å samhandle og samarbeide (kommunisere). Helt siden tidenes morgen har mennesket først fått utrettet noe når vi har snakket sammen, da har vi jobbet med problemløsning. Mennesket er et sosialt vesen av natur.
  • Det handler om hvordan man kan presentere seg på en god måte for andre, og hvordan man ivaretar sin egen sikkerhet (digital dømmekraft). Nettvett og nettikette er viktig kompetanse for alle.
  • Det handler om å vise respekt for hva andre har laget (produsere og bearbeide, digital dømmekraft) – selv om det er tilgjengelig så er det ikke sikkert man kan bruke det fritt, akkurat som det fungerer i en analog verden.
  • Det handler om å behandle andre med respekt (digital dømmekraft) – en del er nettiketten og det lovmessige av hva man kan publisere om andre, en mye verre del er den digitale mobbingen.

Oppdatert: et par andre momenter som jeg kom på i etterkant er;

  • det er enklere å kommentere på en digital tekst eller lenke til annet innhold, fint når man skal gi tilbakemeldinger
  • skoler som bruker OneNote har laget egne «lærebøker» hvor de har lagt inn pdf-sidene slik at elevene kan notere ved siden av i stedet for å ha enten en analog kladdebok å skrive i eller ved å ha oppe to skjembilder side om side for å kunne lese på den ene og skrive på den andre

Se også http://www.norsklektorlag.no/nyhetsarkiv-2013/daarligere-forstaaelse-paa-skjerm-article982-256.html

Advertisements

7 comments

  1. Fine tanker om digital kompetanse. I tillegg kan man legge til at digitale ferdigheter i skolen også handler om estetiske prosesser som kan få andre uttrykksformer med digitale verktøy, f.eks. innen både kunst & håndverk og musikk. Kunstnere har til alle tider undersøkt, eksperimentert og kommentert samtiden – med samtidens teknologi. Det skal kunstfagene i skolen også gjøre.

  2. Jeg skvetter litt når du skriver at du regner med å få reaksjoner fra lærere om at digital kompetanse er bortkastet. Jeg hadde forventet at alle lærere regner seg som leselærere, og har såpass til innsikt og kompetanse at de klarer å skille her: Er det lærere i dag som tror at digital kompetanse = lesing av tekst på skjerm?

  3. Å dumpe lange tekster for lesning på skjerm i en pdf er et brudd på konvernsjonene for hvordan presentere informasjon på nett. Det blir som om leseforskerne skulle presentert papirteksten med gotisk skrift: Det er et brudd hvordan gjøre tekst mest mulig lesbar.

    Testing av nettsiders lesbarhet er enormt viktig, og tusenvis av organisasjoner gjør brukertester av sine nettsider årlig som er langt mer avanserte enn den norske forskningen det henvises til.

    Hver gang noen dumper en lang tekst på nett som PDF (eller enda værre Word-fil), i stedet for å bruke formatet som er mest lesevennlig, nettsider i html: pleier jeg å henvise til disse artiklene:

    PDF: Unfit for Human Consumption
    http://www.nngroup.com/articles/pdf-unfit-for-human-consumption/

    eller denne

    How Users Read on the Web
    http://www.nngroup.com/articles/how-users-read-on-the-web/

  4. Hei og takk for kommentar. Nei, jeg mente mer at jeg vil få reaksjoner på at det å bruke teknologi i undervisningen er bortkastet – det er jo ofte det avisene slår opp også – ikke reaksjone rpå at man ikke trenger å være digitalt kompetent. En av utfordringene med det er at det er så mange ulike oppfatninger av hva digital kompetanse innebærer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s