Språkbruk

02.03.13 at 13:08 7 kommentarer

Den siste tiden har jeg laget flere oppgaver rundt tema språkbruk på nett, og når jeg har vært ute på skoler har grov språkbruk dukket opp som tema. Mange elever har et svært grovt språk på nett – og siden jeg snakker mye om å presentere seg på en god måte er også dette en problemstilling jeg mener må fram i dagen. En ting er ren hetsing, det ser vi også mye av i kommentarfelt på nyheter, blogger og sosiale nettverk. Det er selvfølgelig helt uakseptabelt. En annen ting er at man kaller hverandre ting som bitch, hore, homo eller bruker ord som jævla på trykk – jeg synes ikke det gir noe godt inntrykk heller. Bruk av bannord er for meg et eksempel på at man er fattig på ord, og jeg har venner som kommenterer at de faktisk aldri har hørt meg banne. Det skjer nemlig ikke hvert år at jeg gjør – jeg føler ikke noe behov for å uttrykke meg slik.

Skriftspråket mangler kroppsspråk, tonefall, tempo – slike ting som vi gjerne kan berike talespråket med for å sikre at andre forstår hva vi mener. Vi er nødt til å være mer presise, mer utvetydige i det vi formidler. Bruker vi fagspråk må vi være sikker på at mottakeren skjønner hva vi mener. Det holder ikke bare at man klarer å lese ordene, man må forstå hva de innebærer – vi må ha den samme forståelsen.

Tilbake til den grove språkbruken; jeg registrerer at toleransen for hva som skrives varierer veldig fra sted til sted. Noen steder er man vant til en litt røffere ordbruk enn andre steder, men jeg synes man skal tenke litt på at nettet ikke er avgrenset geografisk – og selv om du skriver slik du ville snakket i ditt nærmiljø er det ikke sikkert at dine lesere har samme oppfattelsen av hva som er passende og upassende språkbruk. Det virker kanskje gammeldags å snakke om å ha ordet i sin makt, men jeg tror det er ganske viktig. Kommunikasjon er et nøkkelord for sivilisasjon, bare så det er sagt.

Men hva er passende bruk? Jeg faller for fristelsen til å sammenligne med noe helt annet – nemlig å spise mat. I enkelte sammenhenger er det greit å spise med fingrene, det kan være kulturelt betinget eller være praktisk eller nødvendig i mangel på redskaper. Kanskje man kan sammenligne dette med den litt uformelle samtalen mellom tenåringer, ofte fylt med slanguttrykk og hvor grammatikk og ordvalg ikke nødvendigvis har hovedfokuset.  I andre land kan det være at å spise med fingrene er den sosialt aksepterte måten å spise på, og da følger man slike normer. Men i begge disse eksemplene vil man nok miste mye respekt hvis man slafser, griser med maten, promper og raper – eller hvis man er ikke er påkledd eller er møkkete. Det siste her er det jeg gjerne vil sammenligne med den grove språkbruken. Den vanlige kutymen er imidlertid å bruke kniv og gaffel når man skal innta middagen, og det er kanskje slik jeg også mener man skal oppføre seg når man ytrer seg på nett. Det trenger ikke være sølvbestikk og krystallglass, men at man opptrer passende. Ute på dyre restauranter er kanskje den mer akademiske og dannede samtalen, med et utall av bestikk og glass – noen liker å vise seg fram, andre synes at dette kan bli litt voldsomt for dem. Her er det også slik at man gjerne blir smilt litt av om man bruker feil bestikk – så skal man bevege seg her må man beherske reglene som gjelder. Alt til sin tid med andre ord, men noe er mye mindre passende enn andre ting – og selv om promping, raping og spise med hendene var mer akseptert hos de gamle romere vil vi vel neppe synes det samme var greit når vi inviterte venner og familie til middagsselskap.

Skulle man tenkt noe det samme rundt dette med hetsing i kommentarfelt hvor man ofte angriper personen framfor saken kunne analogien være å si at verten var et dårlig menneske fordi maten ikke smakte godt. Ikke endrer det maten, og fokuset er feil. Her må man heller være konstruktiv og si noe om hvorfor maten ikke smakte godt, og kanskje komme med gode innspill til hvordan den kan lages bedre en annen gang.

Forrige dagen tok jeg fram en gammel bok (utgitt 1979)  jeg hadde, Norsk språk – tilstand og vekst, av Finn Erik Vinje. På baksiden står en liste med 10 regler – de ti språkvettreglene – og de er like gode i dag. Litt omformulert og med egne kommentarer ser de slik ut:

  • Det er ingen skam å sette punktum (noe jeg ofte har litt problemer med selv).
  • Si en ting om gangen. Avslutt setningen før du begynner en ny. Dette har jeg jobbet litt med i forhold til å angi mestringsnivåer; det er forskjell på å si at man skal kunne både a og b – og det å si man skal kunne a, man skal kunne b.
  • Vær høflig mot leseren – velg ord som blir forstått, og forklar eventuelt vanskelige ord.
  • Skriv enkelt. Ikke skriv «jeg foretok en evaluering av prosjektet» når du kan skrive «jeg evaluerte prosjektet».
  • Sett hovedverb langt til venstre i setningen, og spre resten mot høyre. Ikke «det var bilen min jeg kjørte», men «jeg kjørte bilen min».
  • Ikke pynt deg med fremmedord bare for at det skal se fint ut.
  • Vær konkret. Skriv spade når du mener spade, ikke skriv arbeidsredskap brukt til å grave med.
  • Ikke sløs med ord og bokstaver – bruk korte uttrykk. Ikke «Progresjonen i læringsutbyttet viste seg å være proposjonal med bruken av teknologi i undervisningen» når du kan skrive «Elevene lærte mer når de fikk bruke PC i timene».
  • Ikke vær redd for det personlige, bruk pronomen som du, jeg og vi – framfor å være mer generell med man. Ikke «man kan bruke ….» når du kan skrive «du kan bruke….».
  • Les høyt for deg selv det du har skrevet, og hør om det er en naturlig flyt eller om det blir for papiraktig.

Entry filed under: læring. Tags: , , .

Noen stikkord fra «Change the world – or go home» Leser dårligere på skjerm

7 kommentarer Add your own

  • 1. svenolafbrekke  |  02.03.13, kl. 15:27

    Hei Eva.
    Helt enig med deg. I Odda har vi en kultur for å bruke mye bannord. Dette synes å følge ensidige industristeder. Det er beklagelig å se at også våre ungdommer tar dette med seg inn i et chattespråk som er skjemmet av grove bannord spredt tykt utover. Hva slags inntrykk andre mennesker får av avsenderen bør være en viktig bit av feltet digital kompetanse. Håper du bygger dette inn i kommende undervisningsopplegg.

  • 2. evabra  |  02.03.13, kl. 15:44

    Ja, prøver å få fram hvor viktig språket er i forhold til hvordan man blir oppfattet. Har laget noen saker på det under digital dømmekraft, men skal prøve å lage noen flere. For dere som også har TV2 Skole har jeg hatt noen opgpaver mot det i uke 4/2013 og det kommer også en sak om hets til uka🙂 Viktig å få diskutert slike saker framfor at man bare lukker øynene og håper det går over.

  • 3. Kjell Arild  |  02.03.13, kl. 20:43

    De ti reglene til Finn Erik Vinje har noe for seg.

  • 4. evabra  |  04.03.13, kl. 18:04

    Absolutt🙂

  • 5. Kjell Arild  |  04.03.13, kl. 20:46

    Men jeg tror ikke det hjelper. Jeg har plukket noen til bruk i mitt siste blogginnlegg.

    http://23om20.wordpress.com/2013/03/04/fare-tykk-skraklig-take-velter-over-norsk-digital-laeringsarena/

  • 6. evabra  |  04.03.13, kl. 22:30

    Hehe, likte godt din versjon av teksten – adskillig mer lettlest🙂

  • 7. Kjell Arild  |  05.03.13, kl. 09:40

    Jeg har funnet meg en livsoppgave.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


