Noen stikkord fra «Change the world – or go home»

Da var jeg hjemme igjen etter å ha vært på reise siden mandag, og i dag har jeg vært i Moss – på konferansen kalt «Change the world – or go home». For første gang har jeg hørt Håvard Tjora live – og det ga mersmak. Jeg syntes det var gode, og ikke minst fornuftige tanker han kom med rundt elever som har utfordringer med å komme seg gjennom skolen.

Han tok et oppgjør med forestillingen om at de dårlige leseresultatene i stor grad skyldtes dysleksi. Andelen med større eller mindre grad av dysleksi i befolkningen er adskillig mindre enn andelen av de som leser dårlig på skolen – så det kan ikke forklare dette. Enkelte av de han snakket med hadde ikke lest ei bok siden første klasse, og da stopper de på dette nivået. Man må lese for å bli gode lesere, og selv om man kanskje kan uttale det som står er det ikke sikkert man forstår det man leser. En av lærerens oppgaver er derfor å finne ut hva slags nivå eleven ligger på – og så gi de nødvendige trinnene videre for å bli en god leser. I det hele tatt var Håvard opptatt av profesjonaliteten som lærere skal ha – det handler ikke om at elevene skal forstå, men at læreren forteller slik at de forstår. Å ta seg sammen gjennom å sette seg ned å se i boka er det ikke noe hjelp i hvis man ikke forstår det som står der. Da kan man ta seg sammen i timesvis uten å komme videre.

Selv om foreldre også har et ansvar i forhold til å skape «gangs menneske» av de håpefulle må vi også innse at mange foreldre kan ha problemer med lesing eller å forstå fagstoff. Hvorfor er det da så mange som forventer at foreldrene skal fungere som lærere – at de må sørge for at elevene gjør det de skal og hjelpe dem med leksene. Satt på spissen kunne da elevene få en bunke bøker i 1. klasse med beskjed om å lese gjennom og så komme tilbake i 10. klasse for å ta en avsluttende prøve. Det betyr ikke at alt ansvar skal skyves over på skolen, men at man kanskje må tenke gjennom hva slags lekser som gis til den enkelte og om de kan få hjelp hjemme. Dette er problematikk som flere lærere har tatt opp – og stikkord her kan være at lekser må ikke være slik at man får forsterket følelsen av at man ikke får til, at man ikke mestrer.

Han trakk også fram dette med frafall, og sa at det er ikke slik at de «faller fra» – de gjør et bevisst valg. Valget blir ofte tatt fordi de føler at de ikke mestrer. For å sette ting litt i perspektiv trakk han inn sammenligning med en kreftlege som fikk en pasient inn – legen vil ikke peke på at pasienten har vært storrøyker, legen vil behandle pasienten i den situasjonen pasienten er. Hvorfor er det da slik at elever som har hull i kunnskapen sin ikke får hjelp til å tette dette – hvorfor er det slik at det noen ganger (kanskje ofte) er slik at man sier «sorry, dette skulle du ha kunnet – og vi er nødt til å gå videre». Er man mer opptatt av å peke på at eleven ikke har lært tidligere framfor å lære eleven det nødvendige slik at man kommer videre? Håvard trakk også fram dette med at lavtpresterende elever ofte gjør valg som vi finner underlige; kanskje de spiller dataspill eller driver med andre fritidsaktiviteter framfor å gjøre en innsats med leksene. Noe av grunnen til dette kan være at med andre aktiviteter kan de hevde seg, de mestrer og får anerkjennelse. Når de kanskje har brukt mye tid på lekser og levert noe til lærer så er kanskje ikke resultatet så bra og man får en negativ respons likevel – det fører ikke til motivasjon. Nå vet de ofte selv at de ikke leverer noe av høy kvalitet, men det handler mye om å se på det som er positivt – og ikke bare det negative. Hva med eleven som var borte i forrige uke, men plutselig kommer i dag; hva har man fokus på – er det «så fint du kom i dag, nå skal vi igang med spennende ting» eller «hvorfor kom du ikke i forrige uke, skulket du igjen»?

Dessverre skrev jeg ikke underveis i hans foredrag så det blir bare noen stikkord som dere ser, men jeg syntes i alle fall at de fortjente plass her i dag. Håper jeg får se mer av ham i tiden framover – det var et friskt pust.

Ellers har jeg lovet å legge opp noen lenker her fra ting jeg snakket om selv;

Har jeg glemt noen lenker her får dere gi meg beskjed – eposten er evabra@online.no

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s