Hva hvis – det ikke kom snø?

20.02.13 at 17:48 2 kommentarer

I dag har jeg moret meg litt med å lage en sak om «hva hvis det ikke kom mer snø i Norge?». Den er i form av en interaktiv powerpoint som kan lastes ned her (obs: tar litt tid å laste ned).

Poenget med denne er at elevene skal få litt ulik informasjon, og så må de selv lage noen hypoteser og formulere argumenter basert på de ideene som informasjonen gir – framfor at de blir fortalt svarene, og oppgaven krever også at de må være kreative i forhold til noe de sikkert aldri har reflektert over tidligere.  Årsak-effekt-forhold er en viktig del av et slikt arbeid; hva vil skje hvis det ikke kommer snø? Det finnes ikke noe fasitsvar her, men man kan tenke seg at det er så ulike ting som økt arbeidsledighet og færre dødsfall. Kompetansemålmessig kan en slik oppgave sortere under samfunnsfag, geografi, 7. trinn: «forklare samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis».

Økt arbeidsledighet kan f.eks skyldes at produsenter av vintersportsutstyr må legge ned, skisentre avvikles, mindre vinterturister (turistnæring, skisentre, transport), brøytemannskaper som ikke får oppdrag osv. Hvilke andre ting kunne vi satset på i stedet for?

Færre dødsfall kan f.eks. begrunnes i at ingen blir tatt av snøras. I tillegg kan man tenke seg at man får færre sykehusopphold gjennom at vi ikke får bruddskader som følge av f.eks. slalåmkjøring.

Snøballkrigen blir borte. Hva med den norske identiteten – kan vi lenger synge «Norge i rødt, hvitt og blått» hvis det hvite representerer snøen? Hva med at «nordmenn er født med ski på beina» – vil vi skape oss en annen nasjonal identitet som erstatning for denne? Skinasjonen Norge vil sannsynligvis ikke lenger være en skinasjon, og vi vil neppe få edle medaljer i ulike idrettskonkurranser.

Hvis det er like kaldt, bare uten snø, hva vil det ha av betydning for jord- og skogbruk. Vil vi få mer tele som går utover vegetasjon og at dette igjen går utover dyreliv? Hva med planter som dør fordi snøen ikke isolerer mot kulda? Vil det være sannsynlig at det er like kaldt hvis vi ikke har snø eller betyr et slikt utsagn at det er nødt til å være mildere fordi vi uansett vil få nedbør – og hvis den ikke kommer som snø må det være fordi det er mildere?

Hvilke fordeler vil man kunne finne? Lettere fordi man slipper å måke, mer sikkert å komme seg rundt fordi det ikke er glatte veier?

  

Entry filed under: læring. Tags: , , , .

Informasjonskompetanse – nytt nettsted Noen stikkord fra «Change the world – or go home»

2 kommentarer Add your own

  • 1. Lena  |  27.02.13, kl. 15:19

    Du Eva du Eva – har du vurdert å bli klonet? Noen burde fotfølge deg og skrive ned alle dine ideer og oppkomme av spennende tanker og løsninger. Din blogg er jo et læreverk i seg selv – og burde vært obligatorisk for alle som jobber i og med skole – og den er vel delvis det også vil jeg tro……Det er et høydepunkt å lese dine innlegg. Lærerikt, morsomt og ikke minst interessant🙂

  • 2. evabra  |  02.03.13, kl. 13:16

    Takk for hyggelig kommentar Lena, men jeg tror nok at kloning kan bli i meste laget – det er gjerne nok med en av meg🙂 Det som imidlertid er fint er at nettet gir muligheter for å spre sine tanker mer effektivt, så nå må fokuset bli å være enda flinkere til å utnytte mulighetene det gir.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


