Vitenskapsformidling [ted]

10.02.13 at 13:58 Legg igjen en kommentar

I dag har jeg sett på en video på Ted med Tyler DeWitt; Hey science teachers – make it fun! Han slår til orde for å formidle gjennom historiefortelling fordi språket i lærebøkene ofte er vanskelig å oppfatte for elevene. De klarer ikke å se hele bildet, de memorerer begreper uten å forstå dem. På den andre siden mener nok jeg at begrepsbruk er viktig, men ikke bare å kunne dem i seg selv – de må kunne bruke dem riktig. Imidlertid er det viktig at de først forstår konseptet, og kanskje kan man få inn begrepene senere? Det blir en avveiing mellom bruke fagbegreper riktig og det å «fortelle med egne ord». Så hva er viktigst? Tidligere har jeg vist til en svensk undersøkelse om samme tema; elevene lærer utenat uten å forstå.

Det er viktig å forstå hensikten med læringen også – hvorfor er dette viktig, hva er det vi skal ha lært når vi har vært gjennom denne. Her tror jeg mange glemmer at kanskje ikke elevene har bildet helt klart for seg, i alle fall erindrer jeg fra mine egne skoledager (for en evighet siden) at i alle fall jeg var ikke så bevisst akkurat på dette. Jeg leste det jeg skulle og svarte på spørsmål – og det er faktisk i (godt) voksen alder at jeg faktisk klarer å se hensikten med enkelte av fagene eller kompetansemålene (selv om noen av tingene vi måtte lære fortsatt er ting jeg aldri har hatt bruk for).

En annen utfordring jeg ser er at det ofte er vanskelig å overføre det man lærer i klasserommet til hva som skjer utenfor – hvor mange av dere sier at solen går opp og ned? Selv om dere vet at den står i ro og at det bare ser slik ut fordi jorda roterer rundt seg selv og rundt sola. 

Jeg bruker mye analogier og bilder når jeg prøver å forklare ting og synes det er svært effektivt. Ta f.eks. den om årsak-effekt som jeg har brukt i forbindelse med klasseromsledelse. Hvis du har en spikermatte liggende i oppkjørselen (årsak) vil effekten bli at du vil ende opp med punkterte dekk hver gang du kjører inn eller ut (effekt). Hvis du bare prøver å gjøre noe med effekten – altså skifte dekk, så vil ikke dette endre noe annet enn at du etterhvert sannsynligvis blir veldig lei av å skifte dekk. Så hva er alternativene? Jo, grip fatt i årsaken – og her er det mange muligheter; f.eks. fjerne spikermatten, parkere et annet sted eller ikke kjøre bilen ut av garasjen. Hvilken løsning ville du valgt?

Advertisements

Entry filed under: læring. Tags: , , , .

Lag puslespill i powerpoint Change the World – or go home!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,944 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: