Vitenskapsformidling [ted]

I dag har jeg sett på en video på Ted med Tyler DeWitt; Hey science teachers – make it fun! Han slår til orde for å formidle gjennom historiefortelling fordi språket i lærebøkene ofte er vanskelig å oppfatte for elevene. De klarer ikke å se hele bildet, de memorerer begreper uten å forstå dem. På den andre siden mener nok jeg at begrepsbruk er viktig, men ikke bare å kunne dem i seg selv – de må kunne bruke dem riktig. Imidlertid er det viktig at de først forstår konseptet, og kanskje kan man få inn begrepene senere? Det blir en avveiing mellom bruke fagbegreper riktig og det å «fortelle med egne ord». Så hva er viktigst? Tidligere har jeg vist til en svensk undersøkelse om samme tema; elevene lærer utenat uten å forstå.

Det er viktig å forstå hensikten med læringen også – hvorfor er dette viktig, hva er det vi skal ha lært når vi har vært gjennom denne. Her tror jeg mange glemmer at kanskje ikke elevene har bildet helt klart for seg, i alle fall erindrer jeg fra mine egne skoledager (for en evighet siden) at i alle fall jeg var ikke så bevisst akkurat på dette. Jeg leste det jeg skulle og svarte på spørsmål – og det er faktisk i (godt) voksen alder at jeg faktisk klarer å se hensikten med enkelte av fagene eller kompetansemålene (selv om noen av tingene vi måtte lære fortsatt er ting jeg aldri har hatt bruk for).

En annen utfordring jeg ser er at det ofte er vanskelig å overføre det man lærer i klasserommet til hva som skjer utenfor – hvor mange av dere sier at solen går opp og ned? Selv om dere vet at den står i ro og at det bare ser slik ut fordi jorda roterer rundt seg selv og rundt sola. 

Jeg bruker mye analogier og bilder når jeg prøver å forklare ting og synes det er svært effektivt. Ta f.eks. den om årsak-effekt som jeg har brukt i forbindelse med klasseromsledelse. Hvis du har en spikermatte liggende i oppkjørselen (årsak) vil effekten bli at du vil ende opp med punkterte dekk hver gang du kjører inn eller ut (effekt). Hvis du bare prøver å gjøre noe med effekten – altså skifte dekk, så vil ikke dette endre noe annet enn at du etterhvert sannsynligvis blir veldig lei av å skifte dekk. Så hva er alternativene? Jo, grip fatt i årsaken – og her er det mange muligheter; f.eks. fjerne spikermatten, parkere et annet sted eller ikke kjøre bilen ut av garasjen. Hvilken løsning ville du valgt?

Legg igjen en kommentar

