Jeg googlet meg og..

Da var jeg tilbake igjen i heimen etter å ha deltatt på Medietilsynets frokostseminar på Safer Internet Day (presenterte nettsiden digitaldømmekraft.no) og en tur til Tromsø (hvor jeg også har snakket mye om digital dømmekraft). Det er jo mye digital dømmekraft-aktivitet for meg om dagen – og selvfølgelig svært hyggelig å få gode tilbakemeldinger fra lærere, rektorer og skolebibliotekarer på arbeidet som er nedlagt.

Da jeg kom til Tromsø tirsdag kveld fanget en svensk dokumentar, om det å ha en digital identitet og hvilke konsekvenser det å legge igjen gode eller dårlige digitale fotavtrykk kunne få, interessen min.

Noen av de som var omtalt i dokumentaren hadde ikke verdens beste utgangspunkt, den ene hadde tydeligvis blitt dømt for noe svindelaktig – og det skapte selvfølgelig problemer med å få seg ny jobb. Arbeidsgivere googlet ham, og fant selvfølgelig sakene om ham. Spørsmålet var derfor; hva gjør man da – når saker som er negative for deg framkommer tidlig i søkeresultatene?

Det første denne mannen hadde erfart var at han bare måtte være ærlig fordi nettet skaper en transparens som gjør at slike ting alltid kommer fram. Det andre var å prøve å endre på hva som kom fram i søkeresultatene. Nå er det ikke lett å få fjernet negativ omtale, og søkemotorleverandørene gjør det ikke med mindre det foreligger en rettslig kjennelse – så hva kan du selv gjøre? Jo, du må sørge for at du har kontrollen!

Inspirert litt av denne dokumentaren gjorde jeg derfor et googlesøk på meg selv, bare for å se hvilke resultater som kom fram. Noe av det jeg ser er at jeg faktisk kontrollerer selv de fleste av treffene som kommer fram på den første siden. Det er min hjemmeside, twitterprofilen min, kanalen min på SlideShare og YouTube osv. Her er det aktivitet, og det er grunnen til at disse sidene kommer fram tidlig. Første bud er derfor å sørge for at det er aktivitet på de kanalene du selv kontrollerer. Det er kanskje det viktigste i forhold til at disse skal komme tidlig fram i søk. Andre ting som har betydning er hvor mange som lenker til ditt innhold, og det er jo ikke like enkelt å kontrollere – men det sier noe om at man må skrive noe som er interessant nok til at andre lenker dit. Overraskende nok vil ikke antall besøk på nettsidene dine ha stor betydning for hvilke treff som kommer opp først.

Erfaringen man bør trekke er i alle fall å sørge for at man selv har kontroll, og er man ikke tilstedeværende eller spesielt aktivt vil man være mer utsatt for at hva andre skriver framkommer i treff om en selv. Skriv derfor jevnlig på blogg, last opp bilder på bildedelingstjenester, oppdater LinkedIn-profilen din og delta på Facebook og Twitter – da kan du kanskje ta mer styring selv over hvordan du ønsker å presentere deg på nett.

Det jeg lurer på nå er de resterende 45.090 resultatene som jeg tydeligvis figurerer på… 


Reklamer

6 comments

  1. Har linka til bloggen din både på FB og twitter.
    Ha en fin dag!

  2. Hehe, jeg tenkte du ville svare på spørsmålet også. Duckduckgo er en søkemotor som ikke prøver å personalisere søketreff ut fra hva man tror jeg ønsker å se og bruker derfor andre algoritmer, og derfor blir også resultatene annerledes enn f.eks. i google. Personlig blir jeg litt forundret over det øverste resultatet – men uansett mener jeg fortsatt at hovedpoenget i en slik sak må være at man er nødt til å ta kontroll over egen tilstedeværelse på nett. Hvis ikke du selv er aktiv i forhold til hvordan du selv presenterer deg vil du være mer utsatt for hva andre måtte skrive om deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s