Noen tanker etter #Bett

03.02.13 at 14:38 2 kommentarer

Da var jeg tilbake etter en uke i London, og selv om det er hyggelig å være på tur så er det jammen godt å være hjemme noen dager – jeg reiser jo allerede avgårde igjen i morgen, riktignok da innenlands noen dager framover. Så hva sitter igjen etter forrige uke? Det beste er kanskje å treffe gamle og nye bekjente – alltid hyggelig. Jeg reiste med nPed-gruppa til London, og vi var over 130 stk. Flere gamle bekjente og noen som var helt nye. Det er trivelig å reise i gruppe fordi det foregår så mye sosialt, og noen av de nye sa til meg at de rett og slett var «starstrucked» av sin første reise til Bett. Jeg tror det er viktig at man ikke blir sittende alene, og jeg tror også at det er viktig at man ikke bare reiser sammen med de som man vanligvis jobber med – da blir det flere opplevelser med en gang. Våre reiseledere skal ha skryt for å legge godt tilrette for både faglig og sosialt samvær.

Selve messa, altså Bett, syntes jeg rett og slett var litt kjedelig i år. Det kan være fordi det ikke var så mye endringer fra de siste årene, men jeg hørte at noen av de som var på flere leverandørforedrag syntes at de var interessante. Det jeg så der var stort sett større skjermer og et utvalg av interaktive tavler, mye fagspesifikke duppedingser (hvor ofte er det i bruk egentlig?) og det var lite spennende på læringsressurssiden. Bett hadde flyttet til ExCel i år, så lokalene var bedre enn fjorårdet – selv om reiseveien ble lenger. Jeg gikk rundt og håpet på å få en wow-opplevelse, men den uteble dessverre.

Mer interessant var workshop som jeg var på – her satt jeg med representanter fra andre deler av verden; f.eks.  Libanon, Mexico, Danmark, Tyskland, Nederland, Brasil og Finland. Vi snakket om «techonology innovation» – og hvordan man skulle få tatt i bruk teknologi i undervisningen. Et par synspunkter kom fra de andre landene; representanten fra Mexico, som var CEO for flere skoler, sa at de hadde innført et todelt lønnssystem – de som brukte teknologi i undervisningen fikk mer betalt enn de som ikke gjorde det. De hadde også gjort det slik at lærerassistenter som var gode på teknologi ble plassert med lærere som var lite flinke med teknologi. Disse to tiltakene tilsammen hadde gjort at lista over lærere som ikke brukte teknologi ble stadig kortere. Jeg ser vanskelig for meg at det kommer til å bli innført et lignende prinsipp i Norge, og vet ikke helt om jeg synes denne formen for pisk og gulrot er det optimale for å få til endringer. I Libanon har de vært tydelige på at når lærere skal evalueres så skal bruk av teknologi være blant kriteriene – på den måten får de synliggjort tydeligere at de anser dette for å være viktig. Jeg har nok tro på at tydeligere måling av slik bruk vil føre til økt bruk, men jeg tror det må komme nasjonalt. Derfor var det interessant å høre at PISA2015 også kommer til å måle på samarbeid og problemløsning – så hvordan har norske skoler tenkt å sørge for at resultatene blir bra når disse kriteriene kommer? Shanghai, som har gode PISA-resultater, har faktisk hyret inn noen innovative briter for å hjelpe til med å integrere denne typen undervisning  – slik at de fortsatt kommer til å score høyt.

Skolebesøket på Westminster, hvor jeg også har vært tidligere, minte meg på hvordan de tenker der. Jeg lurer på når jeg får se samme tankegang i norske skoler – med mye glass og åpne flater slik at alt blir veldig synlig hele tiden. Et eksempel var «klasserom» som var helt uten vegger, nærmest en konferansebord med stoler rundt, som stod på en del av fellesarealet. Andre arealer var nærmest små glassbokser. Lærerne hadde ikke en arbeidsplass til hver, de måtte rotere på dem – for hensikten var at de heller kunne samles i fellesarealer slik at man kunne få kommunikasjon framfor å ha en fast plass hvor de satt og jobbet alene. Skolen har mange elever, totalt over 7000, men samtidig er det rundt 1800-2000 elever tilstede. Lærerne blir evaluert, og noe som var interessant å høre var at de ble målt på i hvilken grad alle elevene fikk den undervisningen de skulle ha – også hvis dette skyldtes fravær hos elevene! Var 50% av elevene fraværende mesteparten av undervisnings-tiden ville altså lærer score dårlig – da fikk ikke elevene den undervisningen de skulle ha. Lærerne måtte derfor finne alternative løsninger, f.eks. å kjøre live, flippe eller på annen måte gjøre undervisningen tilgjengelig for elever som av ulike grunner ikke var tilstede på skolen.

Av andre ting å anbefale i London er en tur inn bokhandelen Foyles, jeg kjøpte flere bøker der også denne gangen – så det ble en tung sekk med hjemover, og blogginnlegg vil følge framover etterhvert som jeg leser meg gjennom. Den interaktive restauranten Inamo var en artig opplevelse, kanskje mindre artig for nabobordet hvor de lekte seg så mye med interaktiviteten at de plutselig hadde bestilt fem drinker uten å være klar over det. Kulturvandringen med innlagte pub-besøk sammen med nPed er en flott måte å få med seg både historie og få se pub’er du kanskje aldri ville visst om eller tatt en tur innom alene – anbefales. Personlig er jeg glad i musicals, men siden jeg har sett de fleste etterhvert prioriterte jeg annerledes denne gangen. Shopping er selvfølgelig også en del av mitt program, og mange benyttet anledningen til å reise på fotballcamp. Så oppsummert var det hyggelig, mye sosialt – faglig sett var det nok diskusjoner, workshops og skolebesøk som var best siden jeg ikke syntes det var mye å hente av inspirasjon på messa. De som var der for første gang derimot fikk nok adskillig mer utbytte av den.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

En liten fredagsoppsummering Bruke taksonomiskalaen aktivt

2 kommentarer Add your own

  • 1. May-Britt Waale  |  03.02.13, kl. 18:57

    Hei!
    Har likna artikkelen din både til Twitter og FB. Særlig interessant er tankene din om teknologibruk i undervisning. Jeg jobber med lærerutdanning, og der er dette en stor utfordring.
    Vennlig hilsen, May-Britt Waale.

  • 2. evabra  |  03.02.13, kl. 21:53

    Veldig hyggelig å høre, mange takk🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


