En liten fredagsoppsummering

25.01.13 at 10:33 Legg igjen en kommentar

Jeg må si at jeg er fornøyd med at digital dømmekraft sprer om seg om dagen, det er hyggelig å se resultater av et nokså langt arbeid – og å høre erfaringer fra bruk i klasserommet. I går hadde jeg over 700 på foredrag – og må bare berømme skolene i Averøy kommune med å få samlet så mange på en dag. Først var det 7-10 trinn med elever, deretter lærere og så foresatte til slutt på dagen – og det var kanskje mengden foresatte jeg ble mest overrasket over (350 foresatte). Fantastisk at de har så fokus på å jobbe med holdninger, og jeg fikk tilbakemelding fra lærer på 9. trinn om at de var veldig fornøyd med ressursene på nettstedet.

Noen erfaringer å ta med seg fra gårsdagen vil være; elevene mener selv de har god kontroll på personvern-innstillinger i sosiale medier – det kan jeg fortelle at de kanskje tror, men de tar feil. Vi kunne også konstatere at flere har lært seg å lyve på alderen. Jeg kunne fortelle foreldrene at det var bilder i omløp blant elevene som ikke burde vært i omløp, og at enkelte av elevene brukte et språk på nett som slettes ikke var passende. Det tenkte jeg de godt kunne vite. Hovedbudskap i hele går var at det er bra at barn er på nett, men at de må lære seg å bruke det på en god måte – de må lære seg hvordan de skal legge igjen et godt digitalt fotspor, de må vite hvordan de skal presentere seg selv på en god måte og vite hvordan de skal oppføre seg mot andre. Nettvett og nettikette var derfor hovedfokuset for elever og foresatte, mens lærerne fikk en gjennomgang av nettstedet og tanken bak en del av kompetansemålene, mestringsnivåene og ressursene. Vi kan ikke regne med at alle elevene lærer god bruk og gode holdninger hjemme, så derfor er det viktig at dette blir tatt opp på skolen.

I dag blir det full fart med å få unna noe produksjon før jeg reiser avgårde til London og Bett, hvor jeg har rimelig fullt program i neste uke. Det blir hyggelig å treffe mange kjente der, det blir mange nordmenn som skal på denne store messa og aktiviteter i tilknytning til den. Etter det blir det Oslo og Trygg-bruk-dag (5. februar) – etterfulgt av en tur til Tromsø (Tromsø kommune + skolebiblioteksprosjekt der sammen med UiA). Deretter Harstad, Oslo – og så skal måneden februar avsluttes i Østfold.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , .

Håndtere epost? Noen tanker etter #Bett

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,926 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 310 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 310 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


