Nytt år og nye muligheter

08.01.13 at 10:27 2 kommentarer

Da var det nye året godt igang selv om det bare står 8. januar i kalenderen. Hittil i år har jeg mest jobbet med iktplan.no sammen med Drammen kommune. Denne løsningen skal i disse dager speiles ut til en rekke kommuner (hyggelig at så mange kommuner vil ta i bruk planen), og vi har flikket litt på innholdet slik at den blir litt mindre teknisk på innholdssiden og i stedet tar litt mer tak i  hensikten med de digitale ferdighetene. Det betyr at vi har fjernet det meste av rene tekniske ferdigheter, vi har forsøkt å gå fra å si hvordan til å si hvorfor – og det er en øvelse i seg selv å tenke; hvorfor skal man jobbe med multimodalte tekster framfor å tenke hvordan skal man lage en sammensatt tekst. Jeg håper dere er enige i at det er en bedre innfallsvinkel. Nå vil man trenge å kunne noen ferdigheter også, og jeg ser at det faktisk er en stor utfordring i mange norske skoler at man faktisk kan for lite av slike ting – noe som gjør at man blir jobbende tungt. Nye videoer skal produseres slik at de passer med de endrede mestringsnivåene, det kommer snart på plass. Oppdatert: nå er alt flyttet over til iktplan.no – så dere kan se endringene der.

I går skrev jeg at jeg hadde lagt inn forslag til kompetansemål og begynt å formulere mestringsnivåer for videregående når det gjelder digital dømmekraft (digitaldommekraft.no) – dette er også et forslag til minimumsgjennomgang av personvern, opphavsrett og kildekritikk, og tar som nevnt gjerne imot innspill til både mål og mestringsnivåer.

Bokskriving er i gang, her blir det samfunnsfag ungdomstrinn med fokus på det nye hovedområdet som ser ut til å komme (utforskeren). Dette er veldig spennende å jobbe med, og den skal da være klar til skolestart – og den blir i digital form så det er sagt. Jeg skal ut med forlaget på en liten rundtur sammen med bl.a en fra UiB i april – da blir det Trondheim, Bergen, Oslo og Drammen – jeg kommer tilbake til dette.

Framover skal jeg ha noen foredrag ute om digital dømmekraft, foreløpig ser det ut som at jeg skal snakke om dette i

  • Bergen, 23. januar
  • Averøy, 24. januar
  • Oslo, 5. februar (Medietilsynet, Nasjonal trygg bruk-dag)
  • Tromsø, 6. februar (Tromsø kommune + skolebibliotekutvikling sammen med UiA)
  • Gardermoen, 14. februar (skolebibliotekutvikling sammen med UiA)
  • Harstad, 18. februar
  • Moss, 28. februar (konferanse i regi av NDS)
  • Trondheim, 6.-8. mai (NKUL)

Og så skal jeg selvfølgelig til Bett, og reiser allerede 27. januar til London og blir der hele uka. Her har jeg noen arrangementer jeg skal være med på, og noen foredrag jeg skal holde selv. Det blir hyggelig å møte kjente, og NPed har fått en veldig stor gruppe i år – forrige dagen var det ikke mindre enn 135 påmeldte!

Denne uka starter TV2 Skole opp igjen sin produksjon, så da er det oppgavelaging der – i tillegg til at jeg skal lage noen flere oppgaver om tema stemmerettsjubileum og grunnlovsjubileum for IKTsenteret. Jeg skal også arbeide noe for Bærum kommune, som er i gang med spennende tanker om digital didaktikk. I mars er jeg invitert til forfatterforeningens årsmøte for å snakke der.

Noen flere saker er under oppseiling framover, så det ser ut til at det skal bli mye gøy i år også – jeg gleder meg i alle fall.

Entry filed under: Privat. Tags: .

Diskusjonsoppgave – bilder på nett [digital dømmekraft] Styrkene i mediet og multimodale tekster

2 kommentarer Add your own

  • 1. fridekramerriseng  |  09.01.13, kl. 12:13

    Hei Eva!

    Så mye spennende lesning!!!! Hvordan har du det? Det er lenge siden vi var i kontakt. Jeg er snart ferdig med utdanningen på HIOA og gleder meg til å sette i gang med nye prosjekter. Nå med mer kunnskap om prosjektledelse i ryggsekken enn tidligere.😎

    Jeg vil gjerne komme og høre når du har foredrag den 5. september i Oslo. Kan jeg det, eller er det bare for skoler? Må man være invitert?

    Avslutter med å si at jeg er imponert over din produktivitet. Du er helt fantastisk!

    Fride (ECHO 2012)

  • 2. evabra  |  09.01.13, kl. 14:38

    Hei Fride og så hyggelig å høre fra deg – og godt å høre at alt er bra og at du er klar for nye prosjekter. Det skal bli spennende å høre om. Regner med du mente 5. februar – og her finner du info: http://www.medietilsynet.no/no/Trygg-bruk/Kalender/Safer-internet-day-2013/

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


