Ordforråd [kritisk tenking]

07.01.13 at 17:46 Legg igjen en kommentar

Å ha et godt ordforråd og kunne skrive korrekt er viktig. Så hvordan skal man sørge for at elevene har en forståelse for hvordan ord virker i ulike kontekster? Hvordan skal man lære seg til å tenke seg logisk fram til hva ord kan bety?

Vanligvis får man en liste med ord eller gloser man skal lære seg. Det kan være at man skal øve seg på å stave dem riktig, uttale dem korrekt og/eller forstå betydningen. Ofte blir dette vurdert i form av en eller annen form for prøve, f.eks. gloseprøve i slutten av uka. Det blir kjedelig, og ofte er ordene utenfor kontekst og gir lite relevans. 

En bedre måte å tilnærme seg dette på kan være å skrive ned en gruppe av ord som hører sammen, se på ulike bøyninger og varianter av ordene – og

  • diskutere i hvilke sammenhenger man burde bruke ordene og om de betyr ulike ting i ulike sammenhenger
  • om man ut fra delene ordene består av kan tolke noe om hva de handler om
  • prøve å finne synonymer eller om det er andre ord som kan passe inn
  • hva ordene har felles
  • hva den motsatte betydningen kan være (og kan man alltid fjerne u- eller mot- for å skape positiv variant?)

La dem skrive en egen tekst hvor de bruker ordene som test slik at de kan demonstrere at de vet hvordan ordene brukes.  Jeg er her sterk tilhenger av at man ikke alltid skal «forklare med egne ord» – hvis hensikten er å lære faguttrykk så la dem bruke faguttrykk i teksten, på en måte som viser at de forstår uttrykkene.

Jeg lager også oppgaver for øking av ordforråd og forståelse gjennom å

  • bruke kryssord (enkelt å lage i HotPotatoes)
  • koble fast uttrykk/idiom mot forklaring (spesielt fremmedspråklige vil ha nytte av å få hjelp til å forstå idiomer, faste uttrykk og ordtak)
  • koble ord og synonym

Entry filed under: læring. Tags: , , .

Digital dømmekraft vgs Diskusjonsoppgave – bilder på nett [digital dømmekraft]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: