Digital dømmekraft vgs

Jeg jobber meg videre med digital dømmekraft-prosjektet sammen med Drammen kommune og en rekke andre aktører, og nå begynner siden å ta form. Den finner du forøvrig her: digital dømmekraft. Jeg mener at digital dømmekraft er det viktigste elementet i digital kompetanse. På grunnskoledelen har vi fått mange positive tilbakemeldinger, og det er veldig hyggelig – selv om vi sikkert har ting å forbedre her.

Nå har jeg også begynt å legge inn noen forslag til minimumsgjennomgang for videregående skole, som bygger på grunnskoledelen. Vi har laget noen egne «kompetansemål» også her, men trenger hjelp på det vi har kalt mestringsnivåer – her mottas gode tips med takk. Tankegangen bak mestringsnivåene er at de så langt som mulig skal være målbare – man skal kunne avgjøre at man når mestringsnivået. Det andre er at alle skal kunne nå mestringsnivå 1, mens man gjerne må strekke seg litt på mestringsnivå 3. Har man disse to på plass vil ofte nivå 2 gi seg selv. Stikkordene jeg har brukt for mestringsnivåene er:

  • mestringsnivå 1: hva, forklare, noen
  • mestringsnivå 2: hvordan, bruke, mange
  • mestringsnivå 3: hvorfor, reflektere, alle

Så ta en titt og se om dere er enige i kompetansemål og kom med forslag til tekst på mestringsnivåer – og husk at jeg har tenkt det skal være en minimumsgjennomgang. Bildet under viser et forslag til mestringsnivå på nivå 1 under punktet sensitive personopplysninger som ligger under personvern vgs.

 personvern

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s