Litt kritisk tenking i romjula [undervisningstips]

27.12.12 at 20:22 Legg igjen en kommentar

De siste dagene har jeg lest mye om kritisk tenking, ikke minst med tanke på at jeg skal skrive om blant annet dette i bokform neste år. Media gir mange muligheter til å lage oppgaver som oppmuntrer til kritisk tenking om dagen, og jeg tenkte jeg skulle trekke fram noen få eksempler til dere.

  • Senest nå i Dagsrevyen hørte jeg at USAs president har avbrutt juleferien for å prøve og avverge at USA går konkurs. Det er jammen ikke verst å tro at han skal klare det – selv om han er president.
  • Forrige dagen hørte jeg at Paven ba om at det skulle bli fred i Syria – det tror jeg nok skal hjelpe godt, spesielt med tanke på hvor mange katolikker det er i Syria.

Disse to kan man ta utgangspunkt i når man skal snakke om hva som egentlig ligger bak slike oppslag og hvordan språket gir inntrykk av at disse alene skal kunne utrette «mirakler» – selv om det riktignok er jul. De kan også brukes som utgangspunkt for tema rollemodeller, diskusjon rundt hvorfor man bare husker lederne og ikke noen av de andre osv.

  • Svenske forskere har kommet til at befolkningen har lite kunnskaper om verden rundt seg, at de har gamle holdninger til hvordan det ser ut ellers i verden. Det gjelder nok nordmenn også, og bare som et eksempel; hvis dere skal sammenligne spedbarnsdødelighet i Norge med Slovenia, Tsjekkia eller Japan – hva tror dere statistikken vil vise? Hva er forventet levealder i Norge, Costa Rica og Israel? 

Kanskje blir man overrasket over hva statistikken viser, jeg anbefaler globalis.no som hjelpemiddel her. Verdensbildet er nok ganske annerledes enn de fleste tenker seg det. Kritisk tenking handler i sin enkleste form om å ikke la (langvarige) antakelser framstå som sannhet uten å undersøke nærmere.

I Aftenposten leste jeg i dag et godt essay om de konservative kristne – og her et lite sitat;

«Og fordi forskjellene er usynlige, er det lettere for flertallet å overkjøre dem. Det du ikke ser, og ikke forstår, trenger du heller ikke ta hensyn til. Det finnes ikke én flertallsbefolkning lenger, til det har vi blitt for forskjellige. Men i alle spørsmål finnes det et flertall, en gruppe som er størst, eller mektigst. Det sikreste tegnet på at du tilhører et slikt flertall, er at du ikke tenker over det. Mindretallet vet alltid at de tilhører mindretallet. Hvis du ikke drikker alkohol, legger du merke til forventningen om å drikke i alle sosiale sammenhenger. De som drikker alkohol gjør ikke det.»

Sitatet gir vel oppgaven selv (?) – jeg ville ha brukt det til diskusjonsoppgave om det motsatte av kritisk tenking; egosentrisitet – at vi ser verden bare fra vårt eget ståsted og søker bekreftelse hos andre med samme syn. Det er ofte lett å gjenkjenne hos andre, men ikke hos oss selv. I tillegg ville jeg nok stilt spørsmål om hvem som skal bestemme når vi etterhvert har blitt så ulike – og trekke inn globalisering som tema.

For en stund tilbake var det oppslag om at der mannen gjorde mest husarbeid var sjansen for skilsmisse større (NOVA-rapport: Dersom mannen gjør like mye eller mer husarbeid enn kvinnen, er sjansen for skilsmisse i løpet av de neste fire år høyere enn når kvinnen gjør mest). Det må jo gi grobunn for mange spørsmål; hva er likestilling, har vi likestilling i Norge og hvordan kommer det til uttrykk, er det at kvinner gjør husarbeid en del av likestillingsdiskusjonen eller handler det bare om vane og/eller om praktiske hensyn hvor man deler på arbeidsoppgavene, hva kan være årsaker til at man har gjort funnet som sier at det blir færre skilsmisser i slike familier?

Vel – det var noen oppvarmingstanker – nå kryper jeg under teppet igjen og pleier feberen videre. Ser det er oppslag om at det er vanlig å bli dårlig i høytidene – det kan jeg bekrefte stemmer 🙂

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , .

God jul til alle Diskusjonsoppgave om språk [undervisningstips]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 500,700 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 313 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 313 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


