Digitale diskusjonsspørsmål

04.12.12 at 20:57 2 kommentarer

  • Er digital kompetanse det samme som IKT-ferdigheter?
    Hvordan tror du de fleste forstår digital kompetanse? Hvordan forstår du begrepet?
  • Mobil læring: nøkkelen til økt motivasjon?
    Hvordan tror du at bruk av mobiltelefon i timene kan påvirke din motivasjon og dine karakterer? 
  • Utfordringer for digitale immigranter?
    Hvor vanskelig er det for eldre å få tilgang til og bruke moderne teknologi? Hva slags støtte er tilgjengelig for dem? Hvordan kan vi sikre at alle får være med – eller gjelder utsagnet «alle skal med» bare for barn/ungdom?
  • Jenter og teknologi.
    Det sies ofte at jenter har mindre talent for vitenskap og teknologi enn gutter. Er det sant? Diskuter. 
  • Fra det ene til det andre
    Når man hopper raskt mellom ulike tema – henger da hodet med? Diskuter. 
  • Tapte ferdigheter.
    Nedgangen i barns kompetanse i dag er alarmerende. De gjør alt på datamaskinen og kan ikke skrive og regne lenger. Er du enig? 
  • Hvordan blir morgendagens voksne?
    Når man tenker på hvordan de bruker og konsumerer informasjon, hvor forskjellig eller lik sine foreldre tror du dagens ungdommer kommer til å være når de blir voksne? 
  • Ut  med det gamle og inn med det nye.
    Det sies og skrives mye om innovasjon innenfor læring og undervisning. Hvordan oppfatter du at gamle metoder er sammenlignet med nye? Er nye læringsmetoder klart mer effektive? Når skal man ta i bruk teknologi framfor å jobbe analogt?
  • Dobbel teknologiutfordring; tilgang og bruk.
    Å ha tilgang til teknologi er en ting. Å vite hvordan man skal bruke den er en helt annen. Det er det nye digitale skillet. Hvilket aspekt mener du er mest utfordrende, og hvorfor? 
  • Makt til e-folket!
    Internett kan gi hver enkelt innbygger tilgang til politisk deltakelse og beslutningstaking, f.eks. e-valg. Hvor ønskelig eller uønsket er dette? 
  • La oss reise på shopping – online.
    Å handle på nett krever egentlig ikke digital kompetanse. Det handler bare om noen få klikk. Er du enig? Hvorfor/hvorfor ikke? 
  • Holder det å beherske Officepakka?
    Officepakka har blitt et typisk eksempel på hva man trenger av ferdigheter for en kontorjobb, men er det nok? Hva slags digital kompetanse er nødvendig hos dagens arbeidstakere? 
  • Uten IKT-ferdigheter, ingen jobb?
    Andelen jobber som krever at man har IKT-ferdigheter øker. Hva mener du blir igjen av jobber i framtiden for mennesker med ingen eller lite IKT-kompetanse? 
  • Kunnskapsarbeidere.
    Hvilke ferdigheter mener du man må ha for å være en god kunnskapsarbeider? Vi trenger også flere entreprenører, men utdanner vi egentlig barna til å bli dette?
  • Hva Wikipedia forteller oss om altruisme.
    Det har blitt sagt at den digitale verden gjør mennesker mer egoistiske. Wikipedia er et godt eksempel på hvordan mennesker spontant reagerer med vennlighet og altruisme i global målestokk gjennom å dele sin kunnskap. Hva mener du; er Wikipedia et unntak eller har vi blitt mer sjenerøse på grunn av Internett? Deler vi mer eller mindre enn tidligere?
  • Trenger man digital kompetanse for å nå til topps?
    Er det mulig å få en toppstilling i dag dersom man har lite eller ingen digital kompetanse? Diskuter. 
  • Hode eller hjerte?
    Burde studenter lytte til hodet og velge en utdanning som garanterer at de får en jobb i framtiden (f.eks. innenfor IT) eller skulle de lytte til hjertet og velge noe de har pasjon for? Burde den nåværende økonomiske situasjonen ha noen betydning for dette valget, f.eks. når man tenker på den økonomiske krisen i en del EU-land og stigende arbeidsledighet? 
  • Er livslang læring mirakelkuren?
    Hvordan kan vi best forberede oss for en framtid hvor vi bytter jobb oftere? 
  • Har høytlesing sett sine beste dager?
    Vil Internett bety døden for den gamle kunsten å fortelle historier? 
  • Hva er foreldre redde for?
    Hvorfor mener de fleste foreldre at ungdom ikke bør kaste bort tid på videospill og hvorfor mener de at slike spill er meningsløse? Hvorfor er foreldre mer opptatt av hvor lenge man sitter og ikke så opptatt av hva man gjør?
  • Hodet i skyene.
    Hvem trenger programvare når vi har skyen? Ikke mer sikkerhetskopiering, ikke noe å installere, ikke bruke tid på oppdateringer. Er du enig? Hvorfor/hvorfor ikke? 
  • Talentkrigen.
    Alle vil gjerne ha de beste, men jakten på dem blir stadig vanskeligere. Bedrifter ser alltid etter talenter og det betyr ofte å «stjele» dem fra andre selskaper. Er dette fornuftig praksis? Hvilke negative konsekvenser kan dette ha i det lange løp? 
  • Kan man lære en gammel hund nye triks?
    Det stereotypiske synet er at yngre mennesker har vokst opp omgitt av teknologi og at de har mer digital kompetanse enn den eldre generasjonen. Er dette sant? Hvorfor/hvorfor ikke? 
  • Kan vi bli overinformert?
    Det er ikke noe galt i at det finnes mye informasjon på nettet. Jo mer, jo bedre, og alle tar akkurat det de trenger. Er du enig eller finnes det negative sider ved det å ha så mye informasjon tilgjengelig? 
  • Gjør Internett oss kjepphøye?
    Hver gang vi skriver SMS mens vi kjører og likevel ikke havner i ulykker blir vi mer kjepphøye og mer overbevist om at vi kan gjøre flere ting samtidig. Er multitasking mulig eller utsetter vi oss for risiko? 
  • Internett: et kraftverktøy.
    Mange uttrykker bekymring over at informasjon på nettet og i sosiale medier kan bli en distraksjon, en form for underholdning framfor å være et verktøy. Er du enig i at Internett først og fremst bør være et verktøy? Fortjener vi ikke også underholdning av og til?
  • Fortjener IT-jobber sitt dårlige omdømme?
    Stadig færre unge tar utdanning innenfor IT og teknologi. Hvorfor er det slik? Er IT-jobber kjedelige eller er det slik at man egentlig ikke vet hva de går ut på? 
  • Kan alle være journalister?
    Takket være moderne teknologi kan alle publisere og nå ut til mennesker over hele verden. Betyr dette at alle kan være en journalist, eller kreves det mer?

PS: denne har jeg nok tatt utgangspunkt i hos flere andre jeg har lest online – dessverre vet jeg ikke hvor

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , .

Hva skjer hvis ikke alle deler er med i en endringsprosess? Dyreskolen [en fabel]

2 kommentarer Add your own

  • 1. Kjell Arild  |  04.12.12, kl. 21:59

    Takk, disse skal jeg bruke. Jeg vet hvor jeg finner dem.

  • 2. evabra  |  04.12.12, kl. 22:46

    Hehe, som du ser er det ikke alle som vet hvor man finner ting her på nettet🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: