Noen av ukas betrakninger

Da var jeg hjemme igjen etter nok en hektisk uke med reisevirksomhet, og noen erfaringer har jeg tatt med meg. Først denne uka var jeg på Lillehammer sammen med lærere fra Oppland fylkeskommune – for 2. år på rad på denne konferansen. Veldig hyggelig å bli invitert tilbake, og enda hyggeligere at man håpet at det ble en tredje gjentakelse neste år. Jeg hadde flere tema denne gangen på planen, men jeg ser at OneNote stadig brer om seg – selv om det er vanskelig å forstå dette med deling når man ikke har prøvd det tidligere.  Både i Fredrikstad med Østfold fylkeskommune og denne uka med Oppland har det vært lærere som nå har funnet et nytt verktøy som jeg håper de får glede av framover.

Oppgavelaging var også noe man syntes var interessant – og med dagens seminar med John Hattie og James Nottingham er jeg helt overbevist om at det å lage diskusjon/refleksjonsoppgaver er viktig. Jeg lager mye av det allerede og mer skal det bli – går alt etter planen kommer det bok neste år, med mange oppgaver av den typen.

Egentlig ble jeg litt skuffet over å høre på John Hattie i dag, det kan komme av at jeg har lest både Visible Learning og Visible Learning for Teachers – så i dag ble det bare en repetisjon av det jeg hadde lest tidligere. James Nottingham ga meg mer for å si det slik. Skal jeg velge to tips som jeg vil ta med videre ville det bli;

  • synliggjør progresjon (gjør førtest, sett inn antall rette i tabell, gjør test, sett inn antall rette i tabell – gjenta med jevne mellomrom, f.eks. glosetest en gang pr uke hvor førtest er i begynnelsen av uka og test i slutten – og la elevene lage et linjediagram så de selv ser egen progresjon)
  • diskusjon, diskusjon – la elevene stille spørsmål, ikke foreles for dem

Jeg må forresten ta med to tips til;

  • suksesskriterier, man må lære å gjenkjenne suksess og vite hva som kreves
  • ha høye forventninger/mål – ikke kjør safe, satser man middelmådig blir man aldri noe annet enn middelmådig

Et par andre tanker fra de siste to ukene; digital didaktikk – det er noen som tenker mer i slike baner og hvis man tar utgangspunkt i en annen tilnærming enn å bare prøve å tilpasse teknologi til dagens praksis så er de på rett vei. Det handler ikke om å bli gode i verktøybruk, det handler om hvordan man skal forholde seg til et digitalt samfunn og hvordan teknologien kan støtte læring. Det er slik det er – ikke noe som helst annet. Spilldynamikk -bare merk dere ordet, og vær forberedt på at dette kommer. Jeg blir mer og mer overbevist om at vi kommer til å se mer slikt i 2013, selv om jeg vet at enkelte av dere som leser dette er uenig. Vi får vente å se – så ser vi hvem som får rett. Det jeg er helt sikker på er at det blir spennende tider framover – for egen del blir det i overskuelig framtid følgende program; konferanse neste uke om iktplan.no og digitaldømmekraft.no (ca 200 påmeldte), forskningsrådet, grunnskoler i Sogn og Fjordane, samling PIL-partners,  privat næringsliv (SmartBruk-kurs), Solstrand (ItsLearning) og møte med forlag + produksjon av et hittil ukjent antall oppaver til diverse kunder, som TV2 Skole og Senter for IKT i utdanningen.  Ja – og så er det vel jul, og når vi kommer over på nyåret blir det Bett med NPed (100 påmeldte så langt)…hvis det ikke dukker opp noen møter før avreise London.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s