Liveblogg: James Nottingham #vloslo

22.11.12 at 12:16 1 kommentar

James Nottingham snakker om 3 spørsmål for å bygge oppgavekapasitet (får være godt nok norsk ord); Where am I going, Where am I now, What are my next steps.
Learning detectives (www.amble.firstschool.org.uk) – mange elever har språkproblemer o.l., og lærer snakker med dem om hvordan de kan være «læringsdetektiver». Nå video hvor vi skal se om vi kan gjenkjenne læring. 10 min video visstnok. Listening, asking questions, concentrating. Hvordan vet vi at de lærer? Hvordan lærte vi å sykle – gjennom konsentrasjon, gjennom å spørre og lytte til andre. Giving reasons, paraphrasing, connecting – kjennetegn på læring for litt eldre elever. Hva slags oppførsel ser vi etter, hva slags oppførsel er forventet når vi konsentrerer oss osv? Må se på progresjon i andres arbeid – ikke bare arbeidet i seg selv – når man skal vurdere hva andre gjør og gi tilbakemeldinger. Man må ha klare kriterier; connectives, adverbs, adjectives, metaphors.
Viser writing checklist; put the title, put the date, leave finger spaces, be neat, check capital letters, check full stops, and, bud, because, so while, first, next, then, finally, describe the place, describe the characters osv. Elevene krysser av på lista; jeg har spiss blyant, jeg har tittel, jeg har satt på dato osv. Måte å sjekke eget arbeid – trene på å identifisere hva læringer er og se læring er viktig (clues for learning).
 
Hva skjer ellers – lærer retter og leverer tilbake, og hvor mange retter opp? Sammenligner bare hvor mange kryss de har fått. Legge ansvaret over med sjekklister, ta ansvar for egen læring. I skjema – ha åpne linjer nederst slik at elevene kan fylle inn ting selv (jeg var flink til å rime, jeg skrev noe morsomt – huk av for gjort). James sier at han ønsker at elevene skal kunne markere godkjent på 2/3 og at 1/3 ikke var godkjent – sier noe om det er passe vanskelig for elevene, at de har noen utfordringer – samtidig som de ikke skal skamme seg over å markere noen som kryss framfor godkjent.
Sier at slike egenvurderinger/evalueringer av eget arbeid gjør at de tenker på egen læring, at de vet hva de skal jobbe med. Sier at dette begynner de med allerede på 5-åringene.
Her snakker han om egen erfaring med vinkurs – og var glad når han klarte 3/4 av vinene etterpå. Før kurset ville han ikke klart noe. Var først glad, deretter viste det seg at han gjorde det dårligst av de som var der. Hvordan føler man seg når man ligger i bunnen? Forteller nå om hvordan det ser ut når man plasserer de som trenger ekstra hjelp for seg selv.
 
Få bort fokuset fra det å ligge i bunn eller topp – se på hva slags progresjon man selv har hatt. Skal foreldre skryte av barn som scorer max hver gang? Diskusjon i salen.
Nottingham sier; hva hvis hun får 10 gloser å øve på og allerede vet 9 eller 10 av dem – hva skal man skryte av? Det er ingen progresjon. Når mennesker får mulighet til å sette mål, mange velger da lette mål – slike man vet man kan nå. (min kommentar: hvis man satser middelmådig blir man bare middelmådig). Sammenligner med en elev som bare kunne fire gloser før prøven (før-test) -> 10 – 4 = 6, dette er progresjon mens 10-10 = 0 som ikke er progresjon i det hele tatt. Gjør det lett for elevene å sammenligne progresjon sier Nottingham – og personlig er jeg helt enig i den tankegangen.
 
Dette er visible learning i praksis! (viser til graf som viser progresjon). Stiller spørsmål; hva har jeg gjort her siden økningen har vært stor – eller hva har jeg gjort her siden kurven er synkende.
Snakker nå om previewing (previewing can double the rate of pupil progress – Hattie, 2012). Tomorrow we will be comparing shapes. Si; dette er det vi skal studere i mogen/neste uke/neste time. Gi en mulighet for å omstille seg til det man skal jobbe med framover. Hva gjorde du på skolen i dag? Ofte; ingenting eller det har jeg glemt. Stille spørsmål som hva skal dere gjøre på skolen i morgen? Preview clubs, home-prep, pre-couse-reading, small group preview.
 
Viser et skjema som viser ikke vist på denne testen, vist noenganger, viser mye av tiden, viser alltid – f.eks. ferdigheter: recall the formula, label the trangle’s sides, fint the hypotenuse, rearrange the formula to find a shorter side, solve compund shapes using diagrams, answer worded questions in a sentence, rounding off, quality of working out, extension questrions – en liste over suksesskriterier. Viser; hva skal jeg oppnå – hvordan ligger jeg an, hva er min progresjon?
 
Marking sheet for history essays; introduction (4+ sentences, proposition stated, oputline of narrative, contest of topic), body of essay (3+ paragraphs, 6+ facts per paragraph, inter-relationships, argument is relevant, quote with source givenMarking sheet for history essays; introduction (4+ sentences, proposition stated, oputline of narrative, contest of topic), body of essay (3+ paragraphs, 6+ facts per paragraph, inter-relationships, argument is relevant, quote with source given), conclusion (3+ sentences, summation, proof of proposition, specific referance to assess/evaluate as last sentence), literacy (spelling accuracy, grammar structures). I can actually see how to improve, it’s obvious.
Vi lager det gode eksempelet vanligvis og deler det ut. Hva med the good/the bad/the ugly – tar bort hvem som er bra og dårlig og be elevene vurdere hvem som hører hjemme i hvilken kategori slik at de lærer å evaluere.
 
Breakthrough – velge noe virkelig vanskelig å jobbe med det til man får et gjennombrudd. Kanskje uten at man vet noe om det fra før (www.stonefields.school.nz). Kan vi balansere opp denne tankemåten med extension (utvidelse) og practice – til det blir perfekt? Kan man stille seg spørsmålene; hvor er jeg, hvor går jeg og hva er neste steg?
 
Nå lunsj….

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , , .

Liveblog: Hattie #vloslo Noen av ukas betrakninger

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


