Noen tanker etter #dob12

02.11.12 at 00:22 3 kommentarer

Først og fremst; takk til Sandvika vgs for konferanse i dag – og en hilsen til gamle og nye bekjente, alltid hyggelig og alltid noe å lære🙂

Tom Barret satte fingeren på flere ting jeg synes er verdt å nevne; det ene var dette med å stille spørsmål – det liker jeg å høre. Jeg tror faktisk at det å stille spørsmål er en god måte å lære på – det å være undrende, det å spørre. Kanskje er det og litt slik at mange tenker at man kan spørre Google om alt? Det som er sikkert er at man i alle fall får noen søketreff – og utfordringen (for skolen) er at man må lære seg til å søke slik at man får relevante og troverdige treff. Noe som ikke er så opplagt at skjer tatt i betraktning at søkemotorene gir deg de svarene de tror du vil ha – og som selvfølgelig også er en utfordring når det er slik at elever og lærer kan få fram ulike treff, slik Anne Cathrine Gotaas var inne på under paneldebatten. Et annet spørsmål som ble stilt av Jørund Høie Skaug var «når brukte dine elever sist en annen søkemotor enn Google» – samme tematikk, og for de som vil prøve en annen kan man prøve noen i denne lista fra Edudemic (takk til Ole Wongraven for lenka).

En annen ting Tom Barret nevnte som jeg syntes var en veldig god ide handlet om å tagge de oppgavene man holdt på med. Han viste hvordan de tenkte i flere nivåer; et hovednivå (f.eks matematikk, skriving, lesing), et detaljnivå (f.eks. brøk, ligning) – og så det interessante; elevens følelser i forhold til oppgaven (f.eks. glad, frustrert, vanskelig, lett). Det gir en form for refleksjon – og når man også kan gå tilbake og se hva man har skrevet tidligere så vil man kunne se progresjon; jeg ble bedre i dette etterhvert som jeg trente mer på det. Alternativt at man kunne se hva andre mente, kanskje det var flere som hadde samme følelse.

Den tredje tingen handlet om at han synliggjorde for elevene at det de skrev på blogg ble lest av mennesker andre steder i verden, rett og slett gjennom å vise et kart hvor man fikk markert hvor de besøkende på blogg kom fra. Det gir en slik aktivitet en ekstra dimensjon, det eneste jeg tenker litt på er at skriver man på norsk får man i hovedsak norske besøk – så får man tro hva man vil om at andre bruker automatisk oversetting og leser, jeg tror de bare gjør det hvis de er spesielt interessert. Jeg får vel også trekke inn Magnus sitt utsagn som har blitt nevn flere ganger i dag; elever må vises fram – ikke skjermes. Enig! Det skaper engasjement å bli sett – enten det er på scene, i avis, via blogg eller annen form for synlig tilstedeværelse.

Et par interessante ting som dukket opp under paneldebatten vil jeg også ta med; det ene var at IKT krever en plan – da har det et stort (uforløst) potensiale, i alle fall forstod jeg at det var det Øystein Johannessen uttrykte. Enig! Det er ofte det som mangler, og da blir det litt tilfeldig og vi får overskriftene om at IKT i skolen er tidstyv/bløff/lignende oppslag. Det andre var at kanskje ikke elevene skal slippes helt løs, det er en enighet om at læreren må være den som leder – men kanskje læreren kan undre seg mer sammen med elevene framfor å gi svarene? Det tredje var spørsmålet om flipped classroom var «keiserens nye klær» – dette har jeg ikke tenke over selv tidligere, men jeg skjønner hva som ble ment – er det slik at leksen som skulle leses nå har blitt en video i stedet for, eller tilfører videoen noe nytt? Av tilbakemeldingene kan det virke som om man i hovedsak er enige om at video i alle fall fungerer – men kanskje det er en utfordring i at man skal tilføre noe annet enn at det blir mer lettfordøyelig? Dette siste er ikke et spørsmål eller utsagn fra min side – det er bare slik jeg tolket det som ble sagt. Jeg ser at elever liker det, og at mange lærere får det til å fungere – og da er det kanskje verdt det uansett – det er jo elevene det skal handle om. Det fjerde var utsagnet/spørsmålet om det er slik at når «alt» skal vurderes – ja, da er det ikke tid igjen til utforsking og undring. Jeg ser at det er en utfordring, og i andre samtaler utenfor foredragene ble det også nevnt at man kanskje burde skrelle bort noen kompetansemål slik at man faktisk fikk tid til å undervise i det som var viktig.

Et lite apropos må jeg trekke inn her – det er en annen betraktning fra min side og som gjelder samfunnsfag; på fjerde trinn skal elevene lage framstillinger av to eller flere oldtidskulturer ved hjelp av digitale verktøy – jeg bare nevner at dette er kanskje det vanskeligste kompetansemålet å lage noe på, hvis man ikke bare tenker man skal lage en presentajson hvor man setter inn noe tekst og noen bilder man finner på nett da? I så fall – hva er hensikten? Hva skal de lære? Jeg bare spør…

En femte ting var at elevene tydeligvis er litt splittet i synet på hva de ønsker, vi må nok ta med i vurderingene at enkelte elever ønsker å få servert fakta – og kanskje er det litt slik at man må ha noe fakta i bunn før man kan starte med å undre seg (eller som jeg ville sagt, man må kjede seg litt først og så kommer motivasjonen). Det vi i alle fall er enige om er at de må lære seg å bruke IKT på en god måte – det skorter det mye fortsatt, og det er godt at mytene om den digitale innfødte gjentatte ganger blir knust. En sjette ting som jeg vil ta fram var at når læreren lager presentasjoner – hvem er det da som blir god; eleven eller læreren? Jeg vet hva jeg mener (læreren), men det er nok noen som ikke vil være enig også.

Ellers vil jeg gratulere Jan Arve Overland/Kongsberg vgs og Pedsmia som vinnere av kreativ lærer-prisen – tvi tvi videre når dere nå etterhvert skal ut i verden og representere Norge.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Hva skjer’a? Oppgavelaging og undring

3 kommentarer Add your own

  • 1. Morten Fahlvik (@Fahlvik)  |  05.11.12, kl. 11:55

    Ref: » Jeg får vel også trekke inn Magnus sitt utsagn som har blitt nevn flere ganger i dag; elever må vises fram – ikke skjermes.»

    Ja, det er viktig at elever og studenter viser frem det de kan. Dette er god «Hattie – visible learning» praksis, men dette må gjøres med omhu. Det er ikke alle elever eller studenter som føler seg bekvem med at arbeidene deres blir publisert offentlig. Vi må huske på at de er i en læringsprosess og deler av arbeidene de gjør er «work in progress».

    Er vi f.eks. sikker på at studenten som publiserte arbeidsmappen sin i 2003 fremdeles syntes det er ok at innholdet ligger åpent tilgjengelig på Internett?

    Det kan godt hende at studenter som ble pålagt å publisere arbeidsmappe og presentasjonsmappe som del av et studie for snart 10 år siden ikke har noe i mot at innholdet fremdeles er tilgjengelig. Det kan også hende at de ikke lenger har ftp-tilgang til serveren slik at innholdet kan oppdateres eller slettes.

    Eks:
    http://pluto.hive.no/pluto2003/hhaugest/ped/3klasse/index.htm
    og

    http://pluto.hive.no/pluto2003/monas/pedagogikk/hovedpedto.htm

    Det kan også hende at de ikke vet om at dette fremdeles ligger åpen tilgjengelig på nettet……. Dette er kun to eksempler, men listen er lang over publiserte arbeider som kanskje ikke burde være

    Så med andre ord så ligger det et stort ansvar på skuldrene til lærere som legger opp til at elevenes arbeider skal publiseres åpent på Internett. Spørsmålet er om det er nødvendig. Det er et stort sprang fra kun å kommunisere «en til en» med en lærer og kommunisere med hele verden. … og det er mange nivåer i mellom.

    Tilbakemeldinger jeg har fått fra elever og studenter er at pålegg om offentlig publisering legger en demper på arbeidet og at de ikke tør å skrive/uttrykke det de mener eller tenker. Hovedpoenget bør være at det er bra at elever og studenter uttrykker egen kompetanse inn i et læringsfellesskap der de kan få feedback innenfor trygge rammer.

  • 2. evabra  |  05.11.12, kl. 12:59

    Takk for lang og god kommentar – og ja, det krever at man tenker seg om både i forhold til hva som skal publiseres, hvor – og ikke minst som du sier; hvor lenge skal det bli liggende og hvem har anledning til å fjerne/endre. Det tror jeg kanskje mange ikke har et så reflektert forhold til, et viktig innspill i denne sammenhengen.

    Samtidig må jeg si at jeg er for at elever skal synes, i den forstand at de skal kunne vise fram det de er stolt av og i forhold til å se at det de gjør kan ha relevans for verden utenfor klasserommet. Her tenker jeg mest i retning av at de skal føle at de kan påvirke, f.eks. ved at man skriver leserinnlegg i lokalavisa om et tema som engasjerer dem framfor at man skriver en norsk stil på tema som bare skal leveres lærer for retting. Jeg tror at det kan gi motivasjon, og noen erfaringer fra de med elever som blogger er at elevene er mer nøye med faktaopplysninger og grammatikk når de vet at andre kan/vil lese det de skriver.

    På den andre siden er det vanskelig å pålegge noen å uttrykke seg i offentligheten, og det er også en diskusjon. For ikke lenge siden hørte jeg om en rektor som påla alle sine lærere å lage flipped classroom-videoer som skulle legges på YouTube – det var ikke alle som tok godt imot et slikt utspill, og jeg tror faktisk ikke at pålegget ble gjennomført etter de mange protestene.

    Det som er viktig er nok at vi tar diskusjonene og reflekterer over hensikten med å vise seg fram – og ikke minst; hvordan skal man håndtere dette i etterkant og hvor lenge.

  • 3. Morten Fahlvik (@Fahlvik)  |  05.11.12, kl. 14:05

    Enig🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


