Noen lørdagsrefleksjoner

27.10.12 at 19:26 2 kommentarer

Da var nok en uke omme, og det er stadig nye inntrykk. I den siste tiden har jeg blant annet vært på et foreldremøte på en grunnskole og snakket om barn på nett. Det er påfallende at det de lurer mest på er «hvor lenge bør barna få sitte ved datamaskinen». Jeg er mer opptatt av hva de gjør enn hvor lenge de gjør det. Det kom også opp spørsmål om hva man skulle svare hvis diskusjonen var «jammen, den og den får lov» – at det da var vanskelig selv om man ville ha rammer. Jeg lot min yngste (17-åringen) få svare på akkurat det spørsmålet – hva ville altså jeg ha svart henne i en slik diskusjon; hun sa «det driter jeg i». Nå ville jeg nok kanskje ikke formulert meg akkurat slik, men meningen ville vært den samme – det er jeg som er forelder og det er jeg som setter rammene uavhengig av hva andre foresatte gjør. Det handler mest om at man må skape en forståelse for disse rammene, og slik mener jeg det må være i skolen også. Rammer gir trygghet, og hvis man ikke er enig i rammene så er det viktig at man forstår hvorfor. De må også være rettferdige, ellers blir det maktovergrep synes jeg.

I går hørte jeg på Elisabeth Staksrud (alltid engasjerende) på Impulskonferansen i Ålesund. (se forøvrig livebloggen jeg skrev når jeg hørte på henne i våres; Hvorfor er ikke farmor naken på Internett – og mer om Impulskonferansen med info fra flere av foredragene på Merete B Aae sin blogg). Hun kunne i alle fall gi meg et svar på hvor lenge de sitter på datamaskin i dag – de sitter omtrent 1 time på datamaskin, og så kommer en topp når de er 15-16 år gamle hvor de sitter rundt 3 timer. Så kanskje 1 time er et greit utgangspunkt som ramme for de som er i 10-12-års-alderen? Uansett mener jeg at det viktigste er hva de gjør der. Man må heller ikke glemme at de faktisk gjør andre ting også – at de møtes ute, spiller fotball eller henger med venner – og den tiden blir nok i hovedsak tatt fra TV-titting, et medium som i alle fall er ganske passifiserende. Et innspill jeg fikk fra en annen var at færre tok førerkort når de ble 18 år i dag – før gjorde man det for å være med venner, men nå ble mye dekket av sosiale nettverk. Kanskje det er noe i det?

Elisabeth trakk også fram noe annet jeg syntes var interessant; at i dag er det slik at foreldre i snitt  faktisk sitter mer på PC enn hva barn gjør – det er kanskje noe å tenke over? Jeg holder fast ved at dette ikke er ny teknologi – jeg har sittet på datamaskin siden 1983 – så selv om produktene blir bedre er ikke dette noe nytt. Min generasjon har vokst opp med mye teknologi rundt seg, for ikke å snakke om teknologiutvikling. Det gjør heller ikke barn til digitalt innfødte, jeg mener fortsatt at det riktige her er å kalle dem digitalt uredde. Elisabeth pekte også på at inngangsalderen for eksponering av nettet var synkende, den vil gå ned mot 18 måneder. Det er også noe å tenke på, men sannsynligvis synes vi nok at det er overraskende fordi de fleste tenker at nettbruk bare er hva som skjer i nettleseren på datamaskinen – og slik er det jo ikke. 

En helt annen diskusjon som jeg kom inn i forrige dagen var at digitale tavler ville være på vei ut nå med inntoget av touch for full maskin. Det er mindre fysisk krevende å kjøre ting på touch enn å stå på tavle, og elevene ville bruke sine touchdevicer framover i stedet for tavler. Dette virker ikke helt urimelig som tanke hos meg heller, og brakte meg over til noe helt annet. Nemlig at i skolen i dag har man gjort mange investeringer i utstyr – og nå får man behov for å legitimere disse innkjøpene, og resultatet blir ofte at man blir sittende igjen med utstyr som raskt blir utdatert fordi utviklingen går så fort. Restverdien blir heller ikke stor etter noen få år. Det bør derfor diskuteres i hvilken grad man skal kjøpe og i hvilken grad man skal lease. Man skal investere i ting som stiger i verdi, og leie ting som synker i verdi – slik lyder et godt råd. Jeg tror man må bli flinkere til å se slike løsninger i skolen framover – ellers blir man sittende med gammelt utstyr fordi investeringen var så stor, framfor at man leier og fornyer etterhvert. I alle fall foreløpig er renta så lav at man ikke betaler mye ekstra, og selv om man ikke eier utstyret etter endt leieperiode er likevel teknologien så gammel da at den uansett ikke ville være mye verdt. Samtidig får man forutsigbare kostnader – man vet hva det vil koste å leie. Noe å tenke over i alle fall.

Ellers har det vært hyggelig å treffe gamle bekjente og gjøre nye – stadig nye twitrere å møte IRL når man er ute og reiser.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Ny samling i Innovative Teachers Forum – denne gang spill på dagsorden Elementært, min kjære Watson

2 kommentarer Add your own

  • 1. Oddbjørn Sødal Egeland  |  28.10.12, kl. 14:25

    Takk for gode og nyttige betraktninger, Eva. Hørte også Staksrud tidligere og mener det burde vært filmet og lagt på nett. Hun er god. Kjekt å ha innlegget ditt å se til. Skal ha temamøte om IKT i hjem og skole i november.

  • 2. evabra  |  28.10.12, kl. 14:45

    Ja – helt enig. Det har jo blitt diskutert litt på Twitter om vi ikke burde ha en slags eduTEDnor-variant, hvor man kan legge inn de aller beste videoene når det gjelder skole og læring. En slik ressurs må ikke inneholde for mange videoer, kun de beste – og da kan jeg godt tenke meg et med Elisabeth inn der, det tror jeg mange ville hatt glede av å se. Jeg har også et par andre videoer ute som jeg kunne tenkt meg inn i en slik setting, f.eks. et par av Henning Fjørtoft sine videoer (baklengs planlegging, operasjonalisering av kompetansemål) og så har Udir faktisk noen gode på vurdering for læring. Nå håper jeg bare at dette kan bli en realitet – tror det kan være et viktig bidrag for kompetanseheving og nytenking.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


