Kriterier for måloppnåelse

I forbindelse med arbeidet med IKTplan og DigitalDømmekraft har vi laget noen egne «kompetansemål», men i tillegg har vi arbeidet (og arbeider videre med) å definere kriterier for måloppnåelse i tre nivåer. Og en ting kan jeg si – det er vanskelig å finne de gode formuleringene, både for kriterier og for «kompetansemålene» – det er i alle fall ikke lettere å gjøre det i forbindelse med digital dømmekraft (personvern, opphavsrett, kildekritikk/kritisk refleksjon) enn det er å lage det i fag.  Som en hjelp i arbeidet med kriteriene har vi derfor tatt utgangspunkt i en slags mal, og jeg tenkte jeg ville skrive noen ord om dette. Ellers vil jeg også anbefale – som jeg har gjort tidligere – å se på Henning Fjørtoft sin video om operasjonalisering av kompetansemål.  

Når det gjelder mestringsnivåene mener vi at alle skal kunne nå mestringsnivå 1, mens mestringsnivå 3 skal gi de sterke elevene noe å strekke seg etter. Klarer man å definere nivå 1 og 3 vil gjerne nivå 2 ofte gi seg selv. Det er derfor lurt å få på plass laveste og høyeste mestringsnivå først.

Hensikten med disse mestringsnivåene handler for oss om;

  • For eleven; mestring, motivasjon, kontroll, egenvurdering
  • For læreren; tilpasset opplæring, underveisvurdering, dokumentasjon

Et eksempel jeg har hentet fra Drammen kommune:
Mål: eleven kan forstå og si hva klokka er på engelsk

  Lav Middels Høy
Å forstå Jeg kan forstå klokkeslett hel og halv Jeg kan forstå klokkeslett hel, halv, kvart på og kvart over Jeg kan forstå alle klokkeslett
Å bruke språket Jeg kan si på engelsk hva klokka er når den er hel og halv Jeg kan si på engelsk hva klokka er når den er hel, halv, kvart på og kvart over Jeg kan si alle klokkeslett på engelsk
Å uttale Jeg uttaler når klokka er hel og halv slik at jeg blir forstått Jeg uttaler når klokka er hel, halv, kvart på og kvart over slik at jeg blir forstått Jeg uttaler alle klokkeslett slik at jeg blir forstått

Et annet eksempel fra engelskfaget som gjelder verb (type gloser):

  Lav Middels Høy
Verb Kan gjengi Kan anvende Kan vurdere
  Kan beskrive Kan fortelle om Kan sammenligne og begrunne
Mengde Kan 10 Kan 20 Kan 30
  Kan noen Kan mange Kan alle
Spørreord Kan beskrive hva Kan beskrive hvordan Kan beskrive hvorfor

Med utgangspunkt i dette prøver vi derfor å si noe om at vi prøver å holde nivåene omtrent i denne stilen – og at de i tillegg er så konkrete at man vet om de er oppnådd eller ikke (f.eks i retning av; kan man lage om kriteriet til et spørsmål og få et ja/nei-svar): 

Lav (Mestringsnivå 1) Middels (Mestringsnivå 2) Høy (Mestringsnivå 3)
Beskrive Anvende Vurdere
Hva Hvordan Hvorfor
Noen Mange Alle

Et første utkast på dette er fra 2. trinn – personvern: Eleven skal vite hva et brukernavn og passord er

Mestringsnivå 1:

  • Eleven vet sitt eget brukernavn og passord (til skolepåloggingen)
  • Eleven kan skrive inn brukernavn og passord (altså hvor brukernavnet skal skrives inn og hvor passordet skal skrives inn når de får opp innloggingsvindu)
  • Eleven vet at brukernavn og passord er personlige (altså at de ikke skal fortelles til eller lånes bort til andre)
  • Eleven kan logge av sin egen bruker (logge ut, eventuelt også windowstast + L for å låse arbeidsstasjon)

Mestringsnivå 2:

  • Eleven vet hvordan han/hun kan endre eget passord (ikke alle skoler gir adgang til at så unge elever får endre passord selv)
  • Eleven vet at et brukernavn ikke nødvendigvis forteller noe om personen bak brukernavnet (altå at hvem som helst kan skjule seg bak et brukernavn, Prinsesse38 er ikke nødvendigvis en prinsesse og hestejenta kan være både gutt og jente, mann eller dame)
  • Eleven kan fortelle hvorfor brukernavn og passord skal være personlige (fordi det er på en måte mitt hus og min nøkkel)

Mestringsnivå 3:

  • Eleven kan lage passord med både bokstaver og tall
  • Eleven kan lage huskeregler for passord (strategi for å huske og lage passord)
  • Eleven kan fortelle om noen konsekvenser av at eget brukernavn og passord blir brukt av andre (andre kan se på, stjele eller ødelegge mine ting)
Advertisements

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s