Kommer du på konferanse?

16.10.12 at 20:51 10 kommentarer

Jeg samarbeider med Drammen kommune om portalene for IKT-plan og Digital dømmekraft (hhv iktplan.no og digitaldommekraft.no). Nå skal vi arrangere en konferanse sammen med blant annet KS og IKT-senteret hvor målet er å tilby disse ressursene kostnadsfritt til kommuner/skoler. Innholdet er ferdig til bruk for lærer, men det er også muligheter for å redigere etter eget ønske – alt innhold er CC-lisensiert under CC BY-NC-SA.

For å oppfylle målene om den femte basiskompetansen (digitale verktøy/digitale ferdigheter), kan man bruke disse portalene. Innholdet følger derfor K06 og rammeverk for digitale ferdigheter, og er bygd opp med undervisningsressurser, mål og kriterier. IKT-plan er allerede i bruk i flere kommuner (pr dato er det rundt 40 kommuner og flere har meldt interesse), og nå kommer i tillegg portalen for digital dømmekraft (opphavsrett, kildekritikk, personvern).

Asker kommune Midt-Hordaland (sammenslåing) IKT Orkide (Nordmøre) Tromsø
Iktplan.askerskolen.no Midt-Hordaland nynorsk Iktplanskole.no Tromsøskolen

Det er alt flere tusen lærere som drar nytte av planverket, så kanskje dette kunne være noe for dere å se nærmere på også – og vi tar gjerne innspill på innholdet. Konferansen er 28. november i Oslo, med en symbolsk påmeldingsavgift for kommuner (300 kr) – og man melder seg på her: http://ks.event123.no/iktplan/


Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Hva må til for å få til endringer i skolen? Hjem-skole-samarbeid

10 kommentarer Add your own

  • 1. Magnus  |  17.10.12, kl. 09:51

    Adressen til sskers plan for digitale ferdigheter er http://iktplan.askerskolen.no uten www

  • 2. evabra  |  17.10.12, kl. 17:16

    Da skal jeg fikse den – takk for info🙂

  • 3. royeide  |  22.10.12, kl. 08:01

    Det ser ut til å bli en bra nettressurs for barne og ungdomskolen. Vil det bli utviklet en tilsvarende ressurs for videregående? I så fall kan den kanskje erstatte/kombinere den vi holder på med i Hordaland Fylkeskommune som er http://www.vg1.no

  • 4. evabra  |  22.10.12, kl. 14:20

    Jeg har laget noen utkast for videregående skole – og «kompetansemålene» jeg har laget på digital dømmekraft er:

    Kildekritikk:

    • Eleven skal kunne bruke «TONE» for å vurdere kilders troverdighet
    • Eleven skal vite at (noe om at å få fram uenighet er viktig for kildekritikk)
    • Eleven skal vite at personalisering av tjenester kan ha både positive og negative konsekvenser

    Informasjons-søk og – innhenting:

    • Eleven skal kunne argumentere for sine valg av søke-ord og -fraser

    Opphavsrett:

    • Eleven skal kunne velge en CC-lisens for egne publikasjoner
    • Eleven skal vite hvordan innhold vedkommende finner på Internett kan benyttes (her ligger også refleksjon rundt ulovlig nedlasting)

    Personvern:

    • Eleven skal kunne fortelle hva en sosial identitet består av
    • Eleven skal vite hva slags type bilder vedkommende kan publisere uten samtykke fra andre
    • Eleven skal vite at man kan (og bør) endre personverninnstillinger for nett-tjenester
    • Eleven skal vite hva som menes med sensitive og ikke-sensitive personopplysninger
    • Eleven skal vite at selv om vi har ytringsfrihet vil enkelte ytringer på nett være straffbare (herunder ligger digital mobbing)

    Jeg vet ikke om du tenkte mest på dette eller iktplan – men også en oppbygging for iktplan burde jo være aktuelt å tenke i retning av. Det spørs hvem som er villig til å betale for å få igang arbeidet.

  • 5. Johan Weltzien  |  23.10.12, kl. 13:48

    Hei Eva og takk for en glimrende blogg

    Det nye rammeverket for grunnleggende ferdigheter har lagt inn bruk av sosiale medier som en del av det UDIR tolker som digitat dømmekraft (nivå 3-5). På bakgrunn av det, og det faktum at barn langt under 13 deltar i sosiale medier, bør det komme inn noe som spesifikt retter seg mot bruk at SNS.

    MVH Johan

  • 6. evabra  |  23.10.12, kl. 23:38

    Hei og takk🙂 Sosiale medier er et tema innenfor digital dømmekraft, og kommer med stoff der fra 7. trinn.

  • 7. Johan Weltzien  |  24.10.12, kl. 10:07

    Hei Eva

    Det fins i dag sosiale medier beregnet på barn langt under 7. trinnet, og kanskje burde det tilsi at fokus sette tidligere?

  • 8. evabra  |  24.10.12, kl. 10:18

    Det kommer inn noe om brukernavn (vet vi hvem som skjuler seg bak navnet) på 2. trinn, og noe om oppførsel på nett på 4. trinn -som en oppvarming til mer om sosiale medier på 7. trinn. Var nødt til å ta noen valg når vi vurderte «kompetansemålene» og hvor de skulle plasseres siden det var en minimumsløsning vi har forsøkt å lage. Utgangspunktet var at de fleste sos medier har en aldersgrense på 13. år, selv om jeg ser utfordringene i forhold til tjenester som moviestarplanet o.l. Det andre utgangspunktet for plasseringen var at i rammeverket står sosiale medier omtalt først i nivå 4 og 5 – noe som tilsvarer rundt ungodmsskoletrinn.

  • 9. Hektisk uke nærmer seg slutten « Eva 2.0  |  15.11.12, kl. 19:26

    […] de kom til å ta i bruk. Hyggelig! Benytter derfor anledningen til å minne om at vi også har en konferanse om iktplan.no og digitaldømmekraft.no 28. november i Oslo – bli med eller ta kontakt dersom din skole ønsker å ta i bruk en eller begge portalene. Her […]

  • […] seg at mange ser på det som er lagt ut der. I tillegg ser jeg at vi nærmer oss 200 påmeldte på konferansen 28. november hvor vi skal snakke mest om iktplan.no og noe om digitaldommekraft.no – det sier meg at dette […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


