Skoleavis på nett

07.10.12 at 12:03 11 kommentarer

Da jeg var i Alta i forrige uke traff jeg på Johannes Bøyum, en bekjent fra Avis i Skolen. Han viste meg det de har laget for valgetfaget Medier og informasjon; en håndbok og et elevhefte om produksjon av skoleavis . Kanskje noe å sjekke ut for de av dere som har faget?

Når jeg leser kompetansemålene for dette valgfaget slår det meg at de allerede fra 8.klasse skal bruke sosiale medier, og det forbauser meg noe siden flere av elevene kanskje ikke er gamle nok til å opprette konti på slike medier. Jeg lurer også litt på hvordan man har tenkt å løse dette med hvem som evt skal opprette slike konti og hva slags ansvar man tenker skolen har i forhold til hvordan slike konti blir brukt? Grunnen til mine spørsmål er at når jeg er ute og snakker med foresatte er jeg rimelig klar på at jeg synes aldersgrenser er der av en årsak, og at det ikke er noen grunn til å lære barna å lyve på alderen for å opprette f.eks. en Facebook-konto før de er 13 år gamle (nå vurderer riktignok Facebook å senke aldersgrensen). Det andre handler om at skolen ikke direkte kan endre eller fjerne ting som ligger ute på sosiale medier selv om det som blir publisert er uheldig – og hvis man da bruker dette som undervisningsressurs/verktøy; har skolen noen strategi for hva man skal gjøre når/hvis slike ting oppstår?

I forrige uke fikk jeg spørsmål om ikke google+ eller google docs var greit å bruke på ungdomstrinnet som samarbeidsverktøy, og jeg svarte samme sak da – det er vanskelig å innføre slike verktøy på ungdomstrinn fordi man må opprette konti og registrere en del personopplysninger – og hvilket ansvar har skolen for hva som blir registrert og hvordan opplysningene blir brukt, og i hvilken grad kan man kreve at slike konti opprettes for den enkelte? Jeg føler nok fortsatt at det er en del gråsoner som er uavklart opp mot skolen.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Læringsdagene i Alta Er det læreboka som er ryggraden i undervisningen?

11 kommentarer Add your own

  • 1. haraldgroven  |  07.10.12, kl. 13:09

    Årsaken til 13-årsgrensen på de fleste sosiale nettstedene er amerikansk regelverk som krever foreldresamtykke på en så tungvindt måte at de heller setter forbud mot brukere yngre enn 13. Eneste resultat av denne lovgivingen er å lære barna nytten av å oppgi falsk alder for å benytte tjenestene (typisk 66 år eller 99 år)

    Danah Boyd
    Why Parents Help Tweens Violate Facebook’s 13+ Rule
    http://www.huffingtonpost.com/danah-boyd/tweens-on-facebook_b_1068793.html

  • 2. Ragnvald Holst-larsen  |  07.10.12, kl. 16:19

    Hei HOPP HURRA !!!

    Noen av de problemene som du nevner har jeg en LØSNING på. Ungdomsavisa http://www.nettavis.net er en skikkelig avis for ungdommer og her er jeg ansvarlig redaktør og må hele tiden følge med på innholdet. Et felles brukernavn og passord for klassen gjør det enkelt å legge inn artikler – og man trenger ingen andre kontoer eller systemer for å legge til artikler. Det som er viktig er bare å følge regler om opphavsrett og kilder.

    Skoleavis er noe jeg har brent for i mange mange år. Siden 2001 har jeg jobbet med http://www.nettavis.net som en ungdomsavis for ungdommer over hele Norge. I perioder har vi hatt flere skoleklasser rundt i landet som har skrevet artikler. I og med at jeg er media lærer så har jeg mange elever som leverer artikler til avisen også – så den er i live !. Det som jeg forsøker å gjøre nå er å få mange ungdomskole klasser – og valgfagklasser selvsagt – til å levere bidrag til avisen . Siden det er varierende grad av saklighet og skikkelighet på artikler som ungdom lager så har jeg laget 3 ulike varianter av aviser de kan skrive til. En som er for hele landet – som skal være ganske så skikkelig – altså http://www.nettavis.net – og en som inneholder bare typisk «skoleavis stoff» som ikke er så veldig avansert – og i tillegg kan man ha en egen lokal variant – en egen avis for skolen sin.

    Dette er jo ikke spesielt imponerende tenker man da kanskje – men det som er så genialt er at man fritt kan importere fra de ulike avisene – så hvis man vil lage sin egen lokale avis – men mangler stoff – så kan man helt fritt hente inn ting fra Nettavis.net eller den litt mer useriøse avisen.

    Nettavis.net og den andre useriøse er helt gratis – og det er helt enkelt et brukernavn og et passord så det er lett å legge inn ting.

    Hvis man vil ha sin egen avis med eget domene og sånt så koster det litt bare i årsavigft for domenet.

    Jeg HÅPER å komme i kontakt med flere som har lyst til å prøve dette helt gratis – og hvis dere vil så kan dere se mer på http://www.romerike.com/reporter/ eller bare sende en mail til meg ragnvald@holars.no

  • 3. evabra  |  07.10.12, kl. 21:18

    Takk for tips, og håper folk tar kontakt med deg for å vite mer.

  • 4. evabra  |  07.10.12, kl. 21:19

    Nå synes jeg nok at aldersgrensen er grei nok, jeg synes bare det er et paradoks at man skriver at sosiale medier skal brukes i en aldersgruppe som kan være for ung i begynnelsen av det skoleåret – og uten at man skriver noe om hvordan man forventer at skolen skal forholde seg til dette.

  • 5. Anders Bjerkholt  |  10.10.12, kl. 09:42

    For valgfaget Medier og informasjon er i et samarbeid mellom Avis i Skolen og Moava tilgjengelig gratis nettbasert skoleavis som bestilles på http://www.elevavis.no/

  • 6. Ingebjørg Trageton  |  10.10.12, kl. 11:45

    I faget «Norsk fordjuping» brukte eg i fleire år skolenettet sin mal for digital skoleavis/nettside. Dette var eit utmerka verktøy, så eg syns det var merkeleg at ikkje nokon overtok og vidareutvikla dette då skolenettet vart nedlagt. Saman med det nye valfaget burde det absolutt følgje med eit godt verktøy.

  • 7. evabra  |  10.10.12, kl. 21:06

    Se Anders Bjerkholts kommentar om Moava og Avis i Skolen sin nettløsning for skoleavis.

  • 8. Ingebjørg Trageton  |  10.10.12, kl. 23:02

    Ja dette ser bra ut, var ikkje klar over at Avis i skolen var på bana att med ny samarbeidspartnar. Tips går vidare til kollegaer.

  • 9. evabra  |  10.10.12, kl. 23:59

    Det blir de helt sikkert glade for både hos Moava og Avis i Skolen🙂

  • 10. Lage Thune Myrberget  |  27.10.12, kl. 10:58

    Kanskje? kanskje de har tenkt at man i første del av skoleåret planlegge – det er jo første punkt i målsetningen for faget. S plutselig er det 1. Januar og alle elevene kan ta i bruk sosiale medier for publisering🙂

  • 11. evabra  |  27.10.12, kl. 16:01

    Hehe, ja – kanskje læreplanen skal forstås slik🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


