Ytringsfrihet og galskap

25.09.12 at 21:59 2 kommentarer

De siste dagene har jeg laget en mengde oppgaver, hvor ytringsfrihet har stått sentralt som tema. Det mangler ikke eksempler i mediene om dagen, eksempler som godt kan brukes som utgangspunkt for diskusjoner rundt ytringsfrihet. Hva med Romneys video, islam-kritisk video, dødslister lagt ut på Facebook, toppløsbilder av den britiske prinsessen – bare for å nevne noen eksempler, eksempler jeg selv har brukt i oppgavene jeg har laget. Bare for å nevne det; å lage oppgaver som er knyttet mot fag basert på aktualiteter synes jeg er en god måte å skape relevans på.

Diskusjonene går – noen mener det er ytringsfrihet, andre mener det er krenkelser. Noe av det siste jeg så ble jeg nokså forundret over; svenske bibliotek som ville fjerne Tintin fra hyllene fordi innholdet var rasistisk. Riktignok viser det seg at det ikke helt var sannheten, her stod enkeltpersoner bak – men saken har faktisk vært oppe i belgisk domstol, og blitt avvist.

Men – tenk hvis vi skulle begynne å tenke slik. Hva annet skal bort? Donald Duck – fordi tegneserien forteller usannheter (ender snakker ikke, og dessuten er de halvnakne)? Molbohistorier – fordi de gjør narr av mennesker som bor i en spesiell del av Danmark? Skottevitser – fordi skottene framstår som gjerrige? Agatha Christies samlede – fordi det forekommer mord? James Bond-filmer – fordi de er mannssjåvinistiske (i alle fall synes jeg at de første er det – uten at jeg hisser meg opp over det av den grunn)?

Vi har sett eksempler på sensur her hjemme også; Life of Brian var bannlyst lenge her i Norge fordi innholdet ble ansett for å være blasfemisk. Det minner meg også på vandrehistorien om rettssaken mot Agnar Mykle og boken Den røde rubin hvor de trakk fram be-verp-elsen som grunn for å forby boka – den var pornografisk. Mykle forklarte da at det som faktisk stod skrevet var bever-pelsen, det var den han ømt strøk over. Slik kan man se at ting endrer seg over tid, i dag går diskusjonen om Fifty shades of Grey skal ha sin plass i enkelte bibliotek. Tja, hvorfor ikke moralens voktere når vi skal vokte så mye annet.

Handler ytringsfrihet bare om å ytre seg om det som oppfattes som passende – at på samme måte som kultur vil hva ytringsfrihet betyr også endre seg. Ytringsansvar så jeg noen tok fram som et nyord forrige dagen, at man har ansvar for egne ytringer – og kanskje er jeg mer enig i denne tankegangen. Vi ser jo stadig mennesker som ikke tar ansvar for egne ytringer, og i dag er det veldig fort gjort å ytre seg litt for raskt – og kanskje litt for uheldig. Obama sa i møte med FN i dag noe i retningen av at i dag var det vanskelig å holde stater ansvarlig for enkeltpersoners ytringer – særlig med tanke på hvor raskt enkeltpersoner kan spre sine ord ved hjelp av teknologi.

Misforstå meg ikke – enkelte ting er det helt greit at havner i sensuren, men det må ikke ta helt overhånd.

Entry filed under: Privat. Tags: .

Odda ungdomsskole reiser til Mars Kvinner er late – fordi de kan….

2 kommentarer Add your own

  • 1. Kjell Arild  |  26.09.12, kl. 11:09

    Du, jeg og alle lærere og alle elever har fått en ropert. Den kan vi bruke når vi vil og til hva vi vil. Men det skader ikke å øve litt. Det skader ikke å få litt veiledning. Mange roperter har ei «hør-her-sirene» jeg synes mange bruker den ofte og for det meste..

    Noen brenner flagg andre hisser seg opp over elever som er på Facebook.

  • 2. evabra  |  26.09.12, kl. 11:38

    Godt sagt, som vanlig. Takk for kommentar🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: