Læringsstiler – finnes de?

I dag er jeg mest inspirert av en artikkel i Change Magazine om læringsstiler, og om de virkelig finnes. Denne artikkelen stemmer ganske godt overens med det jeg har skrevet tidligere om de 5 E-ene; Engage, Explore, Explain, Extend, Evaluate. Her et lite sammendrag, sammen med egne kommentarer:

Er det noe som tilsier at det er noe som heter læringsstiler? At noen lærer bedre gjennom å høre enn å lese, at noen lærer best gjennom å bevege seg?

Hva en læringsstil innebærer har endret seg gjennom årene – kanskje handler det ikke bare om syn, hørsel, det å ta på ting. Kanskje det også handler om at noen ønsker en lineær tilnærming, andre mer helhetlig blikk. Noen er impulsive, andre reflektive. Kanskje baserer man læringen på det visuelle mer enn det verbale, eller kanskje er det slik at man prøver å dedusere seg fram litt a la Sherlock Holmes framfor å satse på innsikt.

Hvis man tar utgangspunkt i at alle lærer ulikt, at disse forskjellene har betydning for utførelse og at læreren derfor må ta hensyn til dette – så vil de fleste, både lærere og vitenskapsfolk, være enige i utsagnet. Selv om man forsøker å finne generelle prinsipper for læring er det ikke tvil om at det er forskjeller blant elevene. Å forstå disse forskjellene og ta hensyn til dette i klasserommet kan endre vilkårene for læring hos alle.

Det spiller ingen rolle om vi kaller det talent, intelligens, arv, miljø – det er slik at alle har sine områder de er bedre på enn andre. At interesser har stor betydning er opplagt, det man elsker bruker man mer tid på og lærer raskere enn på noe man ikke er opptatt av. Hvor mange har ikke opplevd at ungene kan navn på et utall figurer og deres egenskaper, samtidig som det ikke virker som de klarer å huske noe som helst som har med fag å gjøre?

Hva vi har med oss av bagasje i form av holdninger eller tidligere kunnskap skaper også forskjeller. Noen ganger kan det nesten være en slags sirkel; har man stort ordforråd så evner man å lese et større utvalg av bøker som igjen utvider ordforrådet. Slik må man også ha bakgrunnskunnskap på andre områder skal man lære noe nytt – har man ikke lært det grunnleggende i matematikken er det vanskelig å lære mer kompliserte formler.

Enkelte har selvfølgelig andre typer utfordringer, f.eks.dysleksi. Det har opplagt betydning for hvordan de lærer, og strategiene kan skille seg fra elever med andre typer utfordringer. Men det er ikke den problematikken jeg tar opp her.

Kan vi da si at det ikke handler så mye om læringsstiler, men mer om at vi har forskjeller som varierer – f.eks.bakgrunnskunnskap, interesser og evner?

Det sies om læringsstiler at alle elever har preferanse for hvordan de ønsker å lære, men at denne skiller seg både fra evne og innhold. Elever har preferanser; noen vil ha ting visualisert, andre vil høre. Men – lærer man mer, eller handler det bare om at man føler seg mest tilpass med denne måten å lære på? Handler det om at man ønsker å gjøre det man tror man vil lykkes med i utførelsen? Lærer man mer av å bli lest for enn å lese selv – eller er det slik at det er enklere?

Spør man; jeg skal lære deg noe – vil du lese, danse, høre, løse problem, tegne, se en presentasjon for å tilegne deg kunnskapen? Spørsmålet er vel at man først må vite hva man skal lære før man vet hvordan man best lærer den?

I arbeidslivet har jeg hørt uttrykk som går på at det å behandle alle likt gjør at man behandler folk ulikt. Det er egentlig samme sak som er sagt over – vi har forskjeller som det må tas hensyn til, men veldig ofte handler de forskjellene om sosial samhandling og tilgang på informasjon. Har man ikke samme informasjon som andre vil man heller ikke forstå det samme som de andre.

Personalisert opplæring er noe som har vært snakket om en stund nå, og mange tror nok at det handler om å få noe helt tilpasset til den enkelte læringsstilen; en presentasjon for de visuelle, en podcast for de som vil høre osv. Det er vel ikke det som er meningen? Handler det ikke mer om å kunne gi ulike innfallsvinkler til et tema slik at hvis man ikke forstår på ene måten kan en annen innfallsvinkel gi bedre innsikt? Og da kan teknologien være til stor hjelp.

Advertisements

6 comments

  1. Det är bra att detta med lärstilar och lärarstilar diskuteras. Enligt psykologisk kunskap kan man bara inte dela in individer i olika typer. Sådana typologier kan man möjligen använda i pedagogiskt syfte men det är inte så verkligheten ser ut. Människor har inte stabila egenskaper över tid och situationer, utan variationen är stor,. Se upp med alla som vill hitta en antal grupper att placera människor eller deras beteenden i !

  2. Et veldig godt poeng at mennesker også har variasjoner over tid – det burde selvfølgelig også vært nevnt i innlegget. Det vi interesserer oss for i dag kan skille seg mye fra hva vi var opptatt av i går eller kommer til å bli opptatt av i morgen. Takk for kommentar 🙂

  3. Hei! Kommentaren min har ingenting med bloggen over å gjøre, men jeg får ikke sett tankekart, digitale ferdigheter…på iPad. Det er mulig det går an å løse det, men jeg får ikke til å laste ned Flash player.

  4. Er nok redd problemet er flash – har laget det i creaza, og det er flashbasert. Skal se om jeg kan gjøre om til en pdf og legge ut i tillegg.

  5. Interessant!

    Om vi kunne implementert kunnskap om hvordan mennesker lærer – ikke bare gjennom kompetanseheving og utdanning av lærere, men ved å organisere elevene etter hvilke læringsaktiviteter de har mest utbytte av. En ny verden åpner seg!! 🙂

    #AnnehildeB

  6. Det kan du si 🙂 Jeg tror i alle fall at det å skape relevans gjennom å bruke f.eks. interesser aktivt kan skape mer læring – og synes fokuset mange ganger har blitt læringsstiler framfor læringsstrategier. Takk for kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s