Hemmelige spørsmål…

Som et lite apropos til forrige innlegg om passorddeling, kommer dagens hendelse her hjemme – hvor passord ikke var delt med noen.

En bekjent skulle stenge en konto (eller rettere; endre noen av dataene i profilen), men når han skulle logge på husket han ikke hva brukernavn og passord var. (tør jeg nevne at passordsafe kan være fornuftig?). Etter litt om og men kom han fram til hva han hadde skrevet som brukernavn, men med passordet stod det fortsatt stille. Tre forsøk og konto sperret. Nå vet han hva passordet er, men siden han har forsøkt så mange ganger må passordet resettes – og inn på skjema for gjenoppretting.

Her blir han bedt om å skrive inn svaret på det hemmelige spørsmålet han har valgt den gangen for fem år siden når kontoen ble opprettet. Det handler om fars fødested, og enkelt burde det jo være å svare på akkurat det. Problemet er at han har ikke skrevet inn fars virkelige fødested – han har bare skrevet noe annet. Han prøver London. Det er feil. Han spør meg om hva jeg tror – jeg tror ingenting, men kommenterer at det er ikke så lurt å bare finne på noe. Flere steder blir forsøkt, uten hell. Han lurer nå på om kanskje han ikke har skrevet inn et stedsnavn, men noe helt annet. Campari, sier han – det må jeg forsøke som fødested. Jeg tør ikke engang spørre hvordan han kan ha kommet fram til et slikt svar. Det er heller ikke korrekt.

Han tror nå at han kanskje den gangen, for fem år siden, lagde seg en slags algoritme når han skrev inn svar på slike hemmelige spørsmål. Noe med at han fjernet noen av bokstavene i svaret slik at det ikke skulle være så enkelt å gjette seg til dem. Dessverre kan heller ikke han gjette seg til hva han kan ha skrevet.

Nå virker ikke gjenopprettingen heller, så nå blir det å sende inn identifikasjon for å få hjelp til å åpne. Han tar bilde av førerkort med mobilen, men hvordan få det over til PC for å sende videre? Ingen kabel i sikte, ikke bluetooth – jeg foreslår at han sender det til seg selv på epost, men han sender det altså til min FB-konto – slik at han kan hente det opp hos seg selv, i sin utboks. Hva jeg skal med bilde av hans førerkort er derimot uklart. Han henter bildet fra sendt-boksen sin, og skal sende det som vedlegg fra webskjema – men det virker ikke. Nå er eneste utvei å ringe, til Frankrike.

Han har fortsatt ikke tilgang til kontoen. Han vurderer å opprette en ny konto der i stedet for. Moralen må være at det er ikke alltid så lurt å finne på ting – i alle fall finner man det ut den dagen man trenger hjelp.

Legg igjen en kommentar

