Lage oppgaver med «høyttenking»

I dag vil jeg vise et eksempel på hvordan jeg tenker meg at man kan jobbe med «høyttenking» for å skape refleksjon rundt egen læring. De første spørsmålene er høyttenking rundt hvordan man søker og hvilke erfaringer man får med disse søkene. Først og fremst handler det derfor om man klarer å plukke ut gode søkeord for å få treff som er relevante og troverdige, en viktig kompetanse fordi det er så mye informasjon og man må kunne begrense antall treff.  

Deretter kommer det inn kildekritikk av de ulike kildene som kommer som søketreff, og naturlig oppfølging blir; på hvilke måter kan vi utøve kildekritikk.  Spørsmålene som følger handler om å finne  faktakunnskap – altså ikke helt ulikt oppgavene «finn svar på Internett eller i oppslagsverk». 

Det siste spørsmålet krever at man faktisk har en oversikt over utforskingen av rommet, men her holder det ikke med copy/paste – man må plukke ut noen av hendelsene (kunne tenkt meg 3)  OG kunne argumentere for sitt syn. Det er derfor ikke fasitsvar på hvilke hendelser man skal velge, men det er altså å argumetnere som er hovedmålet. Er dette en bedre måte å lære om dette tema + grunnleggende digitale ferdigheter enn å lage en tidslinje med historiske hendelser – hva synes dere?

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s