Innspill ønskes

03.09.12 at 11:51 5 kommentarer

Denne uka har jeg vært så heldig å få bli invitert med på planleggingsstart av konferansen NKUL13. I den forbindelse håper jeg at dere har noen innspill til hva som må til for at dere vil synes programmet er interessant. Hva bør tema være; disruptive education, gamification, klasseromsledelse, vurdering, teknologiløsninger, eksempler fra skole-Norge, sosiale medier, apps, programvare eller er det helt andre ting som gjør at det klinger en bjelle? Mer debatt, mer workshops? I så fall med hvilke tema?

Skriv kommentar under, send meg en melding på Twitter (@evabra) eller epost til evabra@online.no – så skal jeg ta med meg alle innspill når jeg reiser til Trondheim. Møtet er torsdag, så hvis jeg skal videreformidle må jeg ha det senest i løpet av onsdagskvelden. Nå har dere mulighet til å påvirke programmet – bruk den!

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Læring må settes i en kontekst Lage oppgaver med «høyttenking»

5 kommentarer Add your own

  • 1. torestad  |  03.09.12, kl. 12:08

    Jag tycker att du bör ta upp och problematisera den ständigt återkommande åsikten dels att mätningar av kunskap är felaktiga i sig och inte bidrar till lärande dels att de tar tid från undervisningen. I Sverige har de nationella proven diskuterats och man har funnit ett lågt samband mellan nationella prov och elevers betyg.. Eftersom idén har varit att nationella prov ska vara vägledande för betygssättningen ses detta som ett problem. Saken är dock den att nationella tester ger god information om hur elever i allmänhet klarar kunskapsprov medan betyg är individuella bedömningar över en längre tid och innefattar annat än ett enstaka prov.Kort sagt: betyg och natonella prov mäter olika ting.

  • 2. evabra  |  03.09.12, kl. 12:38

    Ja, dette er også tema blant mange lærere i Norge. En annen sak jeg tenker å tipse om er i hvilken grad man kan måle at teknologi styrker læring, hvis man i det hele tatt kan måle det. Takk for kommentar. Jeg tar med meg innspillet videre🙂

  • 3. marit elisebet totland  |  03.09.12, kl. 14:23

    Eit tema som ikkje er godt nok dekka, men som gir store konsekvensar for elevar/studentar som ikkje taklar det: Korleis bruka kjeldestoff i ei digital verd? Korleis visa til opphavsrett? Korleis skilja mellom kjelde og eigne synspunkt? Korleis sitera utan å bli tatt for fusk/avskrift?
    Lærer ikkje elevane dette frå tidleg alder, kan det bli bom stopp den dagen eksamensoppgåver ikkje blir godkjende.

  • 4. evabra  |  03.09.12, kl. 14:29

    Ja, det er viktig kompetanse – og jeg jobber faktisk med noe som kan hjelpe der; en minimumsgjennomgang av digital dømmekraft for grunnskolen. Snart online som gratis ressurs. Men viktig tema – og et jeg tar med meg videre til planleggingsmøtet. Takk for kommentar.

  • 5. Sverre Andreas Holbye  |  04.09.12, kl. 06:22

    Universell utforming av digitale læringsressurser! Dette har du tatt opp tidligere og er en knall-viktig tema, både i seg selv men også i tiden, ref. diskrimmineringslovgvningen.

    Jeg har jobbet masse med dette og bistår deg gjerne med tips om innhold, vinklinger osv.🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: