Læring må settes i en kontekst

02.09.12 at 18:59 2 kommentarer

De siste ukene har jeg vært mye på farten, og neste uke blir kanskje den mest hektiske uken av alle – så bloggen må dessverre lide litt av det.  En tanke som ikke er ny hos meg, men som jeg tenker stadig mer på er dette med opplæring. Jeg reiser jo mye rundt og viser ulike ting, og noe jeg med hell har gjort noen ganger nå er å vise videoer andre har laget eller tatt inn andre via skype og lync for å gi tilhørerne noen (nye) tanker.

Hva har dette å gjøre med digital kompetanse? Kanskje ikke så mye annet enn at jeg viser hvordan man kan hente inn eksperter, enten i sanntid eller som opptak. Ikke så mye nytt i det kanskje, det er jo utallige lenker til gode videoer av ulikt slag. Det som derimot er utfordringen er at veldig mange ikke tar seg bryet med å se på disse videoene, ja – og så er det mange som ikke er klar over at de finnes. Det er stort sett «menigheten» som vet om disse skattene som finnes rundt omkring på nettet. Min påstand er derfor at det ikke hjelper med alle gode lenkesamlinger hvis man ikke setter dem inn i en konkret sammenheng. Ren distribusjon – vel, da er det bare noen spesielt interesserte som trykker seg videre. Videoene må også være ganske konkrete, jeg ser at jo mer håndfast jo bedre er det. Da blir det noe man klarer å relatere sin egen hverdag til.

Senest i går snakket jeg med en rektor på en ungdomsskole, og han kunne fortelle meg at budsjettet nå var så redusert, at til opplæring satt han igjen med 30.000 kroner å fordele på 50 lærere. Selv om opplæringen er gratis vil bare reise, vikar og overnatting bare holde til noen få – og i tilfeller der det også er deltakeravgift er det jo enda færre som kan reise. Samtidig har jeg en mistanke om at de ikke tenker på hva som kan gjøres internt gjennom å se f.eks. noen av disse videoene.

Det burde være aktuelt å gi gode innspill, tilbakemeldingene jeg har fått etter å ha vist videoen med Baklengs planlegging som er laget av Henning Fjørtoft (NTNU) er at de har likt den godt – og at selv om de kanskje har tenkt litt slik så er den veldig tydelig. Hvorfor kan man ikke tenke slik at når man har planleggingsdager eller andre samlingsstunder at man har et tema – og så viser en video som kan hjelpe med å komme igang med diskusjon og planlegging. I dag har jeg sendt ut melding om at de som nå har sett denne videoen kan følge opp med videoen Operasjonalisering av kompetansemål. Det er en veldig god innfallsvinkel til hvordan man kan bryte ned læringsmålene til mer konkrete oppgaver og tanker om vurdering – og jeg synes den henger godt sammen med den baklengse planleggingen. Hva andre mener får være opp til dem – jeg synes dette er fornuftig tale.

Jeg synes det er viktig at de som skal jobbe sammen i alle fall har samme forståelse, samme begrepsapparat – og jeg er helt sikker på at man kan få diskusjoner om dette er en god eller dårlig måte å jobbe på. Å sette slikt på dagsplanen er en lederoppgave, og jeg synes dette absolutt burde være noe å tenke på – også fordi jeg oppdaget på en tidligere diskusjon på twitter at mange mente planleggingsdagene var dårlig utnyttet.  Skal man jobbe med vurdering ser man innspill om vurdering, er det å lage kriterier er det flere innfallsvinkler; om rubrikker, om operasjonalisering osv. På en slik måte vil man også gi lærere som ikke har anledning til å reise på kurs og konferanse for å høre foredragene direkte, en mulighet til likvel å få en liten vitamininnsprøyting. Hvordan har man tenkt å få til endringer hvis man ikke er villig til å ta inn inspirasjon som også ligger utenfor skolebygningen?

Jeg tar opp tema også fordi samtaler med en del andre lærere avslører mye om manglende forståelse og kompetanse på disse områdene. Det er ikke så lenge siden en barneskolelærer kunne fortelle meg at de hadde begynt med vurdering. En lærer hadde vært utplukket til å få noe opplæring og videreformidle til de andre – men de visste egentlig ikke helt hva og hvordan de skulle gjøre det. Hun påstod også at de var den første skolen som begynte med dette, jeg sa at hun kunne gi meg 5 min så skulle jeg finne gode eksempler på slikt arbeid andre har gjort. Hun ble ganske overrasket.

Nå har jeg trukket fram bare to videoer her, men jeg vet at det er mange andre som burde vært nevnt – og tar gjerne forslag på andre videoer som kan brukes inn i en planleggingsdagsammenheng som en intro til videre arbeid. Jeg kunne f.eks. ønske meg at Bjørn Helge Græsli snakket om lekser og Guttorm Hveem om tankekart for å nevne to til – så nå går oppfordringen til disse to om å lage hvert sitt foredrag jeg kan vise fram. Samtidig ønsker jeg ikke store mengder videoer, det er jo det som er utfordringen i dag at det har gått inflasjon i å lage vidoer. Det må være håndfast, praksisnært – og ikke for lange, men lange nok til å gi inspirasjon og informasjon. Noe av det siste jeg har sett på er vurderingsfilmene som Udir har kommet med – også veldig bra saker, nesten overraskende bra kunne jeg lagt til (og nå har jeg gjort det).

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Sang og læring? Innspill ønskes

2 kommentarer Add your own

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,759 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


