Vaken og vågal i Vågå

Det er på en måte godt når skoleferien nærmer seg slutten og det igjen begynner å syde av liv i skole-Norge. De to siste dagene har jeg vært tilbake i Vågå og hatt kurs med lærere i hele kommunen. Overskriften henspeiler på mottoet de har der, og som det ble sagt under innledningen til kursdag i går; satsingen har som mål å gi elevene best mulige vilkår for framtiden – og her kan teknologibruk gi flere muligheter i forhold til opplæring, sammen med god pedagogikk selvfølgelig.

Vågå kommune har en spennende satsing, og har holdt på en stund nå. Noe av det som har tatt tid har vært å få infrastruktur på plass, og det er et viktig arbeid når man satser så mye som det man gjør her. De får en infrastruktur som gir gode muligheter for implementering og bruk av teknologi i skolen, og målet er at alt skal virke og at det skal virke hver gang. Det skal være en robust løsning, uten at den blir for rigid og vanskelig å administrere – og de er på god vei til å nå målet.

I tillegg til å få det tekniske på plass har det også vært diskutert hva slags programvare man skal ta i bruk, det må være noe som er effektivt å bruke og som kan støtte både planlegging, samarbeid, gjennomføring og undervisning. Jeg holder fortsatt tanken om at det handler ikke om pedagogisk programvare, det handler om å bruke programvare pedagogisk. Utstyr og program skal være verktøy, ikke målet i seg selv.

Opplæring skjer underveis og parallelt med at ting kommer på plass, og det tror jeg er en veldig god ide. Ikke opplæring lenge før man kan ta det i bruk, og heller ikke opplæring lenge etter at man har fått utstyr på plass. Denne uka har det vært litt todelt kursing; først har jeg holdt SmartBruk-kurs for ledelse/administrasjon hvor fokus har vært hvordan man kan jobbe mer effektivt gjennom å bruke Outlook og OneNote, både hver for seg og i kombinasjon. Deretter har jeg hatt en lengre økt med innføring i OneNote for ressurspersoner, slik at de kan være med å støtte andre lærere i etterkant. I går ble det kurs for ca 60 lærere hvor OneNote naturligvis har stått sentralt – OneNote blir nå tatt i bruk på alle skolene i kommunen, men også et par andre innslag som ble godt mottatt. Det ene var at jeg viste videoen til @hennif om baklengs planlegging – en video som ga inspirasjon til å tenke over hvordan man planlegger undervisningen. Jeg var også heldig og fikk @bjornhg inn via nett – og han ga dem noe å tenke over i forhold til det å gi lekser. For meg er det viktig å vise at det finnes mye god informasjon, gode tips og eksempler på god praksis der ute – og vise at man kan slå ned klasseromsveggene gjennom å bruke teknologi.

Når det gjelder OneNote-bruk ville jeg gi noen ideer og eksempler til bruk; egen planlegging, samarbeid med lærere i team/trinn/skoler og samarbeid lærer-elev og skole-hjem. Særlig dette med å dele notatblokker mellom elev og lærer så jeg mange så stor nytte i, og det at man kan lage støtteinformasjon som er tilgjengelig i forbindelse med lekser kan være til stor nytte også for foresatte som skal hjelpe med leksene. Vi kommer derfor til å jobbe videre med å støtte opp under dette arbeidet, og det å gi støtte over tid tror jeg er en veldig fornuftig tanke hvis man virkelig skal få til endringer – framfor at man er på et dagskurs og så blir overlatt til seg selv i etterkant.

I Vågå jobbes det mot 1:1-implementering gradvis, og stadig flere klassetrinn kommer med. Erfaringer fra de første som har blitt med er (og her snakker vi barneskole som fikk sine Classmates i fjor vår) er at det blir skrevet mer, spesielt gjelder dette guttene. De tar bilder, skriver tekst og bruker PC aktivt – det har blitt en naturlig del av skolehverdagen. Et tips til de som skal bruke PC på barnetrinnet er å bruke powerpoint å skrive i framfor word – powerpoint er mer tilpasset disse, det er enklere å flytte tekst og bilder rundt og mer oversiktlig for dem.

Følelsen jeg sitter igjen med etter denne omgangen er at Vågå har store muligheter til å få til god bruk – og det handler både om at det tekniske ikke skal være utfordringene, men ikke minst at viljen til å komme videre er stor. Det er støtte fra ledelsesnivå (både kommune og skole), og lærere som er positive, engasjerte og som er villige til å hoppe ut i det. Man må ha en kultur hvor man kan prøve og feile, en kultur hvor man kan dra erfaringer av hverandre. Jeg tror dette blir veldig bra!

Advertisements

2 comments

  1. Dette høres spennende ut, og jeg ser frem til kurs i Østfold i november. Når det gjelder baklengs planlegging i norskfaget (videregående) synes jeg at eksamen, både innhold, form og vurdering, står i veien for å jobbe ordentlig med vurderingskriterier. Elevenes kompetanse i faget kan (og bør), etter mitt syn, testes på langt flere måter enn gjennom kortsvars- og langsvarsoppgaver, men eksamen fanger og vi ender opp med å øve opp elevene til en eksamen som ikke står i forhold til læreplanen. Eksamensresultatene er det vi måles etter, både elever og lærere.

  2. Du har helt rett, og det er mange som mener at eksamensformen burde være annerledes. Det er ikke enkelt å lage gode vurderingskriterier i faget hvis eksamen blir vurdert på helt annen måte enn du ønsker å vurdere. Personlig mener jeg at eksamen egentlig burde være avlegs, at man blir vurdert gjennom hele året bør være en mer pålitelig vurdering enn den som skjer på en tilfeldig dag selv om jeg ser at man ønsker å sikre/teste at alle har samme kunnskap uavhengig av hvor de går på skole. Vi får bare håpe at det kommer endringer. Det blir kjekt å se deg i november, og takk for kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s