Statusmeldinger (digital dømmekraft)

01.08.12 at 12:40 Legg igjen en kommentar

I dag legger jeg opp en liten oppgave som jeg har tenkt mot 10. trinn og for vgs i forhold til digital dømmekraft (det kan kanskje være vanskelig å lese det som står i meldingen – men teksten er «Ikke legg ut bilder fra festen i helga. Pliz!!!».

 Gjennomgang: 

Vis på prosjektor eller skriv ut, brukes som diskusjonsgrunnlag i klasserommet. Kan eventuelt legges opp som en diskusjon i læringsplattform.

 Hensikt:

Refleksjon over hva som publiseres og konsekvenser det kan få.

Aktuelle oppfølgingsspørsmål: 

  • Bør man ta bilder på fest?
    • Hvem kan publisere bildene?
    • Hva slags bilder bør/kan man publisere?
    • Hvorfor publiseres bilder som er «uheldige» eller «morsomme»?
  • Hva sier slike bilder om personene som er avbildet (sosial identitet)?
    • Hvordan ønsker du å presentere deg for omverden?
  • Hvor mange kan egentlig se bildene hvis de blir publisert?
    • Hvor sikker er du på dette (kan du endre personverninnstillingene)?
  • Hvem eier bildene som publiseres på Facebook?
  • Hva gjør du hvis noen har lagt ut bilder av eller tekst om deg som du ønsker å få fjernet?

 Veiledning:

Det første spørsmålet er det ikke fasitsvar på, men noen praktiserer regel om at stillbilder er OK mens video ikke er det. Man må tenke på ansvaret man har når man tar bilder som er «uheldige» i en eller annen form, og tenke gjennom om de bør publiseres. Kan man svare på spørsmål som «kunne dette stått på forsiden av VG» eller «kan bestemor se dette» med et ja er det sannsynligvis greit, hvis ikke bør man tenke seg om før de blir lastet opp. Et annet poeng er at man aldri kan være sikker på at man får fjernet ting som har blitt publisert; nettsider lagres, andre kan ha lastet ned kopi før det blir slettet osv.

Mange publiserer bilder de synes er «morsomme», og å utvikle holdninger som går på å utvise god dømmekraft er derfor svært viktig. Dessverre er det slik at «morsomme» bilder ofte er det som sprer seg raskest på Internett.

Man kan bare publisere bilder man har opphavsrett til dersom

  • Det har blitt gitt eksplisitt samtykke av den/de som er avbildet (aldersgrense 15 år for å gi samtykke, før dette er det foresatte som må gi samtykke)
  • Bildet er av generell karakter (17. mai-tog), og da skal man ikke «tagge» personer i bildet med navn
  • Bilder andre har opphavsrett til dersom det illustrerer en aktuell nyhetssak (f.eks. at maleriet «Skrik» var avbildet i forbindelse med tyveri – men ikke hvis det skulle illustrere «Skrik og skrål på Tøyen i helga»

Sosial identitet er noe man bør tenke over; hvordan ønsker du å presentere deg for omverdenen – og er det noen forskjell i hvordan man presenterer seg ansikt til ansikt framfor online? Pleier du ellers å presentere deg som partyløve – eller den som kliner med alle når du har fått for mye alkohol? Pleier du å være delvis avkledd når du møter nye mennesker? Med tanke på at man ikke kan være sikker på å få fjernet helt det som har blitt publisert; er dette slik du ønsker å framstå for f.eks. dine barnebarn?

Flere arbeidsgivere søker opp informasjon om potensielle arbeidstakere på nett, og spørsmålet er om dette vil styrke, svekke eller ikke ha noen betydning for framtidig arbeidsforhold (dette har jeg også en annen diskusjonsoppgave til som har noen eksempler).

Mange tror de har kontroll over personverninnstillingene, men det viser seg at dette ofte ikke er riktig. På Facebook er det en rekke underleverandører som har sine egne brukervilkår – og gjennom å delta i f.eks. konkurranser vil man åpne ikke bare sin egen, men også venners profiler opp (overstyring av personverninnstillingene). Mange har derfor en mye åpnere profil enn det de selv tror de har. Facebook eier også innhold som er lastet opp – det ligger i brukervilkårene man har godtatt for å få tilgang til tjenesten. (her har jeg lagt med mer bakgrunnsinformasjon om Vilkår, betingelser og personvernerklæring).

Det kan være vanskelig å få slettet innhold andre har publisert. Dersom man kommer over innhold på andres nettsider om seg selv og som man ønsker å få fjernet kan man kreve at de sletter det. Det gir likevel ingen garanti for at alt er borte – det kan være andre som har lagret/lastet ned før det blir slettet, og mange nettsider blir lagret i tidligere versjoner. Det beste er å ta direkte kontakt med den som har publisert innholdet først, men hvis dette ikke fører fram kan tjenesten slettmeg.no gi råd til videre handlinger.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

De digitalt uredde Personaliserte søketreff (digital dømmekraft)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: