Personaliserte søketreff (digital dømmekraft)

01.08.12 at 23:00 Legg igjen en kommentar

Jeg legger like godt opp en til som jeg har tenkt mot 10. trinn og vgs. Denne gang en refleksjon rundt hvorfor personaliserte søketreff er en utfordring for kildekritikk. Denne er nok lettest å lese i fullskjerm, men oppfølgingsspørsmålene under er nok vel så aktuelle å reflektere over.

 

Gjennomgang:
Vis med prosjektor eller skriv ut, brukes som diskusjonsgrunnlag i klasserommet. Kan eventuelt legges opp som en diskusjon i læringsplattform.

Hensikt:
Refleksjon rundt hvilke utfordringer det medfører at vi kan få søketreff som gir oss de svarene vi ønsker framfor å vise flere sider ved sakene.

Aktuelle oppfølgingsspørsmål:

  • Hvordan vil det være hvis alle alltid var enig med deg – bra eller dårlig? Hvorfor?
  • Hvis du tenker deg at alt du leste om i mediene fortalte det samme/hadde samme holdning til ting – hva ville du tenkt om det, spesielt hvis du tenker på demokratiet som styreform?
    • Kan du gi eksempler på land hvor du finner dette?
    • Vil du kalle dette sensur? Hvorfor/hvorfor ikke?
    • I hvilken grad mener du at dette ville være maktovergrep hvis det skjedde i et land?
    • Er det annerledes fordi det foregår i søkemotorene på Internett? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • I forbindelse med blant annet forskning sier vi at uenighet er viktig. Hvorfor?
  • Hva slags søkestrategier kan du bruke for å få fram eventuelle motstridende synspunkter i en sak?

Veiledning:
For; man kan tenke seg at man får mer relevante treff i forhold til hva man faktisk leter etter, noen avgrenser søket for deg
Mot; man får bare presentert en side av en sak, noen avgrenser søket for deg

Det truer muligheten til å være kildekritisk fordi man ikke får presentert motstridende synspunkter, man får bare treff som bekrefter ens eget syn.

Man kan tenke seg at autofullfør har både positive og negative sider – på den ene siden får man hjelp til å kanskje finne bedre søkeord eller at man får nye ideer. På den andre siden kan det være at autofullfør gjør at vi søker snevrere enn vi hadde tenkt i utgangspunktet – uten at vi tenker over det.Dersom alle alltid er enig med deg vil det ikke føre til progresjon, det blir bare stagnasjon. Vi har eksempler fra land som bare publiserer propaganda; Nord-Korea er et typisk eksempel på dette. Her får man ikke være kritisk til regimet, og massemediene lovpriser og forherliger landets leder, hvor godt alle innbyggerne har det osv. Nærliggende å tenke på er også Russland hvor Putin har stor innflytelse over det som blir skrevet og har reagert med fengsling av andre som ytrer seg negativt. Også Italia med Berlusconi har hatt samme tendens. I krigstid er det vanlig at mediene sensureres av krigsherren. Napoleon skal visstnok ha sagt «jeg frykter tre kritiske aviser mer enn tusen bajonetter» – og utøvde også sensur under sin storhetstid.Når man ikke får presentert ulike syn på en sak kan man vurdere dette i retning av en form for sensur, og et spørsmål som kan reises i etterkant er hvorvidt man kan unnskylde seg med at man ikke visste bedre fordi man alltid fikk se ting som var i overensstemmelse med egne oppfatninger og aldri motparten sitt syn. Man tenker kanskje ikke sensur når det gjelder Internett på samme måte som man vurderer sensur som et angrep på ytringsfrihet og demokrati i undertrykkende land. Samtidig er det slik at antall brukere på Internett er mye større enn antall innbyggere i et land – så hvorfor skal leverandørene få bestemme hva du skal se og ikke se?

For å få fram andre typer syn kan eksempler på strategier være å prøve ulike typer søkemotorer, søke på fagsider, bruke andre søkeord.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Statusmeldinger (digital dømmekraft) Har språket du bruker på nett noen betydning?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


