De digitalt uredde

Det har vært diskutert om digitalt innfødte og digitale immigranter – og noen mener myten er knust, andre mener at det fortsatt er slik at den oppvoksende generasjon får inn digital kompetanse med morsmelka. Ja, faktisk ble dette sagt av noen forskere jeg satt sammen med rett før ferien – til min store forbauselse. Jeg mener faktisk ikke at man får inn digital kompetanse med morsmelka, og man trenger ikke gå langt for å finne beviser for dette. Et kjapt søk og/eller en samtale med noen av dagens tenåringer vil vise at det skorter mye ennå.

Det er selvfølgelig slik at dagens unge er oppvokst med teknologi som en naturlig del av hverdagen, og at de – på godt og vondt – forholder seg til den på en annen måte enn mange av dagens voksne. Jeg er også overbevist om at opplæringen må skje i skolen, det er altfor mange voksne som ikke har nødvendige forutsetninger for å gi egne barn gode nettvaner – kanskje mest av alt ser jeg dette i forhold til hvordan man skaper sin sosiale identitet på nett og holdninger til ulovlige nedlastinger.

Et godt uttrykk, som jeg forøvrig har stjålet fra @phillipka i dag, er «digitalt uredde». Jeg synes det var en veldig god beskrivelse, veldig dekkende for hvordan jeg oppfatter dagens ungdom – og derfor måtte det skrives ned med en gang.

Legg igjen en kommentar

