Mesopotamia [Eva tenker på spilldynamikk]

30.07.12 at 18:09 Legg igjen en kommentar

Med mindre du er lærer på barne/mellomtrinn; hva husker du om Mesopotamia? Jeg må si at det satt egentlig ikke igjen så mye fra min egen skolegang. Det eneste jeg husker var at vi øvde på å skrive Mesopotamia – ved hjelp av en regle som gikk slik: M E S O sier Meso, P O sier po, Mesopo, T A sier ta, Mesopota, M I sier mi, Mesopotami, A sier a, Mesopotamia. Altså ikke særlig mye som hang igjen.

Grunnen til mitt spørsmål er at jeg har lest gjennom en av lærebøkene for mellomtrinn (5. klasse) og jeg synes at hovedideen på en måte er borte i forhold til hva man skal lære. Hva synes jeg er viktig å få fram? Jo, dette er sivilisasjonens vugge. Dette er da menneskene ble bofaste og levde sammen og grunnen er at man kunne dyrke jorda framfor å måtte jakte eller sanke mat. I sin tur medførte dette følgende; de fikk tid til andre ting enn å tenke på hvordan de skulle få tak i mat,  de måtte kommunisere med hverandre (felles språk, skriftspråk/kileskrift), de gjorde store oppfinnelser/oppdagelser som hjulet, plogen, vanningskanaler, seil på båter osv. I boka står riktignok disse tingene, men bare som rene faktasetninger og den overordnede ideen mangler helt. Det krever faktisk ganske mye refleksjon for å trekke slutninger om hva de enorme endringene i levemåte medførte for mennesket. Tilhørende oppgaver går i samme retning; hva het de to store elvene, nevn noen byer i Mesopotamia, hva fant de opp osv. Ren gjengivelse av fakta, og svært vanskelig å se relevans.  Nå har jeg riktignok bare sett på en av lærebøkene, det kan være det er annerledes i de andre. Boka har også en nettressurs som jeg har sett på – og det slår meg at det som ligger der er mye i samme gate (altså testing på faktakunnskap) riktignok iblandet noe multimodalt innhold.

Spørsmålet «hvorfor er dette viktig å lære for oss i dag» står derfor ubesvart synes jeg.  Å få fram at dette er sivilisasjon, og hva som kreves av en siviliasjon i forhold til styring, organisering og samarbeid er helt usynlig.

Så går det an å gjøre det mer «spenstig» og gi det mer relevans hvis det er så viktig å lære om dette oldtidsriket? Jeg tenker ja, og sannsynligvis fordi det har vært en del regnværskvelder i sommer hvor tiden har blitt brukt til å spille spill – ja, så tenker jeg i den retningen. Det medførte at jeg en kveld satt meg ned og tenkte på hvordan et spill kunne sett ut dersom jeg tenkte på hva jeg mente var viktig å sitte igjen med om Mesopotamia. Siden jeg spiller eventyrspill er det sjangeren, nærmere bestemt en slags plattformvariant hvor nye «verdener» vil åpne seg etter at man har gjennomført et antall oppdrag. Samtidig har jeg tenkt at det ikke må være for pedagogisk og kjedelig, men om dere er enige i tankemåten vet jeg jo ikke noe om.

Noen av tankene ble derfor omtrent slik; Man ankommer verdenen Mesopotamia hvor man må lete litt rundt før man finner huset sitt. Huset ligger et lite stykke unna elva og har en liten åkerlapp. I nærheten ligger en liten by, og i byen er det flere hus man kan besøke – og også en ziggurat. (i hver «verden» tenker jeg noen bygg som er kjente fra den tiden – som f.eks. pyramidene i Egypt). Man er nødt til å gå rundt, gjøre seg kjent og «snakke» med innbyggerne for å komme videre – eller utforsking om man vil. Oppdragene man skal utføre i denne verdenen kunne være skrevet på leirtavler man får i byen – kanskje også uforståelige til å begynne med (skrevet i kileskrift) inntil man har besøkt byens skole og «lært» språket (hvorfor det er så viktig at vi har felles språk hvis vi skal samhandle);

  • finne deler til plog (lete rundt for å finne alle delene og ta dem med til et «verkstedhus» i byen hvor den blir satt sammen. avhengig av denne for å dyrke nok korn i annen utfordring), fostre oppmerksomhet
  • flytte en tung stein fra a til b (her må man finne små runde tømmerstokker som kan legges under slik at man kan dra den avgårde. parallell til utvikling av hjulet), kreativitet
  • grave vanningskanal (avhengig av vann for å få kornet man sår til å vokse), forstå hvorfor dette var viktig, jeg tror at gjennom å «gjøre jobben» vil se og huske hvorfor dette var viktig
  • dyrke korn for salg (man trenger å dyrke mer enn man trenger selv, dette krever at man har laget vanningskanal og fått pløyd, man trenger å få kjøpt en krukke hos pottemakeren som senere vil vise seg å være en nødvendig rekvisitt når man kommer i neste «verden» som jeg tenker er Egypt), utforske ideer og se årsak-konsekvens gjennom at man må gjøre flere trinn; vanningskanal, pløye, så korn

I zigguraten som nevnt over må man klare å manøvrere seg gjennom en labyrint (huske hvordan man skal bevege seg i rom) og innerst i labyrinten finner man en «hjelper». Her har jeg tenkt en slags filosofisk figur og det som jeg ser for meg er statuen av «Tenkeren» – og her får man ikke svar, bare spørsmål. Men spørsmålene skal kunne gi spilleren noen tanker som kan føre til at man kommer videre (f.eks. «Korn trenger vann for å vokse. Hvordan kan du få vann til åkeren din? – og jeg tenker at dersom man får tak i krukke og bærer vann vil det monne så lite at man bare får dyrket korn til eget forbruk og ikke nok for salg). Etter hvert utførte oppdrag får man en liten premie – og jeg tenker meg kartbiter som kan pusles sammen og gjennom at kartet blir av et større område så får man tilgang til nye verdener. Det er bare noen av ideene – det er mange ting som kan puttes inn for å fostre oppmerksomhet, utforsking, kreativitet, problemløsning og evt samarbeid (hvis man tenker multiplayer). Jeg oppdaget mens jeg leste stoff om Mesopotamia at spill som bowling og backgammon hadde sitt opphav her – så slike aktiviteter kan jo også legges inn som alternative oppdrag eller at man gjennom dette får «innsats»-premie i form av level up av noe slag eller som direkte hjelp (evt cheats)  hvis man står fast. Spørsmålet er bare om det er mulig å gjøre noe slikt kommersiellt og om noen kan/vil sette igang.

Det jeg i alle fall håper er at man kan gjøre tekstene i læreverkene mer presise i forhold til hva man faktisk skal sitte igjen med – utover å gjengi ren faktakunnskap. Om ikke annet bør oppgavene lages slik at man må reflektere over viktighet og se hvordan datidens oppdagelser/oppfinnelser fikk konsekvenser for ettertiden.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , .

Motivasjon og belønning De digitalt uredde

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: