Skal man måle læringseffekt av teknologibruk i undervisningen?

21.06.12 at 19:47 3 kommentarer

Først og fremst en liten milepæl, dette er faktisk innlegg nr 1000! En hektisk uke (og skoleår) er omme og jeg ser fram mot litt ferie.

I dag har jeg vært på workshop hos Forskningsrådet, og det var interessant og med en litt annen gruppe enn jeg vanligvis treffer ute selv om det også var noen kjente der – og traff også noen IRL som jeg bare har truffet online tidligere. Etter dagen er det mange spørsmålstillinger som står ubesvarte, men jeg nevner noen få som jeg synes fortjener litt ettertanke (selv om de fleste av dere kanskje har gått i dvalemodus).

Det ene var om man skulle måle læringseffekt av teknologibruk i undervisningen. Jeg har nok vært tilhenger av at man må prøve å finne ut hva som gir effekt fordi medieomtalene ofte blir negative, samtidig som jeg har gitt uttrykk for at det er vanskelig å finne det man faktisk skal måle. Kan man måle effekt eller kan man måle i hvilken grad man legger tilrette for den enkelte gjennom å bruke teknologi, og måle hvordan man bruker teknologien (f.eks. hvor ofte gjør elevene x og y). Dette kom også fra andre i dag (jeg omtaler ikke hvem fordi jeg ikke vet om de vil omtales med navn i denne sammenhengen), og et innspill som jeg syntes var bra var at man kanskje heller skulle fokusere på hvordan man skal kunne tilrettelegge slik at den enkelte får optimale forhold for læring. Det er jeg helt enig i. Et annet innspill som belyser situasjonen er jo at man ikke stiller spørsmålstegn ved læringseffekt av bok x framfor bok y, eller hvorfor man gjør aktivitet x i gymtimen framfor aktivitet y. Det med å dokumentere effekt er noe som har kommet med det digitale.

Rammevilkår på ulike skoler varierer veldig,  og skyldes ofte beliggenhet (les primært: kommunens økonomi). Personlig synes jeg at dette burde vi ikke være bekjent av i ett av verdens rikeste land. Hvorfor skal vi ha slike skiller – hvorfor skal en elev i kommune x (eller skole x) ha bedre betingelser enn en som bor i en kommune som er fattigere eller som ikke i like stor grad satser på skoleutvikling som andre? Bør man tenke i retning av en nasjonal motorvei for utdanning – slik at man sikrer at alle faktisk får de samme mulighetene uavhengig av bosted?

Man er opptatt av å få fram gode historier, og jeg er enig i at det er en god ting å dele gode erfaringer. Et spørsmål jeg setter er likevel at gode historier ofte blir gode historier – og ikke en endring av praksis. Det samme kan være litt tilfelle med piloter; man prøver ut noe i en periode – mer eller mindre entusiastisk, og mer eller mindre vellykket. Uansett om man mener dette er bra eller ikke blir det ofte til at man etterpå går tilbake til det vanlige. Er det slik at det å gjøre eksperimenter (les: piloter) er et hinder for reell endring?

Flere ga uttrykk for at digital kompetanse var noe som etterhvert nå burde være så naturlig at satsing på dette var litt på vei ut. Jeg er helt uenig. Det er ikke slik at de har kompetansen de trenger. Jo, de vokser opp med teknologi og er ikke redde for å prøve seg fram. Jo, de er vant til å multitaske. Nei, mange av dem er ikke flinke å utøve digital dømmekraft. Nei, de fleste kan ikke lære det hjemme – mange av dagens voksne har ikke kompetansen selv og hvordan skal de da lære den bort. Samtidig mener jeg ikke at det skal være et eget fag, det handler om å bruke teknologien i fagene – men slik at det faktisk er et verktøy og ikke læringsmålet.

Hva mister man når man jobber mer og mer digitalt – også et spørsmål som er verdt å stille seg.

En annen side er hvordan man skal få mer bruk av digitale læremidler. Hvordan skal man sørge for god design, hvordan skal man skape gode læringsaktiviteter, hvilke forretningsmodeller kan man se for seg på dette området? Det er mange spørsmål, mange brennbare – men de må diskuteres skal man komme videre.

Men – man skal ikke glemme at læreren er viktigere enn hva man har tilgjengelig av teknologi.

Jeg skal nok komme tilbake med flere synspunkter etterhvert, men nå blir det nok roligere fram mot skolestart i august selv om jeg skal jobbe en del i sommer også.

Ønsker dere alle en riktig god sommerferie🙂

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Læreres praksis og deres tenking Elektrisitetens historie – del 1

3 kommentarer Add your own

  • 1. AMBakke  |  21.06.12, kl. 21:08

    Endring kan skje når ein får ta seg tid til å fullføre og ikkje heile tida må skifte fokuspunkt pga skriftande påtrykk ovanfrå. Då kan det settje seg i ryggmargen.

  • 2. evabra  |  21.06.12, kl. 21:15

    Godt poeng🙂

  • […] Etter hvert som skolene ser at elevenes læring øker ved bruk av nettbrett, mobil osv. som de kan ta med seg hjemmefra, blir dette mer og mer vanlig. Riktignok er det vanskelig å dokumentere at læring blir bedre når man bruker digitale hjelpemidler enn når man ikke bruker denne teknologien. Det er mange faktorer som spiller inn, og en nøytral test-situasjon for forskning – der alle feilkilder er ryddet bort – ville nok være utopisk. Dette kommenteres også på Eva 2.0 […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


