Level up! [spilldynamikk]

12.06.12 at 20:23 5 kommentarer

Denne uka har jeg vært på samling hos Senter for IKT i utdanningen (@iktsenteret), hvor tema var spill i undervisningen. IKT-senteret vil prøve å få til flere slike samlinger, noe alle de tilstedeværende støttet. Det handler om å få møte hverandre og komme med erfaringer, og ikke minst bør et tema være hvordan dette skal bringes videre. Spill er en utfordring på flere måter, det handler både om programmer og utstyr – men ikke minst om at spill fortsatt oppfattes som underholdning og ikke læring. Å bruke spill er et tema jeg har skrevet noe om tidligere (f.eks. disse blogginnleggene), og for meg er det spilldynamikken som er det interessante.

Magnus Sandberg på Stovner vgs (@magnushs) viste hvordan han har brukt Assassins Creed og Minecraft i undervisningen. Når elevene har spilt Assassins Creed har de underveis gjort notater om hva som skjer i spillet og hvilke personer de møter 8f.eks. Leonardo Da Vinci), og skriver en oppgave om dette i etterkant. Han var tydelig på at spillet må knyttes opp mot både for- og etterarbeid, det må settes inn i en læringssammenheng. En utilsiktet effekt var f.eks. jenter med annen kulturell bakgrunn fikk prøve noe de ikke hadde prøvd tidligere, i dette tilfellet å bevege seg i en 3D-verden – og det er jo også en læring selv om det ikke er noe direkte læringsmål. Med Minecraft kan man bygge modeller, og Magnus hadde brukt dette programmet til å bygge borger. Dessverre var spillet gått fra å være gratis til betaltjeneste underveis i prosjektet. Dette er kanskje en av de tingene som er en utfordring – at spill koster; både selve spillet og evt spillkonsoll dersom det ikke spilles på PC. Mange synes nok det er vanskelig å gi noen god begrunnelse på at skolen skal kjøpe inn spill, men for meg er det litt som med annen programvare: det finnes ikke pedagogisk programvare, det finnes programvare som brukes pedagogisk. Det er i alle fall vanskelig å tenke på noe som kun er pedagogisk programvare, og når det gjelder spill som er ment å være pedagogiske så er de nesten uten unntak kjedelige – det er i alle fall min påstand.

Et annet tips som Magnus kom med var at han hadde brukt spill som tekstanalyseverktøy. Elevene måtte lage brettspill (digitale) som viste handlingen i teksten de hadde lest. Jeg tror at det kan være en god ide, spesielt på f.eks. yrkesfag hvor de får en helt annen tilnærming til noe mange av elevene der synes er ufattelig kjedelig. Magnus har forsåvidt lovet å blogge selv også om dette med spill – og er herved utfordret. Jeg regner med han tvitrer ut en melding når blogginnlegget er ferdig.

Snowcastle (ved Erik Hoftun) viste litt om seg selv som spillutviklerbedrift og noen av produktene de leverer, og jeg likte godt noe av det de viste en smakebit på – bl.a. en prototype på et spill hvor man skal jobbe med likevekt og må putte vekter av ulik størrelse på hver side. Her går det på tid – noe som gir denne konkurransefølelsen som spill ofte har innebygd. Jeg skal følge med på hva Snowcastle kan komme med framover. Utfordringen – vil jeg tro – er å finne de gode innholdene til spill.

Odda har markert seg rundt om i landet med prosjektet Bråk i Odda, et prosjekt hvor de brukte både spill og Facebook. Det hele satt inn i en sammenheng med hjelp av en forfatter og en musiker – og det ble produsert veldig mye tekst, elevene ble bedre kjent med hverandre, lærerne ble bedre kjent med elevene – og de trakk det utenfor skolebygningen i tillegg gjennom framføring på Litteratursymposiet i Odda. Fagene dette var knyttet mot var norsk, engelsk og musikk. Det viste seg at f.eks. bruk av Facebook fungerte godt i dette prosjektet, og elevene utviste stor grad av selvjustis underveis – noe som sier at hvis man lar de få lov til å styre litt selv så klarer de også det. I slike prosjekter er det viktig at man har en tydelig og modig ledelse, i dette tilfellet representert ved rektor Sven Olaf Brekke (@svenolafbrekke). Sven Olaf er også tydelig på at de trengte kompetanse utenfra, bl.a fra Lage Thune Myrberget (@themanmanman), for å komme i havn. Det som blir spennende nå er hvordan dette prosjektet klarer seg i den internasjonale finalen i Athen i november – de har alt kommet seg gjennom den regionale finalen som var i Lisboa tidligere i år.

PedSmia er en nystartet bedrift som også ønsker spill i undervisningen, og de har fokus på Kodu. Dette er gratis programvare som kan lastes ned, og har et programmeringsspråk som er tilpasset barn og unge. De arrangerer også KoduCup i samarbeid med Microsoft, og har fortsatt noen plasser igjen for de som er interessert (@oimsen).

Jeg vet at det er flere prosjekter i gang ute på bruk av spill, men skal dere holde dere orientert vil jeg nok anbefale å følge disse på twitter; @magnushs, @svenolafbrekke, @themanmanman, @oimsen, @spillpikene.

For de mer tradisjonelle så kan jeg også med tanke på samarbeid vise til mysteriespillene som jeg la ut tidligere. Jeg har fått tilbakemelding på at de har vært brukt både på ungdomstrinn og vgs, og at elevene likte denne formen for samarbeidsøvelse godt. Se også på muligheten for å lage egne argumentasjonsspill med verktøyet PlayDecide.

Oppdatert 15.06.2012: se også omtalen på IKT-senterets blogg

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Hvorfor digital kompetanse i skolen? Hva bør det forskes på innenfor utdanning?

5 kommentarer Add your own

  • 1. ellentronika  |  12.06.12, kl. 21:59

    Spennende! Ser frem til fortsettelsen og neste treff!🙂

  • 2. evabra  |  12.06.12, kl. 22:07

    Ja, neste gang får du prøve å bli med🙂

  • […] Mandag 11.6 var det konferanse om Kreativ bruk av dataspill i skolen hos Senter for IKT i utdanningen. Vi har fått tillatelse til å gjengi Eva Bratvold (@evabra) sin oppsummering av konferansen, fra bloggen Eva 2.0: […]

  • 4. Spill og læring « Magnushs's Blog  |  20.06.12, kl. 09:07

    […] Eva Bratvold har skrevet et fint sammendrag av hele seminaret […]

  • […] sitt potensiale i skolen. Vi har fått tillatelse til å gjengi Eva Bratvold (@evabra) sin oppsummering av konferansen fra hennes blogg Eva […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


