Vi måler og måler [undervisningstips, aktivitet]

I dag (og bare for moro skyld) et kort lite tips til aktivitet med tema måling som en refleksjon rundt hvorfor vi har standardiserte måle-enheter.

Først;  la elevene selv bestemme en måleenhet som ikke er standard, gi den et navn og bruke denne enheten til å måle f.eks. lengde, bredde og høyde på pulten sin, lengden på armen, høyde på klassekamerater osv og gi svaret i antall av sin enhet . Svare på spørsmålet: Hva gjør du hvis enheten du bruker for å måle med er lengre enn objektet du måler, f.eks. at blyanten er kortere enn måleenheten? (hvordan vil du dele inn måleenheten din i «under-enheter»).

Deretter; prøve å svare på følgende spørsmål;
Hvordan ville du måle (altså metode/strategi for å finne svar):

  • vekta til en maur – og lengden?
  • vekten til en elefant?
  • høyden på en sjiraff?
  • hvor mye fisk en pelikan kan ha i nebbet?
  • lengden på en kvelerslange?
  • hvor lang skoleveien din er?
  • hvor mye vann et badekar rommer?
  • høyden på Mount Everest?

Avsluttende;

  • Tidligere målte man lengde i fot og i tommer  – hvilke utfordringer medførte dette og hvorfor var det problematisk?
  • I sjørøverfortellinger er ofte skattekartet laget slik at man må måle antall skritt fra et gitt punkt for å finne stedet hvor skatten er gravd ned – er dette en god måte for å finne igjen skatten? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hva er fordelen med å ha standardiserte mål? Evt finne ut hvilke standardiserte måleenheter de ville brukt på spørsmålene over (mm, m, kg, tonn osv).
Reklamer

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s