Har skolen en strategi for uønskede hendelser på nett?

16.05.12 at 14:00 9 kommentarer

Jeg har tidligere skrevet noen innlegg som handler om uønskede hendelser og at man må ha en strategi som gjør at man vet hva man skal gjøre når slike saker dukker opp. I dag en liten slideserie med 5 case og noen få refleksjonsspørsmål. Under i slideshare-format, men kan også lastes ned som (animert) presentasjon. Denne er tenkt både mot skoleadm/lærere, men kanskje den også kan brukes på foreldremøte for å belyse mulige situasjoner og høre hva foreldrene mener man skal gjøre når slikt oppstår.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Gary Kovacs: Tracking the trackers [video] Noen matematikkoppgaver

9 kommentarer Add your own

  • 1. Kjell Arild  |  16.05.12, kl. 15:48

    Jo da, det er bestandig lurt å tenke litt framover og tenke over muligheter som dette, men er det bare slike tabloide saker som vekker interesse?

    Det er også mye bra normal aktivitet som forgår på nettet. Jeg kommenter din blogg for eksempel. Det blir ikke avisoverskrifte av det.

    Jeg festet meg med setning » … dessuten var det en privat blogg … det var ikke nødvendig å lenke til den.» Jeg har alle elevene mine som venner på FB, og de som mener at det de skriver på FB er privat, har på en måte rett. Selv om alt kan lenkes til og kopieres fra og vises for hele verden, så er det leseren og hva han foretar seg en viktig del av «nett-hendelsen». Jeg vet ikke om jeg uttrykker meg klart.

    Når en hører på praten til personer som sitter bak en på bussen, så kan en selvfølgelig fortelle hva en har hørt, hvis det en hørte var rart, merkelig eller artig, men en blander seg da ikke inn i den samtalen og slettes ikke moraliser over den en hører.

    Det er altfor mange som har for lite netterfaring.

  • 2. Kjell Arild  |  16.05.12, kl. 16:03

    Relevant lenke
    http://www.idg.no/computerworld/article245153.ece?nl=1

  • 3. evabra  |  16.05.12, kl. 16:59

    Hei og takk for kommentarer. Det er alltid hyggelig å få kommentarer på innlegg. Jeg ser poenget ditt med at man vanligvis ikke blander seg inn om man overhører personlige samtaler, det var en interessant betraktning. Ellers mente jeg med denne slideserien å bare peke på at noen ganger rmå man tenke gjennom hvordan man skal forholde seg til slike situasjoner om de skulle oppstå. Et par av sakene er reelle saker jeg har vært borti selv, og da så jeg hvordan det var greit å ha noen rutiner på plass for å hindre spredning framfor at alle lurer på «hva gjør vi nå». Jeg har ikke noen fasitsvar på spørsmålene, men håper folk tenker litt over dem – og så får man vurdere hvordan man vil respondere.

  • 4. evabra  |  16.05.12, kl. 17:03

    Helt enig – det beste filteret sitter mellom ørene. Jeg er ikke tilhenger av overvåking og kontroll, mer kommunikasjon pleier å være mitt mantra. En utfordring er at mange ikke lærer dette hjemmefra, snarere tvertimot arver de dårlige holdninger og/eller vaner – man har jo vist at 40-åringer er de som kan minst om hvordan man oppfører seg på nett. Jeg spør av og til foreldre om hvor mange som laster ned ulovlig programvare/video/musikk fra nett – og så sier jeg at ungene ser hva man gjør (selv om man sier noe annet). Skolen er derfor en naturlig arena for å ta opp slike spørsmål. Jeg håper at jeg kan bidra noe gjennom arbeidet med digital dømmekraft🙂

  • 5. Heidi Dølbakken (@Heiode)  |  16.05.12, kl. 18:01

    Jeg synes disse cashe var veldig gode. Viktig å ha noen strategier og retningslinjer for hvordan man håndterer slike situasjoner. Det er gode utgangspunkt for viktige samtaler på alle plan – mellom elever, lærere, foreldre og på tvers av alle disse. 

    Det er vel ikke sammenlignbart å overhøre to personer på en buss snakker om, og hva to jenter publiseres og diskuterer i en blogg på nettet!? Det skrevne ordet er så mye sterkere og «høres»av så mange fler. Det blir heller ikke borte.  

    Bra blogginnlegg og en god presentasjon man kan bruke i mange fora (som du også peker på).

  • 6. evabra  |  16.05.12, kl. 22:07

    Takk for hyggelig kommentar. Prøver å lage case når jeg kan – synes det gir mer kontekst og blir kanskje lettere å forholde seg til.

  • 7. Kjell Arild  |  17.05.12, kl. 21:52

    Nei, det er vel ikke helt sammenlignbart. Busspraten har vel mer preg av skrift i sand enn bilder på Facebook. Men jeg ville stresse leserens ansvar. Før i tiden var det bare radioamatører som hadde lov til å eie utstyr som satte dem i stand til å lytte på frekvenser hvor det forgikk telefonsamtaler. De hadde lov til å lytte, men ikke til å videreformidle det de hører til en tredjepart.

    På samme måte prøver jeg finne ut om jeg er i målgruppen for de som legger ut bilder og tekster på internett.

  • 8. OlePole  |  22.05.12, kl. 09:18

    Glimrende og viktig, evabra!
    Distribuert til Kristiansand kommunes rektorer, sosiallærere og IKT-kontakter med oppfordring om å kjøre debatt. Med full kred til deg selvsagt!

  • 9. evabra  |  22.05.12, kl. 11:39

    Tusen takk, hyggelig å høre – håper det kommer til nytte.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


