Første erfaringer med Slate

Det er ikke så ofte jeg skriver om hardware her på bloggen, så dere får tåle at det kommer litt i dag. I forrige uke kom en etterlengtet Slate i posten til meg, og nå har jeg fått testet ut denne i en liten uke. Slate er en slags kombinasjon av tablet-PC og nettbrett, og det var denne kombinasjonen jeg syntes var interessant. Foreløpig er jeg godt fornøyd. Den starter raskt, og jeg kan enten bruke den som et slags brett ved å bare ta med skjermen eller velge å koble på tastatur og bruke den som en tablet. Kanskje det beste av alt for meg er at den kjører windows i bunn.

Skal jeg sammenligne den med tableten jeg bruker så er den selvfølgelig mindre og lettere, og jeg liker godt hurtigstartingen den har – bare av og på-knapp og så er den der på no time. Tableten derimot har en ganske mye tyngre oppstartsprosess. Skjermen er veldig bred, og den blir tyngre og vanskeligere å holde enn nettbrettet – samtidig har jeg mer plass å lese på. Skal man tenke skole så mener jeg at vi her har noe som kan fungere, men prisen vil bli en utfordring – vi får håpe den synker i overskuelig framtid.

En ting som jeg raskt oppdaget var at den hadde liten lagringskapasitet sammenlignet med tableten, bare 59 GB – så her var det bare å planlegge for skylagring med en gang. Det er i seg selv lite problematisk, jeg skylagrer jo mye fra før – men en ting savner jeg; å ha dropbox lokalt framfor å laste nettsiden. Problemet mitt er at jeg har rundt 50 GB i dropbox’en så det går ikke. En liten stund lurte jeg på å kjøre Office kun i skya på Slaten, men den tanken gikk jeg raskt bort fra – her jobber jeg så mye at jeg trenger full funksjonalitet. Utover Officepakka har jeg vært svært nøye med hva jeg skulle installere – så kun det mest nødvendige som for min del da ble; LastPass, MS Security Essentials og TweetDeck. Resten kjører jeg i skya.

Slate går derfor inn i kategorien bedre kjøp for min del, og nettbrettene og trippelE’en havner nok nærmere den andre enden. Men smak og behag er forskjellig – man må finne noe som passer for en selv 🙂

Legg igjen en kommentar

