Paneldebatt #nkul

Hvor er vi, hvor skal vi, hvordan skal vi komme dit – dette var noen av åpningsspørsmålene som Arne Krokan stilte på debatten på NKUL12.
Han snakker videre om hva resultatene viser når det gjelder i hvilken grad teknologi blir brukt i skolen, og i grunnskolen er svaret svært lite. Hvorfor er det ikke bedre? Vi har et opplagt kompetanseproblem.

Axel Fjeldavli (elevrepresentant) forteller om egne erfaringer, han sier at det var nesten som å være i framtiden når han gikk på skolen – de brukte programvare, de var ofte på datarommet. Når han kom på vgs fikk alle egen PC. Han har spurt andre hva de har brukt PC’en til, og det var ikke så mye. Kanskje har mange av kronene som har vært brukt ikke gitt noen særlig effekt slik innføringen har vært? Man må gi elevene forutsetninger også for arbeidslivet etterpå, det handler ikke om å lære programvare – men å lære å reflektere over egen bruk, hvordan man skal oppføre seg.

Rune Mathisen (@bitjungle) fra Telemark fk er neste representant i panelet. Han viser karakterkortet sitt, og viser at han hadde EDB på skolen alt i 1983. Dette er derfor ikke noe som er nytt. I dag er bruk av IKT obligatorisk, men mye av den pedagogiske bruken er svak. Rune snakker om kollegaveiledning, det er det man mener gir god effekt hvis man leser resultatene fra Monitor – men det virker ikke, det går for sent. Vi må innføre et obligatorisk og gjennomførende IKT-fag, sier han, ikke for at alle skal bli programmerere – men litt programmering kan gi innsikt. Han hører ofte at ungdommer er flinke med data, men det gjelder bare teknisk bruk – ikke flinke til problemløsning.

Neste ut er skolesjef Sindre Røssvik fra Giske kommune. Han sier de har laget en rullerende plan. Først snakker han om utstyret, det som var greit for to år siden er ikke greit lenger – så der er det stadig behov for nye investeringer. Sier at lærerne har kompetansen, men at utstyret stiller nye krav. Standarden i Norge er svært forskjellig – noen har ikke noen plan, andre er veldig flinke. Han sier at det er ofte vanskelig når man må kutte i budsjetter og må veie IKT-utstyr i skolen mot sykehjemsplasser.

Heidi Austlid (IKT-Norge) er neste ut. Hun sier litt om hva som skjer ellers i verden – i våre naboland investeres det i IKT i skolen. Dette mangler vi i Norge – det blir fragmentert satsing, og det er litt opp til tilfeldighetene om man får digitale ferdigheter. IKT i utdanningen er en systemutfordring – den må ikke skje uten mål og mening. Hun leser så opp 10 bud for bruk av IKT – og den er 16 år gammel i dag.

Elisabeth Aspaker fra Høyre er neste som snakker. Sier at forvaltningen skal fulldigitaliseres, men uten å ta hensyn til at skolen skal ta hensyn til dette og utdanne de som skal bruke dette. Vi har ikke lærerkompetanse som er god nok, ikke kvalitetssikret innhold, hjelpemidler på eksamen osv. Vi har ulike system som ikke snakker sammen.

Og nå går dessverre batteriet tomt…..

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s