Liveblog: Aktiv læring med itslearning (#itsbk12)

Svend Andreas Horgen (@svendah) skal ha første innlegg på konferansens siste dag, og han skal snakke om hvordan man kan bruke læringsplattformen til å få mer aktiv læring.

Svend A vil fortelle tre historier; Ole som ikke liker læring, Milly som liker læring og en lærer som er motivert for å skape god læring.

Ole liker ikke skolen, han synes læring er kjedelig. Svend A sier at selv synes han læring er gøy! Han skulle nesten ønske han kunne gå på skolen på nytt, tenk å få bruke IKT til å lære, å utforske, å være nysgjerrig – utforske kunnskapssfæren.  Ole derimot møter et opplegg som er kjedelig, det er ikke motiverende – det er et standardopplegg. Ole faller av når læreren snakker fagstoff, han blir demotivert og gjør andre ting – f.eks. går inn på Facebook.

Milly liker å lære (nå synger Svend A en liten sang med egenprodusert tekst – stor applaus – og Svend A lurer nå litt på om han skal delta i Norske talenter). Milly synes at bruken av LMS er et godt redskap for læring fordi det setter hennes behov i fokus, det er motiverende.

Case 1: Motivere til å dele og lære av hverandre. Svend A viser en av sine egne oppgaver – og her er oppgaven å lage sine egne oppgaver, deretter blir svaret (eller da den egenproduserte oppgaven) lagt i forumet. Neste jobb blir da at de andre skal komme med forslag til hvordan oppgaven kan løses. (1. lag din egen oppgave, 2. kom med forslag til løsning på andres). En slik oppgave sett fra lærerens ståsted gjør at i en klasse med 30 vil man få 30 hovedinnlegg, og tilsvarende mange svar. Oversikten holder han i rapportverktøyet (f.eks hvor mange hovedinnlegg og hvor mange kommentarer). Kategorier: egentlig veldig smart, kan gi mulighet for metainformasjon – f.eks. at elevene kan merke sine poster med om oppgaven er lett/vanskelig).

Case 2. Bruk dashbordet flittig – i stedet for å møte en tom forside og en meny. Ta erfaring fra sosiale nettverk, se hvordan det viktige innholdet tar det meste av plassen og er synlig med en gang. Svend A viser hvordan han har lagt inn en liten inspirasjonsvideo som intro til emne. Han laster til YouTube og embedder i plattformen. Oppfattes som gøy av elevene, og de trykker med en gang på play-knappen. Han bruker også avstemming; hva synes du om videoen (tre valg) for å få tilbakemeldinger automatisk – annen avstemming; gleder du deg til å lære om xxx neste tirsdag (ja, usikker, vanskelig – men ved godt mot, nei).

Case 3. Formativ vurdering med tester. Det er viktig med tilbakemelding for læring. Svend A viser eksempler på noen av spørsmålstypene i testverktøyet, og minner om at variasjon skaper en bedre test. Eksempel på norskfaget; skriv inn ord med sj-lyd – og også en lytt og skriv-oppgave (jeg skal spise sjokolade – skriv ordet sjokolade). Sier at oppgaver som gjør at man må tenke litt kan være med på å skape mestringsglede når man får det til. Viser videoer for å visualisere og engasjere – f.eks. hvilken av disse tre videoene viser xx? -> man må se alle tre for å kunne svare, blir bare ikke en test for å måle kunnskap – blir også en læringsressurs. Automatisk tilbakemelding ved slutt, kan også gi en tilbakemelding hvor man ikke gir svaret – men å gi instruksjon til videre arbeid.

Formativ vurdering er når en kokk smaker på suppen. Summativ vurdering er når en gjest smaker på suppen.

Repetisjonstest med formativ verdi; flervalgstest hvor man tester kunnskap – gjerne som en form for trening.  Opplever du at de får tilbake prøver, ser på resultatet, bretter sammen arket og stapper det i sekken? Vurdering FOR læring handler om å hjelpe med videre læring. En god strategi vil typisk være å gi mange små tilbakemeldinger (heller en noen få store) som faktisk kan brukes til å justere kursen. En test kan brukes for å konkretisere lærestoff, sette ord på abstrakte begrep. Svend A viser til tipsserien sin; http://bit.ly/digitaletester.

Case 4. Refleksjon. Her må man settes i gang, man må tvinge fram refleksjon. Han ber om tilbakemeldinger – og siste spørsmål handler om egen innsats. (min kommentar; her er eksempel på et refleksjonsark jeg bruker: Refleksjonsark for elev). Et spørsmål kan være nok; hensikten er å bli bevisst på egen innsats.

Case 5. La dem lage ting selv – og viser her Dipity, og sier at det ofte er prosessen og ikke produktet som er det viktige. Han viser hvordan han underviste tidligere og sier det at selvfølgelig syntes han det var moro – han hadde jo lagd presentasjonen, men elevene syntes det var kjedelig. La elevene være med på å lage tester også. Å gå over fra en passiv situasjon til en aktiv situasjon hvor man har interaksjon med andre.

Case 6. Formativ vurdering med spørreundersøkelser. Lærer lager et eller flere spørsmål, ikke som en test – men som en undersøkelse. Fordeler; de svarer og dus om lærer kan se på statistikk/flott utgangspunkt for diskusjon (ingen har fasit) -> ta stilling til noe/dette er formativ vurdering i praksis – umiddelbar tilbakemelding på det som gjøres/eksempel på at flere aktiviteter knyttes sammen; spørreundersøkelse, så diskusjon og eventuelt etterarbeid (ide fra @bjornhg).

Viser en tweet fra @tuftebarten; noen ganger kan en foredragsholder si mer enn 1000 ord

Hvordan motivere? Man må tilbake til pedagogisk og didaktisk tenking. Se på gamle undervisningsopplegg og gjøre dem bedre, sette dem inn i ny kontekst.

Svend A går gjennom en oppgave, og avslutter med å tipse om hjemmesiden sin for mer tips; http://gjemmesiden.blogspot.com/

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s